Kompetens och förståelse. En studie av kompetensutveckling i revisionsbranschen

1003 visningar
uppladdat: 2003-01-16
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Sammanfattning Titel Kompetens och förståelse. En studie av kompetensutveckling i revisionsbranschen Författare Axel Lindhe Jessica Nilsson Helena Svensson Andreas Wennström Handledare Dan Kärreman Syfte Syftet med vår uppsats är att skapa en djupare förståelse för hur revisionsbyråer hanterar kompetensutvecklingsfrågor och för hur medarbetare i revisionsbranschen ser på kompetens och kompetensutveckling. Metod I denna uppsats har vi använt ett hermeneutiskt inriktat angreppssätt eftersom vi ifrån ett tolkande perspektiv vill ge en bild av hur kompetensutveckling går till och förstås. Vi har arbetat abduktivt eftersom vi sökte ökad förståelse för vår frågeställning utifrån en process där både teori och empiri var viktiga. Vi har använt en kvalitativ metod och insamlingen av vårt empiriska material har skett genom intervjuer på Deloitte & Touche och SET Auktoriserade Revisorer. Slutsatser Vi har i vår uppsats utgått ifrån ett tolkande perspektiv på kompetens, ett synsätt som är ett alternativ till det rationalistiska perspektiv som varit dominerande under lång tid. Genom vår studie har det framgått att de personer vi har intervjuat i sin syn på kompetensbegreppet i huvudsak anlägger ett traditionellt rationalistiskt synsätt. Vanligtvis ses kompetens som en uppsättning egenskaper som är nödvändiga för att klara av sitt arbete på ett bra sätt. Ett vanligt svar har varit att kompetens definieras som en kombination av tekniska och sociala färdigheter, vilket stämmer väl överens med ett rationalistiskt synsätt på begreppet. Med tanke på strukturen inom branschen, där nya lagar och förordningar fortlöpande påverkar arbetet, är det inte förvånande att det rationalistiska synsättet har blivit det förhärskande. För yrkets fortlevnad och utveckling har det varit centralt med en fortlöpande utveckling av den tekniska kompetensen, och denna kompetens har man vanligtvis tillgodogjort sig med utgångspunkt i ett rationalistiskt synsätt. Inom revisionsbranschen kan man säga att det finns en välutvecklad standardiserad förståelse som revisorsassistenterna ska lära sig såväl genom formaliserad utbildning som genom den socialiseringspro...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Kompetens och förståelse. En studie av kompetensutveckling i revisionsbranschen

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2003-01-16]   Kompetens och förståelse. En studie av kompetensutveckling i revisionsbranschen
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=57925 [2024-05-03]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×