Destinationsutveckling - perspektiv på samarbete och attityder i nätverk. En fallstudie av Nyköping

1470 visningar
uppladdat: 2005-02-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Tema: Destinationsutvecklingsproblematiken handlar framförallt om sårigheterna att enas och agera utifrån en gemensam vision. Turismbranschen är starkt fragmenterad och uppfattningarna är många och olika beroende på utifrån vems perspektiv man betraktar fenomenet. Ambitionen är därför att belysa ett alternativt perspektiv på destinationsutvecklingsarbetet genom att se till samarbetsprocesser och attityder i nätverk. Frågeställning: Hur kan en positiv destinationsutveckling skapas i praktiken? Syfte: Det överordnade syftet med uppsatsen är att få kunskap om och förståelse för vad som skapar destinationsutveckling i praktiken. Vidare ska detta även leda till en förståelse för turistorganisationens betydelse för en positiv destinationsutveckling. Metod: Studien är av en teorialstrande natur och är utformad för att genom befintlig teori undersöka empirin och skapa ny kunskap om destinationsutveckling ur ett nätverksperspektiv. Uppsatsen inriktas på fyra huvudaktörers (marknaden, företagarnas, kommunens och turistorganisationens) perspektiv på utvecklingen av en destinations turistprodukt ?? helhetserbjudandet, med hjälp av en förförståelsemodell. Studien har en abduktiv ansats och övergår till ett socialkonstruktivistiskt perspektiv i sökandet efter hur en positiv destinationsutveckling skapas i praktiken. Den ort som studerades är Nyköping, en medelstor svensk östkuststad med goda kommunikationsförutsättningar. Nyköping har en lång historia som gästabudsstad och ligger beläget nära Skavsta flygplats som växer i takt med flygbolaget Ryanairs expansion. Utifrån en teorietisk referensram och med empiriskt stöd från flera kvalitativa och kvantitativa undersökningar av företag, kommun och Visit Nyköping, har vi kommit fram till nya teorietiska antagen. Resultat & Slutsatser: Resultatet av studien tyder på att det finns distinkta mönster och skillnader i vilka drivkrafter som ligger till grund för de olika aktörernas perspektiv och agerande. Det framgår tydligt att flera faktorer påverkar aktörerna i deras engagemang för en gemensam destinationsutveckling. Emellertid är intresset för att samarbeta kring en gemensam destinationsmarknadsföring stort. Den aktuella marknadsföringen har ett splittrat budskap, som många vill komma till rätta med. Här anses Visit Nyköping, i egenskap av turistorganisation, kunna ha en betydelsefull koordinerande roll mellan de olika företagarna och kommunen. För att uppnå detta krävs det också att turistorganisationen har ett förtroende och en legitimitet, samt strävar efte...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Destinationsutveckling - perspektiv på samarbete och attityder i nätverk. En fallstudie av Nyköping

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2005-02-01]   Destinationsutveckling - perspektiv på samarbete och attityder i nätverk. En fallstudie av Nyköping
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=55524 [2024-05-16]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×