Genreanalys med historiskt pespektiv

5112 visningar
uppladdat: 2010-01-21
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete

Genreanalys med historiskt pespektiv

Inledning

Jag har valt att analysera tre fantasy komedier: Beetlejuice från 1988, Jumanji från 1995 och Land Of The Lost från 2009. Anledningen till att jag har valt att analysera just fantasy komdier är att jag tycker om att kolla på komedier och jag ville ha en liten annan sorts komedi än de jag vanligtvis kollar på. Så jag tyckte att fantasy komedier verkade som en bra twist eftersom det inte är något som jag vanligtvis kollar på.

För att det ska bli lättare för dig att förstå vad jag analyserar tänkte jag förklara lite kort vad de tre filmerna handlar om.

Beetlejuice handlar om ett ungt par som dött i en bilolycka. De har ingen aning om att de dött, det upptäcker detta när deras mäklare säljer deras hus till en familj. Paret blir väldigt upprörda och försöker hemsöka familjen så att de ska flytta. De lyckas inge vidare och försöker få hjälp av Beetlejucie, vilket inte är en så bra idé.

Jumanji handlar om två föräldralösa barn som flyttar in med sin moster i stort gammalt hus. De hittar ett spel på vinden och börjar spela. De upptäcker att det inte var en så bra idé, saker börjar komma ut ur spelet och de måste spela klart så att allt blir normalt igen.

Land Of The Lost handlar om en proffessor som har studerat i tidsresor. Han har kommit fram till att man kan göra tidsresor, men blir utskrattad och hatad i TV då han har använt 15 000 000 dollar av skattebetalarnas pengar och frågar efter mer pengar. För att bevisa att han har rätt försöker han och en kvinnlig kollega sig på att göra en resa. De råkar få med sig en guide och äventyret börjar i land of the lost. De inser snart att de måste finna ett sätt att ta sig tillbaka till vår värld igen och problemen börjar.

Typiskt för genren

Fantasy komedier utspelar sig oftast i hemmiljö där det så småning om kommer att uppsåt ett problem av övernaturligt slag.  Eftersom det ofta utspelar sig i hemmiljö kan inte karaktärerna i filmen fly från problemet utan måste ta itu med det och finna en lösning så att allt återgår till det  normala igen.

Fantasy komedier brukar utspela sig under en-två dagar, vilket gör att det hela tiden händer något. Ofta är tiden lineär men det kan förekomma tillbakablickar när det är något vikitgit som hänt tidigare som de vill påminna om eller för att förklara någonting genom att titta tillbaka på tidigare händelser som inte nödvändigtvis behöver vart med tidigare i filmen.

Tempot i fantasy komedier brukar vara i ett rätt så högt tempo eftersom historien oftast bara utspelar sig under en, två dagar. Trots att tempot är rätt högt är inte scenerna korta, utan det är snarare så att det hinner hända rätt mycket i en scen vilket bygger upp en sorts spänning hos publiken.

I fantasy komedier brukar man använda sig av både filmmusik och "vanlig"musik, beroende på vilken känsla man vill förmedla med musiken. Filmmusiken brukar vara överdrivet dramatisk, antagligen för att skapa en komisk känsla i det dramatiska eftersom de överdriver känslan, eller väldigt glad och lustig, för att skapa en glad och komsik känsla vilket inte är så konstigt med tanke på att det är den känslan en komedi film ska förmedla.  Det är ju som sagt också vanligt att man använder "vanlig" musik i sådanna här filmer, vilket jag tror att de gör för att förmedla känslorna på ett osynligare och modernare sätt. Jag tycker själv att "vanlig" musik förmedlar känslor mycket bättre än vad klassisk filmmusik gör.

De karaktärer som är vanliga i fantasy komedier är personer som inte är så tuffa eller modiga som sedan växer som person allt eftersom filmen rullar på.

