Fördjupningsarbete - Katolska/Protestantiska kyrkan

26 röster
25341 visningar
uppladdat: 2009-05-14
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete

         Fördjupningsarbete börjar 5/2-09

  • Beskriv och jämför hur en mässa/gudstjänst går till i den katolska kyrkan:

I den katolska kyrkan så är gudstjänsten indelad i två delar, Ordets gudstjänst och Nattvarden. I Ordets gudstjänst så brukar man börja med syndabekännelsen, sedan med några böner och så brukar någon ur församlingen läsa någon/några texter från Gamla eller Nya Testamentet. Sedan så läser prästen ur evangelierna, då håller korgossarna upp bibeln. Korgossarna brukar hjälpa till med olika saker, som att t.ex. att hjälpa till vid altaret. Efter det så läser prästen en kort predikan, och sedan kommer trosbekännelsen, några psalmer och sedan någon/några böner. Efter allt detta så kommer själva nattvarden. Korgossarna börjar med att bära fram vinet och brödet till altaret. Medan församlingen sjunger och ber så förbereder man Nattvarden. Efter det så lyfter prästen upp, först brödet och sen vinet. Då faller församlingen på knä också börjar prästen läsa ur Nya Testamentet. Han säger "detta är min kropp, detta är mitt blod". Under tiden så ringer en korgosse i en liten silverklocka. Det är just det här ögonblicket som de tror att "det händer". Alltså att brödet och vinet förvandlas till Kristi kropp och blod. Sedan så delas brödet och vinet ut genom att varje person går fram till prästen och så delar han ut "hostian", brödet och vinet, till var och en. Efter att allt detta är klart så ger prästen församlingen "Guds välsignelse". Sedan så är mässan slut.

Medan i den Ortodoxa kyrkan firas gudstjänsten med att prästerna spelar upp ett skådespel kan man säga. Det är också så att allting är mycket mer utsmyckat och man gör samma sak hela tiden. Men skådespelet handlar om Jesu liv från början till slut, alltså från födelsen till himmelsfärden. Det håller på i över två timmar, och församlingen måste stå hela tiden, förutom om de kanske är gamla eller sjuka. Bakom en vägg, som kallas ikonostas eftersom den är full av ikoner, så brukar prästerna vara den längsta tiden under gudstjänsten, förutom när de går ut och spelar upp. De två rummen där folket och prästerna är symboliserar egentligen himlen och jorden. Så prästerna kommer ner från himlen och ner till jorden. Detta kan man tyda som att det är ett viktigt budskap från Gud. Efter detta så börjar själva gudstjänsten. Det är då prästerna blandar ihop brödet med vinet. Det är detta som visar Jesu födelse. Sedan så kommer ett tåg av en del personer som bär olika saker, som att t.ex. så bär prästen den utsmyckade evangelieboken. Den här delen visar hur Jesus vandrar i det heliga landet. Sedan så bärs kalken med blandningen av brödet och vinet ut till folket. Det är det här som symboliserar Jesus vandring till korset där han sedan korsfästes. Efter det så förklarar de hur Jesus besegrade döden och återuppstod. Sedan kommer det då församlingen ska få smaka på vinet och brödet. Och här får alla smaka även små barn. Den Lutheranska/Protestantiska gudstjänsten är faktiskt ganska lik den katolska gudstjänsten eftersom egentligen så har den ju sitt ursprung från den katolska gudstjänsten, och efter motreformationen så blev de ännu mer lika, så är de nästan lika det är nästan bara att t.ex. så att predikan och psalmerna är lite viktigare. Så om man då tänker efter och ser vad som är skillnaden så är den ganska stor i en del saker medan i andra så är de väldigt lika. Men den allra största skillnaden mellan den ortodoxa och den protestantiska och katolska kyrkans gudstjänster är nog ändå att den protestantiska och den katolska kyrkan har ordets gudstjänst som första del, medan den ortodoxa kyrkan har skådespelet. Det är väl det här som gör att det blir en så stor skillnad mellan de båda. Det är ju också så att tack vare skådespelet så tar den ortodoxa gudstjänsten ung. 3-4 timmar längre tid än den katolska och den protestantiska kyrkan. Sen är det också så att på den katolska och den protestantiska kyrkans församling måste alla vara tysta medan den ortodoxa kyrkans församling kan stå och prata och barnen kan leka lite bara de inte låter alltför mycket. Sen tror jag också att man ser lite olika bara allmänt på varandra. Alltså de ortodoxa tycker nog att vi tror på fel sätt, och ber och så på fel sätt, medan de protestantiska tycker mer att det bara är ett annorlunda sätt att tillbe samma gud. Enligt mig alltså. Men i gudstjänsterna så tror jag också att prästerna har lite olika roll eller så. I den Protestantiska kyrkan så är det nog mer så att där så lär de ut läran till församlingen. I den ortodoxa kyrkan så är mer det viktiga att göra skådespelet för att hedra helgonen och Gud mer än för att lära församlingen om den ortodoxa tron. Och i den katolska kyrkan så var det ju mer samma mening som i den ortodoxa kyrkan, eftersom igentligen så skulle de ju ännu ha haft gudstjänsterna på latinska om det inte hade varit för Luther och att det blev en motreformation. 

