Ekonomiska prestationsmått - vardagsmat eller rappakalja för medarbetare? En fallstudie av TeliaSonera Sverige AB:s butiksnät i Västsverige

2085 visningar
uppladdat: 2005-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Bakgrund och problem: De icke-finansiella prestationsmåtten har idag kommit att öka i betydelse, detta till följd av att företag ständigt måste öka sin effektivitet på grund av globaliseringens stränga konkurrens. I dagsläget upplever TeliaSoneras ledning problem kring rapporteringen av det icke-finansiella prestationsmåttet antal besök, som i sin tur bland annat ligger till grund för beräkningen av köpfrekvens. För att kunna lämna förslag på åtgärder till detta problem krävs att följande frågeställning besvaras; Vilken förståelse besitter medarbetarna för prestationsmåttens innebörd och användning? Syfte: Det huvudsakliga syftet med denna uppsats är att beskriva hur medarbetarnas förståelse för prestationsmått är. Ett bisyfte är även att komma med förslag på lösningar till dagens problem. Avgränsningar: Vi har valt att avgränsa den empiriska undersökningen till att omfatta enbart butiker lokaliserade i Västsverige. Det prestationsmått vi valt att fokusera djupare på är antal besök. Metod: Vi har genomfört en fallstudie på TeliaSonera Sverige AB: s butiksnät. För att kunna besvara uppsatsens frågeställning har femton intervjuer och två samtal genomförts med anställda inom företaget. Den empiriska datan har sammanställts i fyra teman, prestationsmått, kommunikation, förståelse och antal besök, vilka har sitt ursprung i intervjuguiden. Det empiriska resultatet analyserades utifrån en egen framarbetad undersökningsmodell. En jämförelse har gjorts mellan den förståelse företaget vill att butikschefer och medarbetare skall ha och den förståelse som verkligen existerar. Resultat och slutsats: Vår undersökning visar att fyra av de tio tillfrågade medarbetarna ej har rimlig förståelse för prestationsmåtts användning och innebörd. En medarbetare har förståelse i nivå med tillfrågade butikschefer. Den bristande förståelsen hos medarbetarna härrör främst från kommunikationsbrister mellan leden samt utbildningsbrister. Vår slutsats är att de ekonomiska prestationsmåtten i stort sett är rappakalja för medarbetarna i TeliaSoneras butiker. Rekommendation för fortsatt forskning: En jämförande studie mellan TeliaSonera och andra företag inom samma bransch, samt mellan flera olika företag inom olika branscher för att se om likheter och skillnad...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Ekonomiska prestationsmått - vardagsmat eller rappakalja för medarbetare? En fallstudie av TeliaSonera Sverige AB:s butiksnät i Västsverige

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2005-01-01]   Ekonomiska prestationsmått - vardagsmat eller rappakalja för medarbetare? En fallstudie av TeliaSonera Sverige AB:s butiksnät i Västsverige
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=56524 [2024-05-18]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×