Det är också vanligt att det finns någon som är en besserwisser som tycker om att påpeka andras fel och brister och gärna vill bestämma hur de ska gå tillväga med sina planer, men när dennes planer gång efter gång går i stöpet, hur bra de än låter i teorin, börjar inse att de andras idéer är minst lika bra som han/hennes och börjar lyssna på de andra.

I fantasy komedier existerar det ingen riktig rollfördelning, eller ingen som märks av i alla fall. De rollfördelningarna som i så fall förekommer är till exempel att tjejen är väldigt söt och rar och att killen till en början är blyg och lite osäker, men i slutet har blivigt modig. Vilket gör att tjejen får upp ögonen för killen, eller på nytt blir intressead av killen när hon ser en ny starkare sida hos honom.

Det brukar vara både tjejer och killar som är hjältarna i slutet. Hjältarna brukar bestå av två-tre personer eller en liten grupp som kämpar sig fram genom historien. När hjältarna består av två personer är det vanligt att de är en kille och en tjej. De är antingen syskon, ett par som hållit ihop under hela filmen eller ett par som finner varandra igen i slutet, ibland är det även så att två personer som inte alls kommer överrens eller tycker om varandra finner en gemenskap i slutet när äventyret är över.

När hjältarna består av fler än två personer brukar det vara rätt olika hur många som är tjejer och hur många som är killar.

Utveckling över tid

Beetlejuice är inspelad 1988 och utspelar sig även då. I början av filmen får man åka över det lilla samhället de lever i och se hur det ser ut. Det ser ut som det perfekta lilla samhället och jag tror att det speglar det ideala samhället på den tiden, så som ett perfekt samhälle skulle ha sett ut på den tiden.

Jumanji är inspelad 1995 och utspelar sig även då man får knappt se hur samhället ser ut då överhuvudtaget eftersom i princip hela historien utspelar sig i huset.

Land of the lost är inspelad 2009 och utspelar sig även då. Även i den här filmen får man knapp se någonting av samhället allt, men det behöver jag ju inte eftersom jag vet hur samhället är i dagsläget. Som jag nämnt tidigare så har han lagt ner 15 000 000 dollar av skattebetalarnas pengar till att forska i tidsresor. Jag tror att de försöker poängtera att det läggs stora summor på onödig forskning från skattepengarna trots att vi lever i en pågående finanskris.

Beetlejuice handlar om spöken som vill driva ut en familj ur deras hus och tar till alla medel för att göra det även om de inte är de bästa och säkraste. Jumanji om ett övernaturligt spel som förutsätter ditt liv för fara genom att skicka in farliga djur, växter och händelser till den plats man sitter och spelar. Och eftersom man måste spela klart spelet för att allt ska återgå till det normala igen se till att överleva till spelets slut, vilket inte är det lättaste. Land  Of The Lost om tidsresor som tar en till en annan värld där alla tider är i en och samma tid. Där dinosaurier jagar och äter de människor som ploppar upp och aliens försöker ta sig till vår värld och förgöra den.

Genom att kolla på de tre filmernas olika handlingar kan man se att fantasy komedin har blivigt fantasifullare och farligare för varje decennium som gått. Detta tycker jag visar lite hur samhället har utvecklats, men är mer fantasifulla än tidigare då man uppmuntrar kreaktivitet och mycket farligare för att vårt samhälle har blivigt farligare att leva i för varje decennium. Våld, mord, kidnappningar och våldtäckter har stigigt tillsammans med årtalet.

I Beetlejuice är mamman i familjen som flyttar in i huvudpersonernas hus en hemmafru som tillbringar sin tid till att inreda huset och göra skulpturer, medans mannen jobbar. Här kan man helt klart se en rollfördelning.

I Jumanji är det mycket mer jämställt och den enda rollfördelningen man märker av är att män ska vara starka och klara allt medan kvinnor klarar sig själva till en viss grad men ändå behöver männens beskydd då de är svagare.

I Land Of The Lost tycker jag inte att man kan se några som helst rollfördelningar. Det kan bero på att de var i en annan värld så den var främmande för alla, eller för att vårt samhälle har blivigt väldigt jämställt. För det är just vad rollfördelningen i filmerna speglar, hur rollfördelningen i samhället är eftersom de utspelar sig i samma tid som filmerna är inspelade.

