Hållbar Utveckling

7 röster
17724 visningar
uppladdat: 2010-03-18
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete

Hållbar Utveckling

Innehållsförteckning

Hållbar Utveckling. 1

Inledning. 3

Planering. 3

Grön Skatteväxling. 4

Koldioxid. 4

Växthuseffekten. 4

Början till Hållbar Utveckling. 5

Ekologisk hållbarhet 5

Social hållbarhet 5

Ekonomisk hållbarhet 5

Problemet 6

Geografiska lösningar 7

Politiska lösningar 8

Transporter inrikes och utrikes. 10

Rika och fattiga. 10

Källförteckning. 11

Inledning

Vi har fått i uppgift att hemma skriva en uppsats om Hållbar utveckling. Vi ska låssas att vi styr ett eget land. Ett eget land med en hållbar utveckling, ett kretsloppssamhälle. Vi ska gå till väga hur vi ska skapa detta, vilka förändringar behöver vi i gemförelse med Sverige. Hur vi ska göra för att påverka människorna att leva mer miljövänligt och hur vi själva ska föregå med gått exempel o.s.v. Hållbar utveckling handlar om miljön och hur vi ska förbättra den för ifall vi fortsätter så här så kan redan våra barn barn få stora konsekvenser av detta. Vattennivåerna kan höjas för att isen smälter, Det blir stor hål i Ozon lagret och solen blir ännu farligare, Vi skövlar regnskogen och andra skogar samtidigt som vi släpper ut alldeles för mycket koldioxid, Sjöar blir förorenade samtidigt som vi flyger sjukt mycket och att det ibland är billigare än att åka tåg som idag är vårt miljövänligaste färdmedel.  Det är ett väldigt brett arbete med många olika punkter och vi kan själva välja vilka miljö problem vi ska utgå från. Sen ska vi då ta upp olika punkter som står på krav specen när vi utgår från vårt/vår valda miljö problem. T.ex. så ligger vårt land i norr och mycket energi krävs för att värma upp husen. Då ska vi skriva för/nackdelar med miljö problemet och hur vi kan förbättra det. I mitt problem ingår ganska många punkter från krav specen så jag tycker att mitt ämne är ett bra ämne att skriva om. Vi måste också komma till Håkan med jämna mellanrum och visa vad vi har gjort och fråga om det som vi behöver hjälp så han kan säga sina synpunkter och hjälpa oss bli bättre.  Annars så kommer inte betyget att bli lika högt.

Planering

Jag hade tänkt skriva om transporter. Att flyga som är det miljöovänligaste transportmedlet som finns. Ibland är det billigare än att åka tåg som är det miljövänligaste. Också att vi borde göra så att det blir billigare att åka buss. Det ska vara billigare så fler hellre åker bussen in till staden än att ta bilen för det ändå är lika dyrt. Sen tänker jag fundera kring varför regeringen inte ger bidrag till buss/tåg företag så de kan utvecklas och göra det billigare. Regeringen kan fixa grön skatteväxling! Fordonen går på bränsle och det kommer jag också ta upp.

Grön Skatteväxling

Grön Skatteväxling är när du tar en giftig sak och gör den dyrare samtidigt som du tar den mindre giftiga saken och gör den billigare så att folket förhoppningsvis börjar använda den mindre giftiga saken istället. Grejen är att man måste få folket att gå med på det. Själv tycker jag att det verkar vara en riktigt finurlig sak. Att man med skatter gör det miljövänligare alternativet billigare och åtkomligare. Nu tar vi tåg och flyg som exempel. Att flyga är det sämsta och åka tåg det bättre. Vi säger att det kostar 120kr för att flyga till Stockholm från Malmö och att ta tåget kostar 160kr. Dessutom sparar du 1h ifall du tar flyget. Då är det helt självklart att du tar flyget. Eller kanske inte helt självklart för dem som tänker på miljön i alla fall och inte pengar. Men ifall staten vill göra tåget billigare sätter dem bara en skatt på flyget med vi säger 40kr. Sen tar dem en skattereduktion på 30kr på tågen. Då blir priserna plötsligt 160 kr på flyget och 130 kr på tåget. Detta är ett bra sätt som jag kommer använda mig av. Grön skatteväxling är en fin lösning på hur vi ska kunna minska utsläppen

