Biodrivmedel

20683 visningar
uppladdat: 2012-06-06
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete

Inledning

Isen smälter vid polerna och isbjörnarna har inte någonstans att ta vägen. Den globala medeltemperaturen höjs och det rubbar hela systemet. Naturen förorenas med giftiga avgaser från maskiner som människan har skapat. Fordon släpper ut miljöfarliga och cancerframkallande ämnen vilket är skadligt för människan, djuren och naturen. Vi måste ändra på vårt beteende. Vi måste använda vår tekniska förmåga att komma på nya effektiva och hållbara tillämpningar att fortsätta med våra uppfinningar utan att det tar skador på miljön. Men är det för sent eller kan vi fortfarande förbättra oss? För att förstå vad som orsakar så mycket skada på naturen, måste vi först förstå problemet. Om vi specialiserar oss på bilar och dess förbränningar, kan vi fördjupa oss på miljövänliga lösningar på problemet.

Problem 1

För att en bil ska kunna driva framåt behöver den bland annat en förbränningsmotor för att förbränna bensin. Bensinen den använder är raffinerad olja och släpper ut skadliga ämnen såsom koldioxid i atmosfären. Koldioxid och andra ämnen förekommer i naturen naturligt, men med för stor mängd kan det ge negativa konsekvenser. Växter hinner inte genomgå fotosyntes och atmosfären fångar upp koldioxiden, vilket gör att solstrålar stannar kvar i jorden längre, vilket medför att jordens medeltemperatur höjs. Detta går inte och vi människor måste hitta en lösning på problemet. Antingen får vi sluta förbränna bensin eller så kommer vi på alternativa medlen att driva med.

Biodrivmedel

Biodrivmedel är ett av många alternativ som man kan förbränna utan att påverka miljön som bensin gör. Biobränslen är nämligen producerad med förnybara råvaror till skillnad från fossila bränslen. De produceras från organiskt avfall, livsmedel och fodergrödor. Det finns olika typer av biodrivmedel, några exempel på dem är biodiesel, etanol och biogas. De flesta bussar i Sverige drivs av biodrivmedel (biogas), vilket är ett mycket mer miljövänligare val än vanligt fossilt bränsle. Det är nämligen så att koldioxiden som grödorna tar upp under sin uppväxt, släpper ut samma mängd koldioxid när man förbränner bränslet. Det blir varken plus eller minus. Då blir miljöpåverkan lika med noll.

Problem 2

Biodrivmedel är inte helt problemfritt. För att den ska fungera som den skall, dvs att utsläppen blir lika hög av koldioxid som innan, ska grödorna produceras på ett visst sätt. Om det görs på fel sätt kan det istället förvärras och miljöpåverkan blir värre än vid fossila utsläpp. Det ska därför inte användas konstgödsel och tillsatta kemikalier vid odlingen. Och inte nog med det, det behövs plats för dessa så kallade energigrödor. Energigrödor är grödor som är odlade med avseende till att senare användas i tillverkningen av biodrivmedel. Ett av de stora problemen är att man har skövlat regnskogar för att ge plats till grödorna. Det är mycket tack vare regnskogar (och andra växter) som ger oss friskt luft via fotosyntes (omvandling av koldioxid till syre) och om all skog skulle ersättas till energigrödor, hade det varit kaotiskt. Inte nog om miljösynvinkel, utan det kan orsaka svält om man ersatte livsmedelsindustrin med grödor som är till för biodrivmedel. Därför måste vi hitta på ytterligare fler sätt att driva våra fordon miljövänligt. Forskningen inom detta område är stor. Inte minst för ingenjörer som får lösa problemet med lättare och energisnålare bilar.

Etanol

Etanol är klassad som biodrivmedel eftersom den är tillverkad på ett miljövänligt sätt med syfte till att användas som drivmedel. De vanligaste typerna av etanol är tillverkade av majs, vete m fl. Man bryter ur sockret ur stärkelsen i grödorna med hjälp av enzymer. Sedan jäser man sockret via fermentering, som är en process där man låter mikroorganismer växa till sig och konsumera näringsämnen i sin omgivning. Etanol tillhör kategorin bioalkohol och används flitigt i Sverige. All bensin innehåller nämligen fem procent etanol, och det pga att etanol har ett högre oktantal än vanligt bensin. Bensin får då en effektivare förbränning, fast det krävs mer bränsle per körd sträcka jämfört med vanligt bensin. Man kan använda restprodukter från grödor för att använda etanol som ett hållbart sätt.

Biogas

Biogas är ett gasformigt biobränsle som bildas vid anaerob (en process eller organism som inte behöver syre) nedbrytning av organiskt material. När mikroorganismer bryter ned hushållssopor och annat biologiskt nedbrytbart avfall i en syrefri miljö bildas metangas (CH4) och koldioxid (CO2). Biogas kan utvinnas i t ex reningsverk, på soptippar (deponigas) och på andra platser där biologiskt nedbrytbart material finns eller samlas.