Alla filmerna är väldigt fantasy och har inslag av humor. Man ser ju väldigt lätt om en film är fantasy eller inte eftersom man fort ser om det handlar om något övernaturligt eller inte. Att det är en fantasy komedi kanske är lite svårare att se. Anledningen till att jag tycker att filmerna är just fantasy komedier ärbland annat för att i Beetlejuice är spökerna värdelösa som spöken, de kan inte ens driva ut en familj ur huset och måste ta hjälp av en hand bok, misslyckas och anställa någon som ska göra det åt dem.

I Jumanji eftersom aporna snor en polisbil och buskör i stan och slår sönder saker, spindlarna är så dåligt gjorda vilket jag tror är med flit då de lyckats animera andra saker men använder sig av plastspindlar som de drar över golvet i snören istället för att animera dem.

I Land Of The Lost eftersom allt proffessor Marshall gör i den världen är väldigt dumma och pinsamma samt blir helt misslyckat och tvärt emot vad han hade tänkt sig.

Humorn i filmerna har utvecklats med samhällets humor, den har blivigt barnsligare men samtidigt fantasifullare än vad den varit tidigare. Humorm var förr mycket mognare och vuxnare och idag mer barnsliga och fantasifulla vilket beror på uppmuntringen av kreaktivitet och fantasi i skolan och samhället, man ska alltid försöka tänka utanför ramarna.

Även animering har utvecklats väldigt mycket under tiden. I Beetlejuice är den knappt något animerat alls, där använder man masker och rekvistia istället för att animera, men det är däremot väldigt bra gjort för det syns knappt att de har på sig masker.

I Jumanji animerar man en del saker, man ser att det är animerat men det är ändå helt okej gjort. Det mesta är riktiga filmklipp som man har klippt in vilket och är väldigt bra gjort. Att det är mer som är inklippt än animerat kan bero på filmens budget med tanke på att de som väl var animerat var rätt bra gjort.

I Land Of The Lost är i princip allt animerat och väldigt bra gjort. Det synns knappt att det är animerat eftersom tekniken har gått så mycket framåt att man kan animera saker så att de nästan ser helt verkliga ut. Tekninken i animering har verkligen gått fort framåt.

Något annat som jag upptäckt förändring på genom tiden i filmerna är karaktärerna. I Beeteljuice är de flesta karaktärerna väldigt neutrala i sina roller. I Jumanji märks de olika karaktärerna av mycket starkare då de är lite mer inkörda i en viss karaktär och i Land Of The Lost är karaktärerna väldigt överdrivna. Alltså har karaktärerna över tiden blivigt mer tydliga och mer överdrivna för att bli mer komiska. Detta beror självklart precis som handlingen också på att humorn har utvecklats med tiden, som jag redan nämt var humorn tidigare mer vuxen och stel och idag är humorn mycket mer barnslig och fantasifull.

Vad jag tycker gör en film bra respektive dålig

För att en fantasy komedi ska vara bra krävs en bra handling med en röd tråd. Att det uppstår någort sorts problem som ska lösas fungerar alltid. Handlingen runt problemet och hur det ska lösas ska inte vara allvarlig utan ha inslag av komik. Jag tycker dock inte att en film ska var uppbyggd på endast komedi utan även ha med andra faktorer som tillexempel spänning så att det filmen inte känns som en dålig b-parodi.

Jag tycker att spänningen i filmen är väldigt viktig, för finns det ingen spänning så blir filmen tråkig. Spänningen bygger ju upp dina förväntningar och gör så att du fortsätter kolla på filmen. Om jag sitter och kollar på en film som det inte finns någon som helst spänning i stänger jag av den eftersom det inte händer någonting. Man kan bygga upp spänningen på många olika sätt, några exempel på det är profetior, oväntade händelser och oväntade vändningar i filmen. När man använder sig av profetior vet man ju att profetian kommer att uppfyllas senare i filmen och man sitter då och väntar förväntans fullt på att detta ska inträffa och hur profetian kommer att påverka huvudkaraktären.

