Tema: Verkställande direktörens närmsta kvinnor och män Problem: Hur försöker svenska klädesföretag genom sin ledningsgruppssammansättning finna framgång inom sin bransch Syfte: Studien syftar till att undersöka med vilken sammansättning i ledningsgruppen, svenska klädesföretag når framgång inom klädesbranschen Metod: Uppsatsen bygger på såväl kvalitativ som kvantitativ ansats. Den kvalitativa delen utgörs av intervjuer med såväl respondenter som informanter och den kvantitativa delen utgörs av en enkätundersökning. I enlighet med studiens syfte och författarnas arbetsgång är en arbetsmodell framarbetad. Modellen karaktäriseras av att författarna i sitt tillvägagångssätt inleder brett för att få en bild av hur ledningsgrupper i Sverige generellt är sammansatta. Därefter studeras den svenska klädesbranschen och utifrån denna djupstuderas sedermera tre stycken svenska klädesföretag. Slutsatser: Företagskulturen är den avgörande faktorn för huruvida ett svenskt klädesföretag når framgång eller ej. För att företaget skall genomsyras av en tydlig företagskultur bör ledningsgruppen vara homogen i sin sammansättning och innefatta sex personer. Personerna som ingår i ledningsgruppen bör vara internt rekryterade d v s arbetat inom företaget innan de tillträder till ledningsgruppen. För att företaget ska kunna rekrytera internt bör det finnas ett win-win förhållande mellan ledning och övriga anställda inom organisationen, där de anställdas möjligheter till befordran är god förutsatt att de erbjuder företaget maximal arbetsinsats.

2057 visningar
uppladdat: 2003-01-22
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Tema: Verkställande direktörens närmsta kvinnor och män Problem: Hur försöker svenska klädesföretag genom sin ledningsgruppssammansättning finna framgång inom sin bransch Syfte: Studien syftar till att undersöka med vilken sammansättning i ledningsgruppen, svenska klädesföretag når framgång inom klädesbranschen Metod: Uppsatsen bygger på såväl kvalitativ som kvantitativ ansats. Den kvalitativa delen utgörs av intervjuer med såväl respondenter som informanter och den kvantitativa delen utgörs av en enkätundersökning. I enlighet med studiens syfte och författarnas arbetsgång är en arbetsmodell framarbetad. Modellen karaktäriseras av att författarna i sitt tillvägagångssätt inleder brett för att få en bild av hur ledningsgrupper i Sverige generellt är sammansatta. Därefter studeras den svenska klädesbranschen och utifrån denna djupstuderas sedermera tre stycken svenska klädesföretag. Slutsatser: Företagskulturen är den avgörande faktorn för huruvida ett svenskt klädesföretag når framgång eller ej. För att företaget skall genomsyras av en tydlig företagskultur bör ledningsgruppen vara homogen i sin sammansättning och innefatta sex personer. Personerna som ingår i ledningsgruppen bör vara internt rekryterade d v s arbetat inom företaget innan de tillträder till ledningsgruppen. För att företaget ska kunna rekrytera internt bör det finnas ett win-win förhållande mellan ledning...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Tema: Verkställande direktörens närmsta kvinnor och män Problem: Hur försöker svenska klädesföretag genom sin ledningsgruppssammansättning finna framgång inom sin bransch Syfte: Studien syftar till att undersöka med vilken sammansättning i ledningsgruppen, svenska klädesföretag når framgång inom klädesbranschen Metod: Uppsatsen bygger på såväl kvalitativ som kvantitativ ansats. Den kvalitativa delen utgörs av intervjuer med såväl respondenter som informanter och den kvantitativa delen utgörs av en enkätundersökning. I enlighet med studiens syfte och författarnas arbetsgång är en arbetsmodell framarbetad. Modellen karaktäriseras av att författarna i sitt tillvägagångssätt inleder brett för att få en bild av hur ledningsgrupper i Sverige generellt är sammansatta. Därefter studeras den svenska klädesbranschen och utifrån denna djupstuderas sedermera tre stycken svenska klädesföretag. Slutsatser: Företagskulturen är den avgörande faktorn för huruvida ett svenskt klädesföretag når framgång eller ej. För att företaget skall genomsyras av en tydlig företagskultur bör ledningsgruppen vara homogen i sin sammansättning och innefatta sex personer. Personerna som ingår i ledningsgruppen bör vara internt rekryterade d v s arbetat inom företaget innan de tillträder till ledningsgruppen. För att företaget ska kunna rekrytera internt bör det finnas ett win-win förhållande mellan ledning och övriga anställda inom organisationen, där de anställdas möjligheter till befordran är god förutsatt att de erbjuder företaget maximal arbetsinsats.

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2003-01-22]   Tema: Verkställande direktörens närmsta kvinnor och män Problem: Hur försöker svenska klädesföretag genom sin ledningsgruppssammansättning finna framgång inom sin bransch Syfte: Studien syftar till att undersöka med vilken sammansättning i ledningsgruppen, svenska klädesföretag når framgång inom klädesbranschen Metod: Uppsatsen bygger på såväl kvalitativ som kvantitativ ansats. Den kvalitativa delen utgörs av intervjuer med såväl respondenter som informanter och den kvantitativa delen utgörs av en enkätundersökning. I enlighet med studiens syfte och författarnas arbetsgång är en arbetsmodell framarbetad. Modellen karaktäriseras av att författarna i sitt tillvägagångssätt inleder brett för att få en bild av hur ledningsgrupper i Sverige generellt är sammansatta. Därefter studeras den svenska klädesbranschen och utifrån denna djupstuderas sedermera tre stycken svenska klädesföretag. Slutsatser: Företagskulturen är den avgörande faktorn för huruvida ett svenskt klädesföretag når framgång eller ej. För att företaget skall genomsyras av en tydlig företagskultur bör ledningsgruppen vara homogen i sin sammansättning och innefatta sex personer. Personerna som ingår i ledningsgruppen bör vara internt rekryterade d v s arbetat inom företaget innan de tillträder till ledningsgruppen. För att företaget ska kunna rekrytera internt bör det finnas ett win-win förhållande mellan ledning och övriga anställda inom organisationen, där de anställdas möjligheter till befordran är god förutsatt att de erbjuder företaget maximal arbetsinsats.
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=55518 [2024-05-04]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×