Biogas är ett fullvärdigt biobränsle för fordon och kan även användas till uppvärmning/matlagning. Många reningsverk har idag biogastillverkning, dels för att täcka sitt eget energibehov, men även för vidare distribution till fordonstrafik (fordonsgas) och uppvärmning/matlagning (stadsgas). Fördelen med biogas är att vid användning och tillverkning tar man vara på sådant som annars skulle gått till spillo, som t ex organiskt nedbrytbart avfall. I Skåne körs alla stadsbussar (och regionbussar) på biogas. Biogasanvändningen växer allt mer och det är enkelt att modifiera vanliga förbränningsmotorer för flytande bensin till motorer som kan hantera gas. Som med alla andra biodrivmedlen, har även biogas någonting negativt. Biogas kan inte ensam ersätta de fossila bränslena, eftersom man inte kan tillverka tillräckligt med biogas för att försörja hela världen. Men om biogastillverkningen bara tog fart så skulle den kunna bära upp en stor del av ersättningen till de fossila bränslena.

Biodiesel

Biodiesel tillverkas från vegetabiliska oljor och animalisk fett. Biodiesel är biologiskt nedbrytbart och är inte giftigt vilket är mycket bra för miljön då om ett läckage skulle ske så skadar inte detta miljön, till skillnad från om det hade skett ett läckage med fossilt bränsle. Biodiesel liknar diesel, men skillnaden är att biodiesel består utav kedjor av alkylestrar och inte av petroleumprodukter. Eftersom biodiesel tillverkas av en variation av råvaror, så är priset och tillgången som bestämmer vad som skall användas. Rester och fetter, samt råoljor från restauranger är bra råvaror, vilket är bra då vi inte slösar på råvarorna. Det negativa är dock att biodieselns egenskaper varierar med valet av råvaror, eftersom de hålls flytande i plusgrader vilket gör att på vintern kan det vara väldigt svårt att använda biodiesel. Det medför att man inte kan blanda med vanlig diesel heller.

Sammanfattning och slutsats

Vi har nu läst om olika slags biodrivmedel samt om deras positiva och negativa påverkan av miljön. Vi har fått se olika skillnader på biodrivmedel. Biodiesel framställs av olja från exempelvis djurfett, raps eller oljepalmer. Etanol produceras genom jäsning av grödor som har ett högt innehåll av socker eller stärkelse, som sockerrör, sockerbeta, majs, vete och korn och biogas framställs genom rötning av slam från reningsverk, avfall från livsmedelsindustri eller sorterat hushållsavfall.

Om vi ska ta fram lite för- och nackdelar, så är det först och främst ur miljösynpunkt vi får kolla. Om det är en ersättning till de fossila bränslena är det svårt att vara enad om, eftersom i nuläget är kostnaderna lite högre för biodrivmedel än fossila bränslen. För att människor ska börja använda biodrivmedel flitigt, måste det även finns sätt att locka dem. Inte nog med att de är mycket miljövänligare...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

http://www.publications.parliament.uk/pa/cm200708/cmselect/cmenvaud/76/7604.htm#a1 ??http://www.miljofordon.se/miljoaspekter/miljofakta/biogas.aspx http://members.aon.at/biomasse/freiberg.pdf http://sustainability.daimler.com/reports/daimler/annual/2010/nb/English/30202010/daimlers-fuel-road-map.html http://www.biofuelstp.eu/factsheets/synthetic-hydrocarbons-fact-sheet.pdf http://www.youtube.com/watch?v=1bIsPdu6z40&feature=related ??http://www.statoil.se/FrontServlet?ds=Statoil&state=Statoil_dynamic&viewid=2045237&contentid=2045238 ??http://www.transportnet.se/iuware.aspx?pageid=108278&ssoid=128919 ??http://www.oecd.org/dataoecd/15/46/39348696.pdf ??http://www.oeko.de/service/bio/dateien/en/ghg_balance_bioenergy.pdf ??http://www.svd.se/nyheter/inrikes/miljokritik-mot-europeisk-biodiesel_6329614.svd ??http://www.greenpeace.org/sweden/Global/sweden/p2/klimat/report/2009/palmolja-eco20.pdf ?http://www.energimyndigheten.se/Global/Press/Pressmeddelanden/Bilagor-till-slutrapport-biogas.pdf ??http://www.nyteknik.se/special/tekniska_hogskolor/article267575.ece. http://www.oecd.org/dataoecd/15/46/39348696.pdf http://www.vti.se/EPiBrowser/Publikationer/R692.pdf http://www.hagainitiativet.se/?p=1060 http://www.trafikverket.se/Privat/Miljo-och-halsa/Klimat/Transportsnalt-samhalle/ http://www.etcpitea.se/blg/ http://www.volvogroup.com/group/sweden/sv-se/sustainability/envdev/alt_drivelines/dme_engines/pages/dme_engines.aspx http://www.ecotraffic.se/synbios/konferans/presentationer/19_maj/automotive/synbios_rouveirolles_pierre.pdf http://www.svd.se/naringsliv/branscher/energi-och-ravaror/iea-varnar-for-oljepriset_7006667.svd http://www.independent.co.uk/news/science/warning-oil-supplies-are-running-out-fast-1766585.html

Kommentera arbetet: Biodrivmedel

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2012-06-06]   Biodrivmedel
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=59115 [2024-05-03]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×