Det saknas studier kring hur processen kan se ut när en medarbetare vill lämna sin anställning och på så vis göra en exit från företaget. Vårt syfte med uppsatsen är att beskriva och förstå hur exitprocesser på medarbetarens initiativ ser ut på ett kunskapsintensivt företag. Fokus ligger på hur öppen medarbetaren är gentemot sin arbetsgivare gällande sin vilja att lämna företaget. Vi gör en kvalitativ fallstudie bestående av fem djupintervjuer med tidigare medarbetare och deras närmsta chefer på vårt fallföretag. Uppsatsen är explorativ ansats, då tidigare studier inom området saknas. Två teorier som varit intressanta för uppsatsen är Hirschman's Exit, Voice and Loyalty teori samt teorier om psykologiska kontrakt. Teorierna är inte den huvudsakliga utgångspunkten i denna uppsats. De används för att få en djupare förståelse av undersökta exitprocesser. Uppsatsen kommer fram till att det finns sju faktorer som påverkar medarbetarens grad av öppenhet i den så kallade proaktiva delen av exitprocessen.
1941 visningar
uppladdat: 2006-01-11
uppladdat: 2006-01-11
Inactive member
Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare.
Kommentera arbete
...läs fortsättningen genom att logga in dig.
Medlemskap krävs
För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.Kontot skapar du endast via facebook.
Källor för arbetet
Saknas
Kommentera arbetet: Det saknas studier kring hur processen kan se ut när en medarbetare vill lämna sin anställning och på så vis göra en exit från företaget. Vårt syfte med uppsatsen är att beskriva och förstå hur exitprocesser på medarbetarens initiativ ser ut på ett kunskapsintensivt företag. Fokus ligger på hur öppen medarbetaren är gentemot sin arbetsgivare gällande sin vilja att lämna företaget. Vi gör en kvalitativ fallstudie bestående av fem djupintervjuer med tidigare medarbetare och deras närmsta chefer på vårt fallföretag. Uppsatsen är explorativ ansats, då tidigare studier inom området saknas. Två teorier som varit intressanta för uppsatsen är Hirschman's Exit, Voice and Loyalty teori samt teorier om psykologiska kontrakt. Teorierna är inte den huvudsakliga utgångspunkten i denna uppsats. De används för att få en djupare förståelse av undersökta exitprocesser. Uppsatsen kommer fram till att det finns sju faktorer som påverkar medarbetarens grad av öppenhet i den så kallade proaktiva delen av exitprocessen.
Kommentarer på arbetet
Inga kommentarer än :(
Liknande arbeten
Källhänvisning
Inactive member [2006-01-11] Det saknas studier kring hur processen kan se ut när en medarbetare vill lämna sin anställning och på så vis göra en exit från företaget. Vårt syfte med uppsatsen är att beskriva och förstå hur exitprocesser på medarbetarens initiativ ser ut på ett kunskapsintensivt företag. Fokus ligger på hur öppen medarbetaren är gentemot sin arbetsgivare gällande sin vilja att lämna företaget. Vi gör en kvalitativ fallstudie bestående av fem djupintervjuer med tidigare medarbetare och deras närmsta chefer på vårt fallföretag. Uppsatsen är explorativ ansats, då tidigare studier inom området saknas. Två teorier som varit intressanta för uppsatsen är Hirschman's Exit, Voice and Loyalty teori samt teorier om psykologiska kontrakt. Teorierna är inte den huvudsakliga utgångspunkten i denna uppsats. De används för att få en djupare förståelse av undersökta exitprocesser. Uppsatsen kommer fram till att det finns sju faktorer som påverkar medarbetarens grad av öppenhet i den så kallade proaktiva delen av exitprocessen.Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=55303 [2024-04-29]
Rapportera det här arbetet
Är det något du ogillar med arbetet?
Rapportera