Outsourcing av en kunskapsintensiv process : en studie av kunskapsflöden

714 visningar
uppladdat: 2004-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
A1260SammanfattningDenna uppsats behandlar hanteringen av en kunskapsintensiv process som har outsourcats. Studien är baserad på en fallstudie av General Motors (GM) Nordics outsourcing av sin kundtjänst till företaget EDS. Frågan som ställs är vad som händer med kunskapen inom processen och hur båda parter uppfattar denna kunskapshantering.Ambitionen med uppsatsen har varit att kartlägga kunskapsflödet från kunden till de ansvariga personerna på GM Nordic. Den kundbaserade kunskapen måste passera många led inom processen innan den når det slutliga målet. Genom analys har en del svagheter i processen framkommit. Det saknas rutiner för att kontrollera kundsupportdatabasenregelbundet samt att registrera all kunskap i databasen. För att GM ska kunna motta mer kundbaserad kunskap och därigenom öka sina konkurrensfördelar behöver man förbättra en del rutiner. Dessa rutiner gäller kunskapshantering i leden mellan konsulterna och GM Nordic. En åtgärd för att uppnå en snabb förbättring vore att uppmuntra tilldokumentation av den ”mjuka datan” från kund, samt öka förståelsen för betydelsen av den implicita kunskapen. Det finns dock även flera positiva aspekter som t ex att konsulternas ”närhet” till andra länders konsulter har visat sig vara en möjlighet att sprida kunskap. En annan viktig aspekt som uppsatsen tar upp är GM:s förpliktelser till EDS för att de ska kunna leverera den förväntade outputen. Genom studier av teori, såsom definitioner om outsourcing och om Knowledge Management har vi fått en överblick över det teoretiska ramverket som behandlar ämnet.Eftersom kunskapshantering ofta är ett missförstått omr...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Outsourcing av en kunskapsintensiv process : en studie av kunskapsflöden

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2004-01-01]   Outsourcing av en kunskapsintensiv process : en studie av kunskapsflöden
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=56526 [2024-05-19]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×