Koldioxid

Vad gör egentligen koldioxid med miljön? Det är viktigt att veta när jag berättar att fordon släpper ut koldioxid. Bilar, flygplan, fabriker, kossor mm. Släpper bl.a. ut koldioxid i luften. Sen så tar växter och träd upp koldioxid. Det kallas fotosyntesen. Växter behöver koldioxid, socker och sol samtidigt som de släpper ut syre. Förr i tiden när det inte fanns några fabriker eller bilar gick detta jämt upp. Alltså att det släpptes ut lika mycket koldioxid som växterna kunde ta hand om och göra om till syre. Men så är det inte nu. Bilar och allt annat släpper ut mer än vad växterna kan ta hand om och det betyder då att det blir mer och mer koldioxid i luften hela tiden. Bara i Skåne släpps det ut ca en miljon ton koldioxid per år. Och det blir inte bättre när skogar skövlas så att minde koldioxid kan tas upp. Så man vill minska koldioxid utsläppen drastiskt. Det är därför det forskas om motorer som inte släpper ut koldioxid. Det är en färglös och luktlös gas. Den bildas av kolföreningar i syre och är en växthusgas.

Växthuseffekten

Koldioxid hör ihop med växthuseffekten som jag tar upp kortfattat. Utan växthuseffekten hade allt solljus som studsat på jorden studsat direkt ut i rymden igen. Koldioxiden lägger sig i atmosfären och gör så att fler solstrålar än vad som behövs stannar på jorden och på så sätt blir det varmare. Minskar man koldioxiden så minskar man mer av det i atmosfären och då kan vi i alla fall sakta ner att här blir allt varmare eller kanske stoppa den helt. Vem vet.

.

Början till Hållbar Utveckling

Hållbar Utveckling presenterades av en Lester Brown runt 1981. Han pratade om det i samband med ett Fn rapport. "Vår gemensamma framtid" Brundtlandrapporten. Den skrevs av Världskommissionen 1987. Man skulle komma fram till långsiktiga planer för en Hållbar Utveckling.  Förbättra levnadsstandarden för oss människor samtidigt som vi ska se till att kommande generationer ska få chansen att ha det lika bra. Man kan säga att hållbar utveckling består av tre delar. Ekologisk hållbarhet, Social hållbarhet och Ekonomisk hållbarhet.

Ekologisk hållbarhet

Här gäller det att förvara vattnets, jordens, och ekosystemets produktions förmåga. Man vill också att vi inte ska påfresta naturen lika mycket som vi gör nu. Det finns 15 nationella miljömål i Sverige som riksdagen har kommit på. De ska fungera till att Bl.a. "främja människans hälsa" på lång sikt. Målen är då att T.ex. få frisk luft, rena sjöar, ingen övergödning och levande skogar. Detta är liksom strategier som vi alla måste hjälpa till att ordna. Man kan hjälpa det genom att sluta slänga skräp på marken eller sådana enkla saker.

Social hållbarhet

Handlar om att bygga ett stabilt samhälle. Det ska kunna vara en bra grund och kunna hålla länge. Mänskliga behov ska kunna uppfyllas. Ifall jag förstår det rätt så ska det både vara en stad och en by. Ett samhälle helt enkelt. Man ska kunna uträtta sina behov som att äta och kissa men samtidigt ska man kunna träffa folk, bo där och skaffa jobb. Ett samhälle är ju mer än hus. Det är ett system. Det handlar om samhället i helheten.

Ekonomisk hållbarhet

Handlar mer om att kunna hushålla och spara människans resurser och det vi förädlar. Som T.ex. Olja. Vi håller på att ta slut på den nu. En dag kommer i princip all olja vara slut. Och det bara för vi har slösat med den bara för att ha det bekvämt. Vi borde ha hushållit med den och det tror jag att det är just det som denna punkt handlar om. Våra senare generationer kommer att lida p.g.a. oss och det är inte ok. Kanske till och med vi kommer att känna av det. Då måste vi hitta nya resurser som kanske är väldigt mycket dyrare och obekvämare.

Fn och Eu vill också att alla länder ska ha en egen strategi för en hållbar utv. Man ska ha egna planer på hur man t.ex. ska kunna minska på utsläppen eller återanvända soporna. Man ska komma upp med genomförbara exempel på detta helt enkelt.

