Vad gör en kund relationsbenägen? -en studie av detaljhandeln

906 visningar
uppladdat: 2005-03-04
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Det råder bristande kunskap om relationsskapande ur ett kundperspektiv. Idag räcker det inte enbart att erbjuda bra produkter och tjänster för att skapa konkurrensfördelar. Företag som lyckas identifiera de relationsbenägna kunderna och erbjuda de relationsskapande verktyg de föredrar har större möjligheter att lyckas på en allt mer konkurrensutsatt marknad. En väletablerad relation mellan företag och kund gör att företaget får en förståelse för kundens behov, preferenser och allt som kunden anser vara av värde. I gengäld har företaget större chans att få och behålla de mest lönsamma kunderna. Syftet med uppsatsen är att ur ett kundperspektiv undersöka vad som gör en kund relationsbenägen samt vilka relationsskapande instrument de föredrar. För att uppfylla detta syfte har vi använt oss av en kvalitativ metod och genomfört intervjuer med 30 kunder. Genom att jämföra och analysera resultatet ur våra intervjuer med vår teoretiska referensram har ett antal hypoteser växt fram. Dessa hypoteser belyser vad som gör kunder relationsbenägna och vilka relationsskapande instrument de föredrar. I vår studie ser man en tendens till att bland annat tillit och förtroende, möjlighet till social interaktion och ärliga råd gör kunder relationsbenägna. Vad som, för kunderna i denna undersökning, inte är av så stor vikt är exempelvis att bli erbjuden personlig säljare, handla på kredit och bli tilltalad med sitt namn. De uppstäl...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Vad gör en kund relationsbenägen? -en studie av detaljhandeln

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2005-03-04]   Vad gör en kund relationsbenägen? -en studie av detaljhandeln
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=56767 [2024-06-13]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×