Utveckling av fälgkonstruktion och skruvförband till lastmaskinen TORO 2500 E

772 visningar
uppladdat: 2007-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
De senaste åren har produktionen av järnmalm ökat på grund av det ökade behovet av råstål i världen. Produktionsvolymen och tillgänglighetskraven i LKAB's Kirunagruva ökar därmed successivt. I Kirunagruvan transporteras den sprängda malmen från brytområdet med lastmaskiner av typen TORO 2500 E. Syftet med det här examensarbetet är att ta fram förbättringsförslag till denna lastmaskins fälgkonstruktion och dess skruvförband eftersom de inte klarar av de belastningar de utsätts för. Arbetet delades upp i två delar där fälgkonstruktionen först analyserades och därefter dess skruvförband. För att studera varför fälgkonstruktionen spricker simulerades den i ett FEM-program med hjälp av påkänningarna som räknats ut. Ur resultaten från simuleringarna kan man se att jämförelsespänningarna i det kritiska området där sprickbildningar uppstår är låga i jämförelse med materialets sträckgräns och jämförelsespänningarna på andra ställen i fälgkonstruktionen där den i verkligheten håller. Varför fälgen spricker i det kritiska området beror troligen på att det uppstår en spänningskoncentration på grund av svetsarnas utformning i detta område. Därför togs två svetsar bort därifrån som bidrar till spänningskoncentrationer men som inte gör någon nytta på fälgkonstruktionen i övrigt. Skruvförbandet påverkas också av de yttre påkänningarna som bidrar med axiella krafter och ibland även böjkrafter i skruvförbandet. Därför har de axiella krafterna och eventuella böjkrafter som påverkar förbandet beräknats för att se om skruvarna löper någon risk för utmattning. Ur de resultaten som kan man se att så länge friktionsförbandet fungerar håller skruvarna, men då lasterna blir högre än friktionskraften och ytorna släpper ifrån varandra (börjar glida), uppkommer även böjspänningar. Dessa blir mycket högre än den tillåtna amplitudspänningen och därför håller inte skruvarna. Därför togs ett...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Utveckling av fälgkonstruktion och skruvförband till lastmaskinen TORO 2500 E

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2007-01-01]   Utveckling av fälgkonstruktion och skruvförband till lastmaskinen TORO 2500 E
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=56871 [2024-04-28]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×