  • När du ser hur de olika kyrkornas lära ser ut, tycker du då att de som kallar sig katoliker och protestanter lever efter det?

Enligt mig så tror jag att huvuddelen av katolicismen, inte följer sin tro så bra. Okej att man kanske liksom ber och går i kyrkan varje söndag och så är det ändå så att det nog är ganska många som t.ex. inte följer de tio budorden, och så finns det säkert en del som följer de till punkt och pricka och därför nästan förstör sina liv, eftersom i dagens samhälle så tror jag faktiskt inte att man kan följa dem till punkt och pricka och ändå leva ett ganska bra liv. Eller om man tänker på den protestantiska tron så är det ju så att de har ett litet mer fritt liv. Man ska ju självklart följa bibeln men det är ändå så att man har mer frihet allmänt. För om man jämför med den katolska tron så har de det ju lite strängare och den katolska tron är mer för lärda än för folket. Medan i den protestantiska tron så är den mer för folket. Så därför förvånar det mig att den katolska tron är mycket mer populär än den protestantiska. Sen är det ju så att den katolska tron har ett övertag eftersom den var redan jättestor när protestantismen kom till. Men jag tycker det ändå är förvånande, eftersom det är ju ändå folket som kan bestämma vad de ska tro på (i de flesta länderna i alla fall).

  • Beskriv och jämför sakramenten inom katolsk, ortodox och luthersk tro.

I alla delar av katolicismen så är sakramenten något heligt, en stund när gud närvarar på något sätt. Men det som är den stora skillnaden i de olika lärorna är hur de går till och hur många det är. Som i den katolska kyrkan så finns det Dopet, Konfirmationen, Nattvarden, Äktenskapet, Prästvigningen, Bikt och de Sjukas Sakrament.

Dopet är ett sätt att rena en människa från synd, eftersom när man föds så är alla syndiga enligt den katolska tron eftersom vi är släktingar från Adam och Eva som syndade mot Gud genom att äta av den förbjudna frukten. Det tycker jag personligen är korkat eftersom de som är nyfödda inte har gjort något och jag tycker bara att man kan vara syndig om man gjort något riktigt dumt, som att mörda eller något sådant, alltså man ska inte få skulden för något ens föräldrar eller förfäder har gjort, utan man ska leva i nuet. Dopet går till genom att när man är väldigt liten ( man kan också döpa sig när man är vuxen, om man inte döpts när man är liten) så har man en ceremoni där prästen skvätter/stänker vatten på barnets huvud, sedan säger han "Jag döper dig i Faderns och Sonens och den Helige andens namn". När detta är gjort så är barnet antaget i den Katolska kyrkan. En fortsättning eller uppföljning av dopet är

Konfirmationen. Det är då som man utbildas mer i den katolska tron och då man bekräftar att man är medlem i den katolska kyrkan. Oftast så brukar man vara runt 15 år när man gör detta. Men nästa Sakrament är

Nattvarden som är höjdpunkten i Gudstjänsten. Nattvarden kommer efter ordets gudstjänst, och den kommer ifrån när Jesus åt sin sista måltid med lärjungarna och sa att " Detta bröd är min kropp och detta vin är mitt blod" ungefär, så då tror man att varje gång man firar nattvarden så förvandlas brödet och vinet till Kristi kropp och blod. Nattvarden går till så att man börjar med att man sjunger och ber då brödet och vinet förbereds. Sedan så delas brödet och vinet ut, eller "hostian" som det kallas. Så då man får detta bröd och vin så symboliserar det när Jesus offrade sig på korset för mänskligheten.

Bikten är någonting som gör att man förlåter sina synder. Så därför brukar man bikta sig om man gjort en synd. Man biktar sig genom att man går in i ett bås, eller sätter sig utanför, och berättar för en präst som sitter bakom oftast ett galler eller någonting liknande, som gör att man inte kan se den andra klokt. Man brukar då berätta om man t.ex. har tänkt någon ful tanke eller gjort något som är emot guds tio budord. Ibland så kommer det till och med personer som t.ex. erkänner mord eller något liknande, men eftersom prästen har total tystnadsplikt så får han inget säga till någon om vad han har fått höra. Men när man bekänner en synd så brukar prästen be för ens förlåtelse också brukar han säga, att om man t.ex. inte gjort något allvarligt, att be Ave Maria 7 gånger och Fader vår två gånger. Medan om man gjort något ännu allvarligare så brukar prästen ofta ge något mycket allvarligare. Som jag skulle själv tro att om någon erkänner ett mord så skulle nog prästen säga att han/hon skulle anmäla sig själv, eller något sådant. Men jag tycker faktiskt själv att bikt är mer för att man ska få lätta på bördan av skuldkänslor och så mer än för att få en förlåtelse. Eller det beror ju förstås på hur troende man är, men om t.ex. jag skulle gå och bikta mig så tror jag att jag skulle göra det mer för att bli av med skuldkänslorna, eller vad man nu har, än att få en förlåtelse.

