Denna uppsats behandlar i vilken utsträckning svenska tillverkande företag
med 20-100 anställda tillämpar huvudmomenten inom Target Costing. Dessutom
undersöks om det finns samband mellan tillämpningen av
Target Costing-momenten och kundstyrning samt entreprenöriellt agerande.
Fortsättningsvis undersöks eventuella kopplingar mellan Target Costing och
företagens finansiella prestation. Relationen mellan Target Costing och
finansiell prestation undersöks även vid olika nivåer av kundstyrning och
entreprenöriellt agerande.
Totalt tillfrågades 280 slumpvis utvalda företag ifall de ville delta i
undersökningen. De som accepterade erhöll en enkät via e-post. Enkäten
besvarades av 98 företag, vilket innebar en svarsfrekvens på 33,6%.
Behovet av effektiva produktutvecklingsmetoder har ökat i takt med att
dagens företag utsätts för global konkurrens och verkar på snabbt
föränderliga marknader. En metod för utveckling av nya, lönsamma produkter
är Target Costing. Denna metod är marknadsdriven och syftar till att
undvika att olönsamma produkter introduceras på marknaden genom att de
kostnader som produkten genererar under sin livscykel reduceras, vilket ska
leda till förbättrad lönsamhet.
Undersökningen visar att företagen tillämpar Target Costing i begränsad
utsträckning. Detta kan bero på brist på kunskap om metoden samt att mindre
företag utvecklar färre antal produkter än större företag.
Det framkom att kundstyrning och entreprenöriellt agerande påverkar hur
vissa delar av Target Costing-processen tillämpas. Ett exempel på detta är
inverkan av kundstyrning vid fastställning av lönsamhetskrav för nya
produkter, samt inverkan av riskbenägenhet vid fastställning av
prissättningsmetod.
Det framkom att den finansiella prestationen i huvudsak påverkas negativt
av tillämpningen av Target Costing. Denna slutsats kan dock bero på att
finansiellt svaga företag försöker förbättra lönsamheten genom att tillämpa
marknadsbaserade moment vid produktutveckling.
Relationen mellan Target Costing och finansiell prestation påverkas i vissa
fall av kundstyrning och entreprenöriellt agerande. Ett exempel på detta är
att företag som är svagt kundstyrda i en sen fas av produktutvecklingen
uppvisar stark finansiell prestation med att tillämpa värdebaserad
prissättning. Det finns också tendense...