Kommunikation av vision i kunskapsintensiva företag - En kvalitativ studie av tre revisionsbyråer

1186 visningar
uppladdat: 2003-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Problembakgrund: Ekonomistyrningen har under de senaste decennierna blivit alltmer komplex. Från att tidigare ha varit fokuserad på industriföretag och därmed kapacitetsutnyttjande och volymer har styrningen blivit inriktad på de mjuka värden som betonas i tjänstesektorn. De nya förutsättningarna, där medarbetarnas kunskaper anses utgöra den viktigaste tillgången, ställer nya krav på företagsledningar såväl som på styrsystemen. Det har debatterats kring betydelsen av kunskapsföretagens vision och kring vikten av att förmedla denna genom organisationen. Syftet med visionen anses vara att få samtliga inom organisationen att sträva mot samma mål. För att en väl utarbetad vision skall vinna acceptans och genomsyra en kunskapsintensiv organisation måste den också kommuniceras på ett lämpligt sätt. Den interna kommunikationen blir därför fundamental. Med denna bakgrund har vi formulerat följande problem och syfte. Syfte: Att skapa kunskap kring hur företag i revisionsbranschen kommunicerar visionen till medarbetarna. Att undersöka om den interna kommunikationen och visionen når fram till de anställda. Metod: Uppsatsen har sin grund i det hermeneutiska synsättet på hur kunskap skapas där vi, genom att tillgodogöra oss litteratur, skapar oss förkunskaper kring teoriområdena. Utifrån de erhållna förkunskaperna formuleras ett syfte och genom tolkning av resultatet från vår studie har vi fått en större förståelse för området. Uppsatsen är en kvalitativ studie och vår undersökningsansats har främst varit av deskriptiv karaktär. Studien innehåller emellertid även vissa explorativa inslag. Vi har använt oss av såväl primär- som sekundärdata under studiens gång. Primärdatan samlades in i form av nio stycken intervjuer med personer på olika positioner i revisionsbyråer. Sekundärdatan har vi främst hämtat från vetenskapliga artiklar och annan litteratur. Slutsatser: Efter att ha studerat det empiriska materialet och jämfört med den teoretiska referensramen, har vi genomfört en analys och kommit fram till följande slutsatser. Vår studie har påvisat att respondenter på strategisk nivå i revisionsbranschen är relativt välinformerade om vad en vision fyller för funktion. Vi såg emellertid tydliga tecken på att arbetet kring hur visionen kommuniceras till medarbetarna inte var fullt så genomtänkt som företagen gav sken av. Detta bekräftades av att respondenter på lägre nivå i organisationen inte var lika medvetna om visionens innehåll i respektive företag. Kunskapen om kommunikation i allmänhet var mycket dålig hos bolagen och arbetet med den interna kommunikationen av visionen var långt ifrån tillfredställande. Även om det finns vilja och ambition att utforma vision och kärnvärden i företagen saknas kännedom om hur den bör kommuniceras. Förslag till fortsatt forskning: I vår studie har uppkommit...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Kommunikation av vision i kunskapsintensiva företag - En kvalitativ studie av tre revisionsbyråer

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2003-01-01]   Kommunikation av vision i kunskapsintensiva företag - En kvalitativ studie av tre revisionsbyråer
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=55621 [2024-05-19]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×