Vårt syfte med denna uppsats är att identifiera huruvida det förekommer ett förväntningsgap mellan affärsjournalister, klienter och revisionsbranschen och därefter förklara bakomliggande orsaker. En abduktiv studie via telefonintervjuer baserade på en attitydenkät med både kvantitativa och kvalitativa frågor. Teorin omfattar revisionens utveckling, syfte och olika intressenter. Vidare diskuteras revisorns dubbla roller och den problematik gällande oberoendet som detta förhållande kan medföra. Teorin fortsätter med en redogörelse av hur oberoendet bibehålls genom reglering och avslutas med en beskrivning av förväntningsgapet och medias påverkan på allmänhetens opinion. Empirin består av respondenternas svar där resultaten presenteras i tabeller utifrån de tre undersökningsgrupperna; revisorer, affärsjournalister och företag. De skiljaktigheter som framkommit identifierar ett förväntningsgap mellan grupperna på flera områden. Slutsatser: Ett förväntningsgap mellan revisorer och de två övriga grupperna existerar. Gapet grundar sig i okunskap inom centrala områden. Då samtidigt de inblandade yrkesgruppernas egna intressen ligger i konflikt med varandra anser vi att en eliminering av förväntningsgapet är i princip omöjlig. Därför menar vi att förväntningsgapet är en effekt av hur samhället fungerar. Medias förtroende påverkas negativt av förväntningsgapet och denna subjektiva åsikt vidarebefordras till samhället. Media påverkar den allmänna debatten vilket kan leda till att revisionens förutsättningar ständigt förändras. Detta skapar nya förväntnings-gap mellan revisorer och övriga intressenter
2380 visningar
uppladdat: 2005-01-17
uppladdat: 2005-01-17
Inactive member
Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare.
Kommentera arbete
...läs fortsättningen genom att logga in dig.
Medlemskap krävs
För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.Kontot skapar du endast via facebook.
Källor för arbetet
Saknas
Kommentera arbetet: Vårt syfte med denna uppsats är att identifiera huruvida det förekommer ett förväntningsgap mellan affärsjournalister, klienter och revisionsbranschen och därefter förklara bakomliggande orsaker. En abduktiv studie via telefonintervjuer baserade på en attitydenkät med både kvantitativa och kvalitativa frågor. Teorin omfattar revisionens utveckling, syfte och olika intressenter. Vidare diskuteras revisorns dubbla roller och den problematik gällande oberoendet som detta förhållande kan medföra. Teorin fortsätter med en redogörelse av hur oberoendet bibehålls genom reglering och avslutas med en beskrivning av förväntningsgapet och medias påverkan på allmänhetens opinion. Empirin består av respondenternas svar där resultaten presenteras i tabeller utifrån de tre undersökningsgrupperna; revisorer, affärsjournalister och företag. De skiljaktigheter som framkommit identifierar ett förväntningsgap mellan grupperna på flera områden. Slutsatser: Ett förväntningsgap mellan revisorer och de två övriga grupperna existerar. Gapet grundar sig i okunskap inom centrala områden. Då samtidigt de inblandade yrkesgruppernas egna intressen ligger i konflikt med varandra anser vi att en eliminering av förväntningsgapet är i princip omöjlig. Därför menar vi att förväntningsgapet är en effekt av hur samhället fungerar. Medias förtroende påverkas negativt av förväntningsgapet och denna subjektiva åsikt vidarebefordras till samhället. Media påverkar den allmänna debatten vilket kan leda till att revisionens förutsättningar ständigt förändras. Detta skapar nya förväntnings-gap mellan revisorer och övriga intressenter
Kommentarer på arbetet
Inga kommentarer än :(
Liknande arbeten
Källhänvisning
Inactive member [2005-01-17] Vårt syfte med denna uppsats är att identifiera huruvida det förekommer ett förväntningsgap mellan affärsjournalister, klienter och revisionsbranschen och därefter förklara bakomliggande orsaker. En abduktiv studie via telefonintervjuer baserade på en attitydenkät med både kvantitativa och kvalitativa frågor. Teorin omfattar revisionens utveckling, syfte och olika intressenter. Vidare diskuteras revisorns dubbla roller och den problematik gällande oberoendet som detta förhållande kan medföra. Teorin fortsätter med en redogörelse av hur oberoendet bibehålls genom reglering och avslutas med en beskrivning av förväntningsgapet och medias påverkan på allmänhetens opinion. Empirin består av respondenternas svar där resultaten presenteras i tabeller utifrån de tre undersökningsgrupperna; revisorer, affärsjournalister och företag. De skiljaktigheter som framkommit identifierar ett förväntningsgap mellan grupperna på flera områden. Slutsatser: Ett förväntningsgap mellan revisorer och de två övriga grupperna existerar. Gapet grundar sig i okunskap inom centrala områden. Då samtidigt de inblandade yrkesgruppernas egna intressen ligger i konflikt med varandra anser vi att en eliminering av förväntningsgapet är i princip omöjlig. Därför menar vi att förväntningsgapet är en effekt av hur samhället fungerar. Medias förtroende påverkas negativt av förväntningsgapet och denna subjektiva åsikt vidarebefordras till samhället. Media påverkar den allmänna debatten vilket kan leda till att revisionens förutsättningar ständigt förändras. Detta skapar nya förväntnings-gap mellan revisorer och övriga intressenterMimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=56700 [2024-05-01]
Rapportera det här arbetet
Är det något du ogillar med arbetet?
Rapportera