Prissättning inom högteknologiska B2B-företag

1111 visningar
uppladdat: 2006-01-13
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Syftet med denna uppsats var att undersöka vilka prisstrategier högteknologiska B2B-företag använder sig av samt hur dessa val av prisstrategi förhåller sig till tidigare forskning på området. Vidare har vi undersökt huruvida högteknologiska B2B-företag har någon gemensam karaktäristik som kan påverka valet av prisstrategi. Slutligen har vi diskuterat hur de högteknologiska B2B-företagens användande av analysverktyg kan påverka valet av prisstrategi. Vi har genomfört en fallstudie av åtta företag och jämfört dessa empiriska observationer med det teoretiska ramverket. Studien visar att högteknologiska B2B-företag i stor utsträckning använder sig av marknadsbaserad prissättning. Den teoretiska tolkningen av företagens inre och yttre kontext tyder på att andra prisstrategier skulle kunna vara lämpliga, varför överensstämmelsen mellan företagens faktiska val av prisstrategi och de teoretiska förslagen på prisstrategi sammantaget är relativt låg. Detta skulle kunna förklaras utifrån den karaktäristik som tycks prägla högteknologiska B2B-företag. Trots att kunderna har höga switching-costs och företagens produkter är differentierade använder sig företagen av marknadsbaserad prissättning, vilken kan tyda på att de högteknologiska B2B-företagens marknader präglas av stor osäkerhet. Valet att följa marknadspriserna skulle också kunna förklaras med det osystematiska användandet av analysverktyg för att analysera företagens respektive inre och yttre kontext. Om företagen genomförde mer systematiska bedömningar av sina ku...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Prissättning inom högteknologiska B2B-företag

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2006-01-13]   Prissättning inom högteknologiska B2B-företag
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=57693 [2024-05-02]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×