På senare tid har konkurrensen om kunder ökat bland företag vilket gör att
behovet av konkurrentanalyser har ökat. Trähusbranschen är en bransch där
behovet av konkurrentanalys är extra stort eftersom det finns många företag
som konkurrerar på en begränsad och konjunkturkänslig marknad. Konkurrensen
inom branschen blir dessutom hårdare eftersom kunderna oftast är
privatpersoner med stora krav på produkten men med en begränsad ekonomi.
I denna rapport har konkurrensförhållandena inom trähusbranschen undersökts
på en geografiskt begränsad marknad. Undersökningen inriktades på att hitta
de absolut viktigaste faktorerna som gör en husleverantör framgångsrik.
Till grund för denna undersökning ligger teorier och tidigare forskning
inom området konkurrentanalys. Målet med denna undersökning var att kunna
anpassa dessa teorier så att de är tillämpningsbara inom
undersökningsområdet.
Undersökningen har sedan inriktats på att kartlägga de resurser som innehas
av företag på marknaden och att hitta de framgångsfaktorer som är viktiga
vid husförsäljning. Detta har dels skett genom inhämtande av sekundärdata
via Internet och genomförandet av intervjuer med kunder som nyligen har
köpt hus.
Vid en jämförelse med teorier framkom att vissa av företagens resurser
kunde anses vara av förstklassig karaktär. Detta gäller exempelvis
storleken på säljstyrkan och produktutbudet. Undersökningen visade även
att framgångsfaktorerna inom husförsäljning är flexibilitet, husvisningar,
säljarens roll och totalentreprenad.
English summary:
Lately the competition for customers among companies has increased which
means that the need for competitive analysis has become of greater
importance. In the wooden house industry the necessity of competitive
analysis is especially great because there are a large number of competing
companies on a limited market sensitive to the economic situation. The
competition within the industry is even greater since the customers are
people who make great demands on the products and have a restricted
economy.
In this study the competition within the wooden house industry has been
examined in a geographically restricted area. The aim of the study is to
find the most important factors, which make a wooden house supplier
successful.
This study is based on theories and earlier research within competitive
analysis. The aim of this study is to adjust these theories and make them
applicable within the research area.
The focus of the study is to map out the resources possessed by the
companies on the market and to find the key success factors, which are of
importance within wooden house sales. The goal was achieved by gathering
secondary data through the Internet and by conducting interviews with
customers who recently have bought wooden houses.
A comparison of the...