Elevens eget ansvar, en studie av tolkning och praktiskt genomförande i grundskolan

1199 visningar
uppladdat: 2007-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Syfte och problemområde: Examensarbetet skall ge svar på pedagogers, elevers och föräldrars tolkning av läroplan, Lpo 94, med avseende på ansvarsbegreppet. Problemområdet tar sin utgångspunkt i läroplanens målformuleringar om ansvar, i synnerhet elevens eget ansvar. Syftet med examensarbetet är att studera förutsättningarna för implementering av läroplanens mål om eget ansvar genom att beskriva aktörernas förståelse av, möjlighet och vilja att genomföra målformuleringarna. Metod och material: Studien byggs på en kvalitativ undersökning av pedagogers, elevers och föräldrars uppfattningar om elevens eget ansvar. Genom litteraturstudier i ämnet har fyra frågeställningar tagits fram för undersökningen: aktörernas förståelse av läroplanens mål om eget ansvar, går de att genomföra samt finns viljan därtill. Dessutom utreds likheter och skillnader som kan urskiljas mellan olika aktörer, utifrån deras tolkningar av begreppet ansvar. Undersökningen genomfördes på en Montessoriskola med hjälp av öppna intervjuer av pedagoger, elever och föräldrar till elever i årskurs 3, 5 och 8. Valet av skola är motiverat av dess gynnsamma förhållande i Montessoripedagogiken, vilken framhäver vikten av individens eget ansvar. Resultat: Eget ansvar är övervägande positivt för eleverna, enligt samtliga aktörer som deltagit i studien. Det anses dock vara viktigt med en individuell avvägning; om man inte lyckas med det kan konsekvenserna bli att ansvarets negativa sidor tar överhanden, ansvaret måste ges efter förmåga. Det finns en uttalad vilja från samtliga aktörer att arbeta mot målen om eget ansvar, med små variationer i tillvägagångssätt. Det finns även en gemensam förståelse av begreppet, liksom de delar uppfattningen att det går att genomföra målen om eget ansvar. Slutsatsen av examensarbetet är att tillämparen, den aktuella skolan och dess brukare, verkar under positiva förutsättningar vilket innebär att målen om eget ansvar förstås, kan implementeras och att viljan till implementering finns. Dock har skolan huvudansvaret för att säkerställa att elever och föräldrar kan tillgodogöra sig målen om ansvar. Då undersökningen omfattar endast en skola, som dessutom har gynnsamma förhållanden i ansvars...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Elevens eget ansvar, en studie av tolkning och praktiskt genomförande i grundskolan

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2007-01-01]   Elevens eget ansvar, en studie av tolkning och praktiskt genomförande i grundskolan
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=57216 [2024-05-17]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×