Problemet

Nu tänker jag beskriva mitt problem i mindre drag. Jag tänker utgå ifrån just det med transporter. Hur vi människor transporterar oss. Att det ofta är billigare att flyga till en plats istället för att åka tåg. Till exempel så kan en affärs man som pendlar från Skåne till Stockholm kan åka billigare med flyg fram och tillbaks som med tåg och så får det inte vara. Man kan säga att både ett flygplan och en bil som åker mellan Stockholm och Malmö släpper ut ungefär lika mycket koldioxid. Men då räknar man hur mycket de släpps ut per person och trots att det ryms ganska många fler i ett passagerare i ett flygplan än i en bil så släpper flygplanet ändå ut mer. Man kallar det "per person kilometer" Hur mycket varje person släpper ut. Och ifall bilen är full så är det ännu bättre att åka bil. Dessutom så var planet bara fyllt till 2/3 i den undersökningen så då borde vi alla förstå hur sjukt mycket bättre det är att ta bilden är flyget. Sen så är det så att bil är det näst sämsta för miljön. Så ta tåget! Efter det kommer buss och bäst är tåg. Så jag kan konstatera att ifall man tar tåget till Stockholm i stället så är du en riktig miljö vän. Problemet är koldioxid. Men det är ett stort ämne så jag tar inte upp jätte mycket om koldioxid i det stora hela. Utan jag skriver mer om att olika fordon släpper ut koldioxid och hur vi ska göra för att lösa det. Undersökningen är från svenska flyg.

Geografiska lösningar

Tåg är ett sätt att minska koldioxidutsläppen med. Men det betyder att de måste vara billigare därför att tåg är så sjukt mycket bättre för miljön än flyg. Det är där grön skatteväxling måste komma in! Men anledningen till att folk tar flyget är nog två orsaker. Pengar och tiden. Folk tänker att det sparar fett med tid på att ta flyget inrikes men man kanske bara tjänar 1h högst. Man måste landa, komma av planet och hämta sitt bagage. Dessutom så måste man komma bort från flygplatsen och ut på vägarna och det tar tid. Ifall folk skulle börja inse att det är fett mycket bättre att ta tåget så skulle kanske några göra det.

Ifall 4 % av bilisterna i Skåne skulle sluta att åka bil och ta tåget istället så skulle koldioxid utsläppen minska med hela 40 000 ton per år! Och hur ska vi komma dit? Det måste vi lösa!

Flygens koldioxid utsläpp står för ca 2 % av världens totala CO2 utsläpp säger Skånetrafiken. Det är mycket ifall man tänker på hur sjukt mycket olika saker som släpper ut CO2 i världen.

De flesta familjer i landet har en bil och vissa har två. Det bästa skulle vara ifall ingen hade bil alls utan alla tog bussen när de skulle åka och handla men så funkar det inte riktigt. Alla vill ha/behöver en bil för att det är bekvämt att kunna ta sig till ställen. Andra behöver bilen till att ta sig till jobbet eller använder den under jobbet så det funkar inte. Även om vi vill det så funkar det inte. Andra är rika och kanske säger till sig själva "Jag har jobbat så hårt så jag förtjänar en till bil" Ifall alla tycker så håller inte detta. Miljön förtjänar inte att du skaffar en till bil. Vi måste stoppa det tänket.  

Politiska lösningar

Vi måste uppmuntra folk att åka mer tåg och buss. Vi kan sätta upp posters och skriva på bussar och tåg men även i affärer, på staden och i tv så att det verkligen ser det positiva med att åka buss och så att de ser fördelarna. På affischerna kan det då stå t.ex. hur miljövänligt det är att åka buss och tåg samtidigt att det står en massa hemska saker som kan hända miljön. Så som det står på cigarett paketen.

Ifall vi i regeringen bestämmer att vi ska göra grön skatteväxling på tåg och flyg så är det grymt. Jag hade blivit glad men ändå så räcker inte det. Man skulle kunna ställa sig frågan. Vad räcker det inte till? Hur många år längre kan vi bevara jorden ifall de flesta började ta tåget istället för flyget. Sen finns det nackdelar med allt. Hur många jobb kommer att försvinna när vi slutar flyga? För det är ju riktigt mycket personal på en flygplats. Mer än på en tågstation. En till bra lösning är att sänka bensinpriserna. Folk kommer bli arga men det är det nog värt. Men vi måste ändå bli omvalda i nästa val. Det är viktigt för vi kan inte genomföra våran politik på bara fyra år. Så i stället borde vi satsa på det andra som inte gör folket surt så det väljer om oss. Ju längre tid som går desto fler borde inse att människans existens snart är över och att vi alla måste göra något.

