Att styras och leda under och efter en förändringsprocess : En fallstudie av skolledares erfarenheter som mellanchef i den kommunala skolan

1175 visningar
uppladdat: 2005-02-08
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Då tyngden i vår uppsats ligger i att skapa en systematisk förståelse av hur undersökningspersonerna upplever sin situation under en förändringsprocess på styrningsnivå valde vi en kvalitativ forskningsstrategi. Vi valde att använda oss av intervjuer då ville få fram skolledarnas upplevelser och förstå dem utifrån deras perspektiv. Resultaten visar bland annat att skolledarna upplever ett minskat handlingsutrymmer i den nya organisationen. Dessutom känner de sig marginaliserade ifrån beslutstagandet vilket vi anser kan resultera i skolledare som är mindre initiativrika och kreativa. I arbetet med medarbetarnas motivation kan vi tyda tendenser att skolledarna utgår från sina egna personliga egenskaper när de försöker främja ett önskvärt beteende hos sina medarbetare. Detta anser vi bör uppmärksammas då, vi tror att, människor kan fara illa om man inte utgår från individen när man väljer val av påverkansprocesser för att främja önskvärt beteende. Dessa faktorer är något som vi tror kan vara negativt för skolverksamheten då vi anser att det inte främjar lärande, varken skolledarnas, deras medarbetares eller elevernas. Det positiva med den nya organisationen är att skolledarna fått ett forum där de kan träffa andra skolledare att utbyta erfarenheter och idéer. Dessutom har skolan blivit mer enhetlig i kommunen och därmed tydligare för medborgarna. Vårt förslag till fortsatt forskning är att studera i vilka eventuella konsekvenser allt mer pacificerade skolledare kan få för skolverksamheten. Hur man kan tillvarata de positiva effekterna centraliseringen fört med sig och samtidigt bibehålla ett stort handlingsutrymme för skolledarna? En annan intressant fundering är om da...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Att styras och leda under och efter en förändringsprocess : En fallstudie av skolledares erfarenheter som mellanchef i den kommunala skolan

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2005-02-08]   Att styras och leda under och efter en förändringsprocess : En fallstudie av skolledares erfarenheter som mellanchef i den kommunala skolan
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=55375 [2024-05-09]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×