Att arbeta inom geografiskt åtskiljda grupper innebär en stor potential för
förbättringar av produktutvecklingsprocessen, men det medför även en
ansenlig mängd utmaningar för individerna i dessa distribuerade
ingenjörsgrupper. För att kunna dra nytta av fördelarna med samarbetet
mellan olika ingenjörskulturer är det av stor vikt att studera skillnaderna
som finns mellan arbetssätten inom lokala och distribuerade grupper. I
detta examensarbete har studierna fokuserat på beslutsprocessen inom dessa
grupper och särskilt på de förbättringar som kan åstadkommas med hjälp av
datorstödda kommunikationsverktyg.
Fallstudier har genomförts hos Alvis Hägglunds AB i Örnsköldsvik och Volvo
Personvagnar AB i Göteborg. På grund av deras starka internationella
karaktär och tack vare en strävan att öka flexibiliteten inom
organisationerna, är båda dessa företag intresserade av att utveckla
arbetssätt som är väl lämpade för distribuerat ingenjörsarbete. Att utföra
studierna i en industriell miljö utgör ett ypperligt sätt att samla data
för den här typen av studier eftersom det erbjuder tillfällen att observera
de problemställningar som finns i verklighetsbaserade sammanhang.
Baserat på resultaten från analysen av de genomförda observationerna, har
ett antal rekommendationer för distribuerat samarbete presenterats och
diskuterats. Bland dessa är användningen av Web-baserade projektportaler,
där olika kommunikationsverktyg kan samlas i ett enda användargränssnitt.
Genom att anpassa dessa portaler till användarnas behov, kan deras
nyttjande och acceptans bland användarna öka, något som är väsentligt för
att framgångsrikt stödja ingenjörgruppers dagliga arbete.
___ ____ ____________________________________________________________________
Working within geographically dispersed teams presents a great potential
for improving the product development process but it also implies a vast
amount of challenges for the members of the distributed teams. To be able
to get advantages from the diversity of different engineering cultures, it is
of great importance to study the differences that exist between the work of
co-located and distributed teams. This thesis focuses on the decisionmaking
process within these teams and especially on how to improve it by
means of computer supported tools.
Case studies have been performed at Alvis Hägglunds AB in Örnsköldsvik
and Volvo Car Corporation in Gothenburg. Being international enterprises,
and aiming at increasing the flexibility of the organizations, both
companies are interested in developing ways of working that are well
adapted for distributed collaboration. Performing case studies within an
industrial context serve as an excellent way of gathering data for this type
of studies because it gives the opportunity to observe issues that exist in
real-world scenarios.
Based on the findings from the analysis of the observations done, a number
of recommendations for distributed collaboration have been presented and
discussed. Among these is the...