En lösning för att få fler att börja åka tåg/buss skulle vara att införa Grön skatteväxling mellan tåg/buss och flyg. Som jag beskrev innan så gör det så att det blir billigare att åka tåg än flyg och då hoppas vi att fler börjar åka tåg och buss men det är upp till folket. Det skulle vara ganska korkat att inte börja åka det billigaste och miljövänligaste. Det är som att betala extra för att slippa sortera soporna. Helt korkat med andra ord. Men skulle befolkningen gilla det? Jag tror inte dem bryr sig jätte mycket om miljön. Man bryr sig bara om sig själv och pengar. Jag vet att man tänker att det inte spelar stor roll ifall jag struntar i det. Men i fall alla tänker så, så spelar det en stor roll. Skulle vi bli omvalda vid nästa val ifall vi inför detta? Svårt att veta. Det är det som är problemet vid alla olika lösningar för att minska koldioxid utsläppen. Att man kanske inte blir omvald vid nästa val. Men ifall man tar något från befolkningen eller gör något som kanske inte uppskattas så gäller det att ge något till baks till dem. En belöning kan man säga. Tar man något så måste vi ge något. Ifall man bara gör de som inte är så bra för befolkningen eller som de inte gillar så kan man inte räkna med att bli omvald men ifall man genast ger någonting tillbaks så inser dem att det kanske inte var så dumt.  

En till långsiktig lösning skulle vara att hitta en ny motor som inte använder en s.k. explosions motor. Vissa jobbar med det nu men det kommer nog ta flera år till. Ifall alla motorer byts ut så skulle koldioxiden minska riktigt mycket!

Vi väljer därför att vänta med att höja bensin priserna. Eller så gör bensin bolagen det precis som oljebolagen gjorde med oljan för flera decennier sen och då kan inte mitt parti hjälpa det! Fler kommer sätta bilen och ta cykeln istället. Höj den skatten som man måste betala när man kör i Stockholms innerstad och börja med en sådan skatt i många städer så kommer det att släppas ut mindre koldioxid. Det är också ett riktigt bra samarbete som vi kan göra med andra länder. Vi hjälper dem att ordna det.

Vi skaffar kontakter och är med i debatter och på så sätt får omvärlden reda på oss. Samtidigt har vi tillgång till experter som vi kan skicka en del utomlands för att lära dem och lära sig själva så vi sedan kan föra detta vidare. Vi kan också börja att "byta ut våra studenter/experter" Då lär dem sig mer. Landet behöver utbildat folk. Det gäller också att sätta utbildade utlänningar i jobb som de är utbildade till. Så att de inte kör taxi när det är utbildade ingenjörer.  

Men ifall nästan alla familjer i vårt land har en bil och vissa två. Hur ska vi då göra för att få alla dessa tiotusentals familjer att släppa ut mindre koldioxid? Hur ska jag och mina politiker lösa detta? Jo vi skaffar en miljöbils premie. Den fungerar så att ifall någon ska byta från en vanlig bil till en miljöbil så får de rabatt på 20 000 kr. Problemet med det är att koldioxid utsläppen inte minskar mycket. Anledningen till det är att experter runt om i världen inte kommit så långt i forskningen. Där i mot är bil företagen intresserade att känna pengar. Folk får höra mer och mer om miljöproblemen i världen och alla vill då köra så miljövänliga bilar som möjligt men fortfarande snabba och bra. Men det största problemet här är inte att vissa familjer har två bilar. Istället uppmanar vi i mitt land folket att köpa de nya moderna bilarna. Vi fixar en skrotnings premie istället. De som skrotar sin bil från ett visst årtal och köper en ny som släpper ut si och så många gram koldioxid får en rabatt på 20 000 kr. För det är så att gamla bilar är mycket sämre för miljön. De drar mer bensin, släpper ut mer koldioxid och andra gaser samtidigt som de är mycket osäkrare. Här får vi användning av våra experter i landet. Vi behöver att modernt samhälle och det kan experterna bättra på genom att bygga oss modernare bilar.

Transporter inrikes och utrikes

Vi skulle också kunna köpa bär och grönt från t.ex. Spanien istället för i Afrika. Det är minst 2h minde flygtid från Spanien och att slopa de extra timmarna är bättre än inget. De...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Hållbar Utveckling

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2010-03-18]   Hållbar Utveckling
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=58601 [2024-04-20]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×