Tema: Verkställande direktörens närmsta kvinnor och män Problem: Hur försöker svenska klädesföretag genom sin ledningsgruppssammansättning finna framgång inom sin bransch Syfte: Studien syftar till att undersöka med vilken sammansättning i ledningsgruppen, svenska klädesföretag når framgång inom klädesbranschen Metod: Uppsatsen bygger på såväl kvalitativ som kvantitativ ansats. Den kvalitativa delen utgörs av intervjuer med såväl respondenter som informanter och den kvantitativa delen utgörs av en enkätundersökning. I enlighet med studiens syfte och författarnas arbetsgång är en arbetsmodell framarbetad. Modellen karaktäriseras av att författarna i sitt tillvägagångssätt inleder brett för att få en bild av hur ledningsgrupper i Sverige generellt är sammansatta. Därefter studeras den svenska klädesbranschen och utifrån denna djupstuderas sedermera tre stycken svenska klädesföretag. Slutsatser: Företagskulturen är den avgörande faktorn för huruvida ett svenskt klädesföretag når framgång eller ej. För att företaget skall genomsyras av en tydlig företagskultur bör ledningsgruppen vara homogen i sin sammansättning och innefatta sex personer. Personerna som ingår i ledningsgruppen bör vara internt rekryterade d v s arbetat inom företaget innan de tillträder till ledningsgruppen. För att företaget ska kunna rekrytera internt bör det finnas ett win-win förhållande mellan ledning och övriga anställda inom organisationen, där de anställdas möjligheter till befordran är god förutsatt att de erbjuder företaget maximal arbetsinsats.
2057 visningar
uppladdat: 2003-01-22
uppladdat: 2003-01-22
Inactive member
Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare.
Kommentera arbete
...läs fortsättningen genom att logga in dig.
Medlemskap krävs
För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.Kontot skapar du endast via facebook.
Källor för arbetet
Saknas
Kommentera arbetet: Tema: Verkställande direktörens närmsta kvinnor och män Problem: Hur försöker svenska klädesföretag genom sin ledningsgruppssammansättning finna framgång inom sin bransch Syfte: Studien syftar till att undersöka med vilken sammansättning i ledningsgruppen, svenska klädesföretag når framgång inom klädesbranschen Metod: Uppsatsen bygger på såväl kvalitativ som kvantitativ ansats. Den kvalitativa delen utgörs av intervjuer med såväl respondenter som informanter och den kvantitativa delen utgörs av en enkätundersökning. I enlighet med studiens syfte och författarnas arbetsgång är en arbetsmodell framarbetad. Modellen karaktäriseras av att författarna i sitt tillvägagångssätt inleder brett för att få en bild av hur ledningsgrupper i Sverige generellt är sammansatta. Därefter studeras den svenska klädesbranschen och utifrån denna djupstuderas sedermera tre stycken svenska klädesföretag. Slutsatser: Företagskulturen är den avgörande faktorn för huruvida ett svenskt klädesföretag når framgång eller ej. För att företaget skall genomsyras av en tydlig företagskultur bör ledningsgruppen vara homogen i sin sammansättning och innefatta sex personer. Personerna som ingår i ledningsgruppen bör vara internt rekryterade d v s arbetat inom företaget innan de tillträder till ledningsgruppen. För att företaget ska kunna rekrytera internt bör det finnas ett win-win förhållande mellan ledning och övriga anställda inom organisationen, där de anställdas möjligheter till befordran är god förutsatt att de erbjuder företaget maximal arbetsinsats.
Kommentarer på arbetet
Inga kommentarer än :(
Liknande arbeten
Källhänvisning
Inactive member [2003-01-22] Tema: Verkställande direktörens närmsta kvinnor och män Problem: Hur försöker svenska klädesföretag genom sin ledningsgruppssammansättning finna framgång inom sin bransch Syfte: Studien syftar till att undersöka med vilken sammansättning i ledningsgruppen, svenska klädesföretag når framgång inom klädesbranschen Metod: Uppsatsen bygger på såväl kvalitativ som kvantitativ ansats. Den kvalitativa delen utgörs av intervjuer med såväl respondenter som informanter och den kvantitativa delen utgörs av en enkätundersökning. I enlighet med studiens syfte och författarnas arbetsgång är en arbetsmodell framarbetad. Modellen karaktäriseras av att författarna i sitt tillvägagångssätt inleder brett för att få en bild av hur ledningsgrupper i Sverige generellt är sammansatta. Därefter studeras den svenska klädesbranschen och utifrån denna djupstuderas sedermera tre stycken svenska klädesföretag. Slutsatser: Företagskulturen är den avgörande faktorn för huruvida ett svenskt klädesföretag når framgång eller ej. För att företaget skall genomsyras av en tydlig företagskultur bör ledningsgruppen vara homogen i sin sammansättning och innefatta sex personer. Personerna som ingår i ledningsgruppen bör vara internt rekryterade d v s arbetat inom företaget innan de tillträder till ledningsgruppen. För att företaget ska kunna rekrytera internt bör det finnas ett win-win förhållande mellan ledning och övriga anställda inom organisationen, där de anställdas möjligheter till befordran är god förutsatt att de erbjuder företaget maximal arbetsinsats.Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=55518 [2024-05-04]
Rapportera det här arbetet
Är det något du ogillar med arbetet?
Rapportera