Interaktion i klassrummet: en studie om ordning och arbetsro ur ett elevperspektiv

1424 visningar
uppladdat: 2007-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Syftet med vårt arbete är att beskriva hur klassrumsinteraktionen kan se ut i en gymnasieklass och belysa elevers perspektiv på ordning, arbetsro och undervisning. För att få en uppfattning om hur interaktionen kan se ut i ett klassrum och hur den kan påverka ordningen i klassrummet har vi observerat två gymnasieklasser. Genom att intervjua fyra elever ur vardera klass har vi sökt svar på hur eleverna själva ser på ordning, arbetsro och undervisning. Den empiriska delen består således av observationer och intervjuer av elever i två gymnasieklasser. De resultat vi har kommit fram till är att ordningen och arbetsron i klassen påverkas av interaktionen i klassrummet. Lärarens närvaro i klassen har betydelse för ordningen och arbetsron, om läraren lämnar klassrummet blir det stökigt och oroligt bland eleverna. Prat bland enstaka elever kan leda till att fler elever börjar prata om sådant som inte rör undervisningen. Detta kan många gånger påverka lärarnas humör och leda till att de säger ifrån hårdare än vad som behövs. Eleverna är medvetna om vad de får och inte får göra på lektionerna och tycker i stort att det inte behövs några särskilda ordningsregler. Det vill även att lärarna ska vara glada, visa respekt för eleverna och tydligt visa att de inte tolererar stök i klassen. Stök och prat i klassen verkar ...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Interaktion i klassrummet: en studie om ordning och arbetsro ur ett elevperspektiv

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2007-01-01]   Interaktion i klassrummet: en studie om ordning och arbetsro ur ett elevperspektiv
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=55270 [2024-05-17]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×