Äktenskapet något som faktiskt de flesta personerna gör någon gång i sitt liv. Sedan är det ju så att en del gör det fler gånger än andra eftersom de skiljer sig och sedan gifter om sig med oftast någon annan. Men i den katolska tron så är det förbjudet att skilja sig om det inte är så att t.ex. maken slår hustrun eller att någon av dem t.ex. bryter mot budorden. Så därför sker det inte så ofta. Men när man har gift sig så har man fått guds välsignelse också för att vara tillsammans, med andra ord så hjälper gud en att stå ut med varandra i gott och ont, som man lovar. Äktenskapet brukar hänga ihop med ett bröllop, eftersom det är själva ceremonin som gör att man blir gift. I Sverige är det också så att man gills inte officiellt som gifta, både för staten och allmänt om man inte har haft ett bröllop, sen kan det ju vara att det bara är de som gifter sig och prästen där, men man har ändå gift sig. Men så kortfattat är äktenskapet något som förenar två människor för livet (oftast).

Prästvigningen är då en präst vigs och blir en präst på riktigt, och då han får lova att hålla i mässor och "förmedla" Sakramentena. Och i och med att prästen blir vigd så måste han leva i celibat, och sen är det också så att kvinnor inte får bli präster. Detta tycker jag personligen är korkat och total diskriminering, och så tycker jag det mer bara är ett sätt att försöka visa att män är bättre eller något sådant.

De Sjukas Sakrament är något som delas ut av prästen om det är så att det är någon i församlingen som är så pass sjuk så att den inte kan komma. Då brukar denne be prästen att komma också smörjer prästen den sjukes panna också ber han för att denne ska orka med och bli frisk. Förr i tiden så var det så att då brukade prästen bara komma om den sjuke var döende, så då kallades det oftast den sista smörjningen, medan nu så brukar prästen komma hem till den sjuke fast den sjuke inte är döende. Jag tycker egentligen att det här är jättebra eftersom det är ändå så att det är vetenskapligt bevisat att man kan läka bara man tror på det, så om man då är riktigt troende så kanske man läker snabbare. Men det är mer ur en vetenskaplig synvinkel, för om man ser det från den kristna synvinkeln, så eftersom jag inte tror på kristendomen speciellt mycket så tror jag inte det hjälper så mycket. Men nu till den Protestantiska tron på sakramenten. I den protestantiska tron så tror man inte på några andra sakramenten förutom Dopet och Nattvarden, eftersom det står bara om dem två i bibeln, och egentligen så är det nästan ingen skillnad när det gäller dopet och nattvarden i den protestantiska och den katolska tron, förutom att i den protestantiska kyrkan tror man inte på att brödet och vinet förvandlas till Kristi kropp och blod, utan att Jesus/Gud bara närvarar i dem. Medan i dopet så går det till på ungefär samma sätt, så där är det ungefär ingen skillnad. Men i den ortodoxa kyrkan däremot så är det ganska stor skillnad, som t.ex. att konfirmationen sker direkt efter dopet. Men annars så är det faktiskt så att de är ganska lika.

Den enda skillnaden ungefär är med dopet. Det börjar nämligen så att först så döps barnet genom att doppas 3 gånger upp till halsen, medan prästen säger "Guds tjänare (barnets namn) döpes i Faderns (dop) Sonens (dop) och den Heliga Andens namn, Amen". Sedan så konfirmeras barnet genom att barnet smörjs in med myrrasmörjelse. Efter det så är barnet frälst från djävulen genom dopet och så är han medlem i kyrkan genom konfirmationen, så då återstår bara nattvarden. Man har nämligen sparat lite bröd och vin från förmiddagens gudstjänst, så då får barnet några droppar av det ihop blandade brödet och vinet. Sedan så är dopet, konfirmationen och barnets första nattvard avklarade. Nu till själva frågan vad är skillnaden mellan de olika sakramenten. Jag har redan sagt en del saker om det i texten ovan men nu ska jag försöka sammanfatta. I den ortodoxa kyrkan så är den största skillnaden hur konfirmationen går till eftersom i den katolska och den protestantiska kyrkan så blir man konfirmerad vid ungefär 15 års ålder och då blir man utbildad mer noggrant i den katolska eller protestantiska kyrkans lära, medan i den ortodoxa kyrkan så är det bara så att man konfirmerar barnet i samband med dopet. I den protestantiska kyrkan så är nog den största skillnaden att man bara har två olika sakrament eftersom de andra står det inget om i bibeln så de gills inte till sakrament. Annars är det inte speciellt stor skillnad mellan hur man går till väga när det gäller dopet och na...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Fördjupningsarbete - Katolska/Protestantiska kyrkan

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2009-05-14]   Fördjupningsarbete - Katolska/Protestantiska kyrkan
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=58192 [2024-05-02]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×