Islam Masjid an-nabawi i Medina

1 röster
4506 visningar
uppladdat: 2009-12-29
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete

Inledning

Under de första åren i Islams historia hade profeten Muhammad inte någon sär­skild plats att utföra bön på. Ibland bad han hemma, ibland ute i öknen och ibland uppe bland bergen kring Mecka. När profeten sedan utvandrade till Medina, grundade han en moské vid en plats som låg strax utanför staden. Denna moské var mycket viktig för muslimerna, eftersom den innebär början till det första muslimska samhället. Strax efter byggde utvandrarna från Mecka och de från Me­dina som övergått till Islam, en moské i Medina. De första moskéerna blev ut­gångspunkt för Islams snabba spridning. Jag har valt att skriva om en av de Mo­skéerna som jag besökte en gång och heter Masjid an Nabawi för att jag tycker att den verkligen är fin och berörde mig när jag var där. Jag kommer aldrig glömma Masjid an Nabawi, denna moské kommer alltid vara speciell för mig och kommer alltid ha en plats i mitt hjärta.

Masjid an-Nabawi är Mohammads första moské. Den byggdes av profeten Muhammed bin Abdullah och Moskén är islams näst heligaste plats för tillbedjan för musli­mer efter den stora moskén i Mecka.  Den ligger i Medina i västra Saudiarabien.

När profeten Muhammad flyttade till Medina för första gången, satte hans kamel sig och vilade i en plats i centrum av Medina. Då bestämde profeten Muhammad att köpa denna plats för att bygga en moské för muslimerna att utföra böner och ritualer. Moskén var klar den rabi awal (islamisk månad) första året i hans liv i al-Medina.
Moskén var cirka 35 meter lång och 30 bred. Grunden byggdes av sten. Taket byggdes av palmlöv som kallas Jerid och hela byggnaden hade tre dörrar. Dessutom byggdes ett hus i moskén till profeten Muhammad av tegelsten.  Moskén byggdes om efter sju år när den gamla platsen blev trång för muslimer i al-Medina, den nya moskén blev 20 meter breddare och 20 meter längre.

I den heliga moskén finns en liten trädgård, och kring denna trädgård finns ett rödmålat järnstaket med vackra kristallkro­nor. Moskéns golv är byggt av marmor och röd sten. Moskén har kupolformade tak och minareter (torn). I muslimska länder kan man se hur rik staden är genom att titta på hur många minareter det finns på moskén. Ju fler minareter desto rikare stad. Den högsta kupol ligger över profeten Muhammads grav. Resten av kupolerna har samma höjd och storlek, och inuti kupoler är väggarna graverade med texter ut koranen. Moskén har inte någon speciell utsmyckning inuti, till skillnad från kristendomens kyrkor som är ståtliga och har vackra dekorationer. I alla moskéer finns det alltid en ta­larstol. Det finns inga föreställande bilder på väggarna, men däremot kan man läsa citat ur Koranen på väggarna. Det finns vackra mosaiker i invecklade mönster och kalligrafi, men inte föreställande bilder.
Moskén har tre Mihrab (ett litet rum i en vägg som man kan be ensam till gud). Kallade efter: profeten Mihrab, och den andra ottomanska Mihrab, och den tredje Slimani Mihrab. Alla är förklädda med guld och har ett altarljus.

Det finns fyra dörrar i moskén och den största dörren ligger i norra delen av moskén och en annan dörr är för kvinnor som ligger i södra delen av moskén, samt två dörrar till som ligger väster respektive öster. Alla dörrar är byggda av trä med inristade skrifter.

Enligt den islamska religionen får inte män och kvinnor blandas och sitta tillsammans i en moské, och detta gäller också för Masjid an-Nabawi. Därför finns det speciella dörrar för kvinnor samt för män och de får inte använda varandras dörrar.

Moskén har en stor bönsal, särskild plats för kvinnor finns markerad, tvagningsrum för män och kvinnor, skola för barn, bibliotek, rum där män respektive kvinnor kan samlas för olika studier, samt eventuellt en butik där böcker och dylikt säljs.
Moskén är byggt i riktning mot Mecka så att en vägg pekar dit för att mar­kera böneriktningen. En nisch i den väggen i bönesalen pekar åt vilket riktning man ska be.
Det finns inga bänkar eller stolar i moskén, istället är golven täckta av mattor.
Kvinnor och män ska be åtskiljda och det finns vanligtvis balkonger kring bö­nesalen för kvinnor och barn.
Om man stannar några dagar i Medina kan man göra de flesta av bönerna i moskén, för att varje bön motsvarar tusen "vanliga" böner, enligt profeten.

Den heligaste platsen i moskén är profeten Muhammads grav och den ligger i södra delen av moskén, där profeten Muhammad hus hade varit innan han dog. Man kan hälsa på honom, sedan fortsätter man till höger och hälsar på den första följslagaren och efterföljaren "khalifa" Abu Bakir och sedan på Omer bin khatab, som också ligger begravda bredvid profeten. Sedan vrider man ansiktet mot Kaba och ber till Gud, för sig själv och för alla andra muslimer.

Det finns andra platser utanför moskén som jag besökte

- Vattenbrunnarna, av vilka profeten drack ur och gjorde tvagning av. Dessa brunnar är 7 stycken.

- Masjid Al-Quba: den första moskén som byggdes i Islam.

Reflektion

Innan jag besökte moskén var jag aldrig en riktigt ortodox muslim, utan en mer liberal muslim som tror på religionen men inte någon som praktiserade religionen. Men när jag gick därifrån hade jag bildat en helt ny uppfattning om religionen. Direkt när du sätter fot i staden, känner du en konstig känsla som får dig att tro och frukta Gud. Direkt när du sätter fot i staden och suger in luften och andas, så känner du en känsla av att du inte behöver se för att tro, utan luften får dig att frukta och börja tänka på religionen.
Detta fick mig att se längre än att bara be.
Inne i salen var det varmt och hemtrevligt, inte alls som i en kyrka.
De satt på mattor och jag med, fast egentligen tänkte jag inte på det. Utan från början var jag mest nervös och spänd i axlarna, och kände lite skam över synder som jag hade begått tidigare i livet.

Med tiden började de lätta lite och jag kände mig bekvämare. Mycket tack vare att alla människor var så trevliga och välkomnande. Jag börjar undra om de gör så här för att få anhängare. Efter allt snack om islam från massmedia har jag varit något misstänksam, precis som livets ord och liknande. Men jag har alltid respekterat dem för att min familj är muslimer men inte för de­ras tro eller något sådant, utan för att jag som liten trodde att de hjärntvättade folk.

Jag hörde imamen ropa: (översatt till svenska)

Gud är större,
Gud är större
Jag vittnar om
att det inte finns någon förutom Gud

Nä...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

www.islamguiden.com www.paranormal.se/topic/moske.html

Kommentera arbetet: Islam Masjid an-nabawi i Medina

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2009-12-29]   Islam Masjid an-nabawi i Medina
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=58486 [2024-04-29]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×