Läs- och skrivlärande i det sociala rummet

2010 visningar
uppladdat: 2007-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Sammanfattning Studiens syfte är att undersöka pedagogers uppfattningar om vilken betydelse det sociala samspelet i klassrummet har för den enskilda individens läs- och skrivlärande. Det resulterade i följande tre frågeställningar: Vilken syn på läs- och skrivlärande finns bland verksamma pedagoger? Vilka förutsättningar för elevers läs- och skrivlärande menar pedagogerna är viktiga i undervisningen? Har det sociala samspelet en påverkan på elevers läs- och skrivlärande, i så fall hur? Utifrån frågeställningarna finns en teoribakgrund som är framtagen genom litteratur, rapporter, personlig kommunikation och via Internet. I denna del betonas betydelsen av det sociala samspelet vid läs- och skrivlärande, och lyfter de olika perspektiv inom läs- och skrivlärande som är aktuella. Denna teoribakgrund följs av metoden som är en kvalitativ, empirisk undersökning. Där djupintervjuer av nio pedagoger utfördes, samt en pilotintervju, för att visa deras uppfattningar kring studiens syfte och frågeställningar. Resultatet visar att det finns olika uppfattningar och syn på läs- och skrivundervisning bland pedagogerna. De är dock överens om att man som pedagog måste anpassa sig efter elevens sätt att lära sig på, och därför måste ha flera arbetsmetoder att tillgå vid läs- och skrivundervisning. Pedagogerna lyfte även fram diverse förutsättningar som finns för ett väl fungerande lärande. Men hur pedagogerna definierar det sociala samspelet, är väldigt olika. Vilket även gör att de uppfattar betydelsen av det sociala samspelet vid läs- och skrivlärandet olika. Denna studies betydelse för läraryrket är att visa på det sociala sa...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Läs- och skrivlärande i det sociala rummet

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2007-01-01]   Läs- och skrivlärande i det sociala rummet
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=57630 [2024-04-25]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×