Vårt syfte med denna uppsats är att identifiera huruvida det förekommer ett förväntningsgap mellan affärsjournalister, klienter och revisionsbranschen och därefter förklara bakomliggande orsaker. En abduktiv studie via telefonintervjuer baserade på en attitydenkät med både kvantitativa och kvalitativa frågor. Teorin omfattar revisionens utveckling, syfte och olika intressenter. Vidare diskuteras revisorns dubbla roller och den problematik gällande oberoendet som detta förhållande kan medföra. Teorin fortsätter med en redogörelse av hur oberoendet bibehålls genom reglering och avslutas med en beskrivning av förväntningsgapet och medias påverkan på allmänhetens opinion. Empirin består av respondenternas svar där resultaten presenteras i tabeller utifrån de tre undersökningsgrupperna; revisorer, affärsjournalister och företag. De skiljaktigheter som framkommit identifierar ett förväntningsgap mellan grupperna på flera områden. Slutsatser: Ett förväntningsgap mellan revisorer och de två övriga grupperna existerar. Gapet grundar sig i okunskap inom centrala områden. Då samtidigt de inblandade yrkesgruppernas egna intressen ligger i konflikt med varandra anser vi att en eliminering av förväntningsgapet är i princip omöjlig. Därför menar vi att förväntningsgapet är en effekt av hur samhället fungerar. Medias förtroende påverkas negativt av förväntningsgapet och denna subjektiva åsikt vidarebefordras till samhället. Media påverkar den allmänna debatten vilket kan leda till att revisionens förutsättningar ständigt förändras. Detta skapar nya förväntnings-gap mellan revisorer och övriga intressenter

1 röster
2380 visningar
uppladdat: 2005-01-17
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Vårt syfte med denna uppsats är att identifiera huruvida det förekommer ett förväntningsgap mellan affärsjournalister, klienter och revisionsbranschen och därefter förklara bakomliggande orsaker. En abduktiv studie via telefonintervjuer baserade på en attitydenkät med både kvantitativa och kvalitativa frågor. Teorin omfattar revisionens utveckling, syfte och olika intressenter. Vidare diskuteras revisorns dubbla roller och den problematik gällande oberoendet som detta förhållande kan medföra. Teorin fortsätter med en redogörelse av hur oberoendet bibehålls genom reglering och avslutas med en beskrivning av förväntningsgapet och medias påverkan på allmänhetens opinion. Empirin består av respondenternas svar där resultaten presenteras i tabeller utifrån de tre undersökningsgrupperna; revisorer, affärsjournalister och företag. De skiljaktigheter som framkommit identifierar ett förväntningsgap mellan grupperna på flera områden. Slutsatser: Ett förväntningsgap mellan revisorer och de två övriga grupperna existerar. Gapet grundar sig i okunskap inom centrala områden. Då samtidigt de inblandade yrkesgruppernas egna intressen ligger i konflikt med varandra anser vi att en eliminering av förväntningsgapet är i princip omöjlig. Därför menar vi att förväntningsgapet är en effekt av hur samhället fungerar. Medias förtroende påverkas negativt av förväntningsgapet och denna subjektiva åsikt vidarebefordras till samhället. Media påverkar den allm...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Vårt syfte med denna uppsats är att identifiera huruvida det förekommer ett förväntningsgap mellan affärsjournalister, klienter och revisionsbranschen och därefter förklara bakomliggande orsaker. En abduktiv studie via telefonintervjuer baserade på en attitydenkät med både kvantitativa och kvalitativa frågor. Teorin omfattar revisionens utveckling, syfte och olika intressenter. Vidare diskuteras revisorns dubbla roller och den problematik gällande oberoendet som detta förhållande kan medföra. Teorin fortsätter med en redogörelse av hur oberoendet bibehålls genom reglering och avslutas med en beskrivning av förväntningsgapet och medias påverkan på allmänhetens opinion. Empirin består av respondenternas svar där resultaten presenteras i tabeller utifrån de tre undersökningsgrupperna; revisorer, affärsjournalister och företag. De skiljaktigheter som framkommit identifierar ett förväntningsgap mellan grupperna på flera områden. Slutsatser: Ett förväntningsgap mellan revisorer och de två övriga grupperna existerar. Gapet grundar sig i okunskap inom centrala områden. Då samtidigt de inblandade yrkesgruppernas egna intressen ligger i konflikt med varandra anser vi att en eliminering av förväntningsgapet är i princip omöjlig. Därför menar vi att förväntningsgapet är en effekt av hur samhället fungerar. Medias förtroende påverkas negativt av förväntningsgapet och denna subjektiva åsikt vidarebefordras till samhället. Media påverkar den allmänna debatten vilket kan leda till att revisionens förutsättningar ständigt förändras. Detta skapar nya förväntnings-gap mellan revisorer och övriga intressenter

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2005-01-17]   Vårt syfte med denna uppsats är att identifiera huruvida det förekommer ett förväntningsgap mellan affärsjournalister, klienter och revisionsbranschen och därefter förklara bakomliggande orsaker. En abduktiv studie via telefonintervjuer baserade på en attitydenkät med både kvantitativa och kvalitativa frågor. Teorin omfattar revisionens utveckling, syfte och olika intressenter. Vidare diskuteras revisorns dubbla roller och den problematik gällande oberoendet som detta förhållande kan medföra. Teorin fortsätter med en redogörelse av hur oberoendet bibehålls genom reglering och avslutas med en beskrivning av förväntningsgapet och medias påverkan på allmänhetens opinion. Empirin består av respondenternas svar där resultaten presenteras i tabeller utifrån de tre undersökningsgrupperna; revisorer, affärsjournalister och företag. De skiljaktigheter som framkommit identifierar ett förväntningsgap mellan grupperna på flera områden. Slutsatser: Ett förväntningsgap mellan revisorer och de två övriga grupperna existerar. Gapet grundar sig i okunskap inom centrala områden. Då samtidigt de inblandade yrkesgruppernas egna intressen ligger i konflikt med varandra anser vi att en eliminering av förväntningsgapet är i princip omöjlig. Därför menar vi att förväntningsgapet är en effekt av hur samhället fungerar. Medias förtroende påverkas negativt av förväntningsgapet och denna subjektiva åsikt vidarebefordras till samhället. Media påverkar den allmänna debatten vilket kan leda till att revisionens förutsättningar ständigt förändras. Detta skapar nya förväntnings-gap mellan revisorer och övriga intressenter
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=56700 [2024-05-01]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×