Hur kan matematiksvårigheter identifieras och kartläggas? En studie om hur skolan kan arbeta för att upptäcka och kartlägga elever i matematiksvårigheter skolår 1-5, samt specialpedagogens roll i detta

2046 visningar
uppladdat: 2005-07-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Syftet med denna studie var att undersöka hur skolan kan arbeta för att följa elevens matematikutveckling och hur skolan kan identifiera och kartlägga elever i matematiksvårigheter i skolår 1-5. Med hjälp av litteratur och aktuella forskningsrapporter sökte vi kunskap om utvecklingsprocessen i matematik, orsaker till matematiksvårigheter och olika kartläggningsmetoder. I vår kvalitativa studie ville vi även ta reda på vilken roll specialpedagogen hade i detta arbete. Det är viktigt att följa elevernas matematikutveckling och tidigt upptäcka deras starka och svaga sidor, för att kunna ge dem rätt bemötande. Resultaten från vår studie visade att det i första hand var klasslärarnas uppgift att följa elevernas matematiska utveckling och därmed upptäcka och identifiera elever i matematiksvårigheter. Specialpedagogerna var sällan involverade i kartläggningen av elevernas matematikutveckling, de var mera inriktade på elevernas språkutveckling. Endast de specialpedagoger som hade en vidareutbildning i matematik konsulterades för handledning till klasslärarna i kartläggningsarbetet. Vi fann också att samtl...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Hur kan matematiksvårigheter identifieras och kartläggas? En studie om hur skolan kan arbeta för att upptäcka och kartlägga elever i matematiksvårigheter skolår 1-5, samt specialpedagogens roll i detta

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2005-07-01]   Hur kan matematiksvårigheter identifieras och kartläggas? En studie om hur skolan kan arbeta för att upptäcka och kartlägga elever i matematiksvårigheter skolår 1-5, samt specialpedagogens roll i detta
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=56325 [2024-05-14]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×