Kundvård, CRM och kundlojalitet inom bilförsäljning : - ur företagens perspektiv

909 visningar
uppladdat: 2006-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Kundlojalitet är en väsentlig förutsättning för kunders kvarhållande och således företagens överlevnad. Det finns flera olika marknadsföringsverktyg som företagen använder sig av för att höja kundens lojalitet. Exempelvis relationsmarknadsföring, CRM, kundvård samt lojalitetsprogram är flera sätt att identifiera och belöna lojala kunder. För bilförsäljare är skapande av lojalitet och tillit bland sina kunder en mycket viktigt uppgift. Följaktligen är syftet med denna uppsats att kartlägga hur olika svenska generalagenter inom bilförsäljningen använder sig av aktiviteter som relaterar till teori kring CRM och kundvård samt att ta reda på hur dessa företag anser att det påverkar lojalitet och vilka variabler inom CRM och kundvård som är främst vedertagna bland dessa företag. För att kunna undersöka detta område har intervjuer genomförts med tre bilföretag som har sina generalagenturer i Sverige. Slutsatserna jag kom fram till var att de undersökta företagen är välmedvetna om hur pass viktigt det är att vårda sina kunder för att kvarhålla dem och öka kundlojalitet. Samtidigt föreligger det skillnader i vilken grad företagen använder sig av olika aktiviteter inom områdena CRM och kundvård, vilket oftast grundar sig i kostnadsfrågan. Företagens definition på kundlojalitet har beteendemässig karaktär. Trots detta mäter de både kundens återköpsfrekvens samt gör nöjdhetsundersökning. De ovannämnda kundvårds- aktiviteterna höjer otvetydigt enligt företagen kundlojalitet, men det ä...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Kundvård, CRM och kundlojalitet inom bilförsäljning : - ur företagens perspektiv

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2006-01-01]   Kundvård, CRM och kundlojalitet inom bilförsäljning : - ur företagens perspektiv
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=56181 [2024-05-05]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×