När man använder sig av plötsliga händelser eller plötsliga vändningar i filmen bygger man upp publikens förväntningar eftersom man inte vet vad som kommer hända här näst.

Om man ska ha med animationer ska de vara välgjorda annars blir helhetsintrycket av filmen mycket sämre. För dåliga animationer är något som man alltid tänker på. Jag tänkte på detta när jag kollade på Jumanji. Det var inte så mycket som var animerat i den, de hade mest klippt in riktigt djurklipp i filmen vilket jag tyckte var bra för då var djuren väldigt verkliga. Men det fanns några animationer men de var helt okej gjorda, de är ju ändå en rätt gammal film. En sak som jag störde mig på var när de kom massa giftspindlar såg man att det var plastspindlar som de drog över golvet i snören, man såg inte snörena men man såg på rörelserna att de bara drogs över golvet. Här tycker jag att de hade kunnat animera spindrarna eftersom de lyckats animera andra saker i spelet, för jag tyckte att den scenen förstörde filmen väldigt mycket.

Jag tycker att hemmiljön passar perfekt för fantasy komedi eftersom fantasyn skulle ta över för mycket om filmen utspelade sig så pass stort att hela samhället eller världen skulle bli påverkat, till exempel om land of the lost skulle hamna i vår värld istället för att vara en egen.

Eftersom land of the lost, till skillnad från både Beetlejuice och Jumanji, inte spelar ut sig i någons hem antar jag att det inte är någon hemmamiljö på det sättet, men jag tycker att det är en hemmamiljö eftersom de kommer till en ny värld. Med detta menar jag att de enda människorna som existerar där är ju de tre som filmen handlar om, så på det sättet är det en sorts hemmamiljö, ingen i vår värld blir ju på något sätt påverkad av det som händer personerna i filmen under tiden de är där.

När man pratar om hur tiden ska skildras i filmen anser jag att en fantasy komedi inte ska stäcka sig över för lång tid utan gärna hålla sig inom ramarna på en-två dagar, annars kan historien kännas utdragen och man kan lätt tröttna. En annan anledning till att jag tycker att historien bara borde sträcka sig över en-två dager att det händer saker hela tiden när historien inte är så utdragen för då blir det inte så mycket utfyllnad som inte spelar så stor roll i historien. Jag tycker nämligen att en film blir med spännande om det händer saker hela tiden för spänningen byggs inte upp till samma grad när filmen innehåller mycket utfyllnad.

Jag tycker även att tempot i de fantasy filmerna som jag har sätt passar, tempot ska vara högt eftersom historien inte utspelar sig under så lång tid så att allt måste hända på så mycket kortare tid och jag tycker om när det händer saker hela tiden.

Jag tycker att både film musik och "vanlig"musik passar i fantasy komedier, så länge man anpassar musiken till det som händer i filmen och att man är bra på att använda musik för att förmedla rätt känsla.

Det är viktigt att kombinera olika typer av karaktärer så att de kompletterar varandra, de ska gärna vara överdrivna i sin karaktärsroll för det gör det hela lite roligare. Till exempel, den dumma personen ska vara riktigt dum och besserwissen ska verkligen påpeka allt de andra säger som inte stämmer och så vidare.

Att de fantasy komedier jag har sett inte har någon rollfördelning mellan könen tycker jag är bra. Jag tycker att samhället ska vara jämställt och rollfördelningen knappt existera, därför är det bra om det är så i filmer för att visa hur samhället ska vara. Visst kommer alltid rollfördelningen att finnas, men då till så liten grad att man inte tänker på den.

Slutord

Efter att ha gjort detta arbete har jag l...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Genreanalys med historiskt pespektiv

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2010-01-21]   Genreanalys med historiskt pespektiv
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=58516 [2024-05-05]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×