HK, Privatekonomi

1 röster
5447 visningar
uppladdat: 2014-11-30
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete

Vad innebär en privatekonomi i balans?

Att det finns en balans mellan inkomster och utgifter, alltså att inkomsterna är större än eller täcker utgifterna så att man inte hamnar på minus när inkomsterna inte räcker till. Man kan också öka inkomsterna genom att jobba eller få ekonomin i balans genom att minska utgifterna.

För att få balans kan man göra en budget inför varje månad för att se vad man ska öka eller minska, t.ex minska rörliga utgifter. En budget kan vara en mängd pengar man bara ska spendera på kläder (m.m). Man kan lägga in en buffert för varje månad för att skapa balans igen om man får oväntade utgifter. En buffert är pengar man har lagt undan (sparat) för framtida utgifter. Om t.ex kylskåpet går sönder så har man råd att betala någon för att reparera den (eller köpa en ny).

När jag tar hand om min egna ekonomi så tänker jag mycket på mina utgifter. Jag får hela mitt barnbidrag och får därmed ansvaret för mina pengar. Om jag köper något så är det oftast väldigt billigt eller dyrt, men jag gör det så sällan att jag faktiskt kan köpa något dyrt (men rimligt). Även om det kan hända så jämför jag priser och försöker hitta det som är bäst för mig och om möjligheten finns hjälpa ekonomin och miljön utan att det får större negativa konsekvenser (förutom att jag har mindre pengar på kontot).

Hur kan din ekonomi och dina inköp påverka samhällets utveckling?

Människor blir mer och mer medvetna om deras värde i världsekonomin och värdet av hållbar utveckling. Man tar ansvar för hur ens privatekonomi påverkar ekonomin, miljön, samhället och hur samverkan sker med personer. Företag måste visa att de följer intresset eftersom att vårat intresse och värderingar påverkar marknaden. Vi vill kunna köpa en vara och veta (eller få informationen) att den är tillverkad på ett sätt som stämmer överens med våra värderingar.

Människor blir varje dag mer medvetna om att jorden har begränsade resurser och man belönar de företagen (organisationer etc.) som tar ansvar och kommer med förbättringar och planer för utveckling. Samhället har krav på tillgänglighet (öppenhet) för information och fakta bl.a om hur varor påverkar miljön och oss. Därför kan vi genom det vi väljer att köpa gynna de företag som t.ex producerar ekologiskt, ekonomiskt och genom att öka det intresset så påverkar människor det som produceras, vi väljer tillsammans att sträva efter en hållbar utveckling.

Ge exempel på tre rättigheter du har som konsument och förklara vad de innebär.

En rättighet är distans- och hemförsäljningslagen, den skyddar oss som konsumenter och innehåller bestämmelser om konsumentskydd vid avtal på distans och utanför affärslokaler.

Den gäller när du handlar via internet, postorder, tv-shop, telefon eller av säljaren som ej befinner sig i sin affärslokal. Lagen innebär t.ex ångerrätten där konsumenten har 14 dagar på sig att ångra sitt köp, vi har också rätt till köpinformation. Med affärslokaler menar man fasta/rörliga lokaler som säljaren använder permanent/säsongsvis. T.ex är köp vid hemförsäljning avtal utanför affärslokaler. Vi ska alltid få information om ångerrätten och det har vi rätt till. Men ångerrätten gäller inte när avtalet ingås utanför affärslokaler om priset är mindre än 400 kr.

Om jag ångrar mitt köp är jag skyldig att lämna tillbaka varan eller betala frakten. Det är konsumenten som står för returfrakten om inte säljaren (t.ex företag) erbjuder att betala. Och om man bl.a har fått felaktig information om ångerrätt på säljarens webbplats kan man anmäla säljaren.

Konsumentköplagen innehåller vilka rättigheter konsumenter har när man köper en vara. Lagen gäller saker som: Livsmedel, kläder, bilar saker som ska tillverkas åt konsumenten (specialbyggda eller specialsydda etc.). Säljarens villkor ska inte vara sämre än det som står i lagen. Den gäller inte köp mellan privatpersoner, försenade varor m.m. Vi har också rätt till att avbeställa en vara innan vi har fått den men då kan säljaren kräva att du betalar kostnader som som hör till beställningen.

Som konsument har man rätt att få en trasig vara (eller en vara med ett fel) fixad. Antingen kan säljaren ersätta den med en ny (det kan vi inte kräva av dem) eller få den reparerad. Man kan även få pengarna tillbaka. För att sådant ska hända måste varan vara felaktig, alltså om den inte är det du har avtalat om med säljaren eller om den inte stämmer överens med informationen som säljaren gav. För att reklamera en felaktig vara måste man göra det inom given tid, efter tre år från köpet har man inte längre rätt till att reklamera om man inte har en garanti.

Säljaren har ansvar för ursprungliga fel men är inte ansvarig om felet inte kan bevisas av konsumenten eller om säljaren kan bevisa att det inte är ursprungligt. Det är inte ett ursprungligt fel om konsumenten själv orsakade det.

Paketreselagen, rätt att få information om hälsobestämmelser Paketreselagen skyddar dig när du åker på en paketresa. Lagen ger dig bland annat skydd mot ändringar i resan som arrangören gör före eller under resan. Lagen gäller paketresor och om man reser som privatperson.

Information om resan som t.ex broschyrer ska vara tydliga och information om pris, betalning och villkor m.m. Arrangörer och säljare måste informera om bestämmelser, transport och hur man ska kontakta dem. Om de inte ger ut informationen eller om den är felaktig kan Konsumentverket tvinga dem att ge ut informationen. Man har rätt till skadestånd om det uppstår fel (eller ändrade villkor) efter avresen som leder till en kostnad för personen. Men det betalas inte om arrangören inte hade kontroll över det, då krävs det bevis. Arrangören har ett ansvar enligt lagen.

Ge exempel på minst två skyldigheter du har när du köper något och förklara vad det innebär.

Vi har flera skyldigheter när vi köper något. Enligt mig så är den viktigaste skyldigheten att veta vilket avtal man går med i. Det innebär att man säkert ska veta och förstå vad det innebär för båda parterna.

En annan skyldighet vi har som konsument är att rapportera ett fel. Därför att enligt konsumentköplagen har vi rätt att få felet avhjälp, eller en omleverans av en felfri vara. Men vi kan också häva köpet och få pengarna tillbaka och hålla inne betalning och mer. Däremot kan vi inte kräva allt vid samma tillfälle och vi har rätt att reklamera i tre år efter köpet.

Jämför minst två olika sätt att betala det du köper. Fördelar och nackdelar i olika situationer.

Faktura Fördelar med faktura är att man kan betala senare om man inte har beloppet just då och vid distansköp kan man kanske få varan innan fakturan kommer. Något som är sämre är faktureringsavgiften och chansen att man kan glömma fakturan som kan leda till betalningsanmärkning.

Kontant Även om kontant fortfarande används flitigt så blir användningen av elektroniska betalningssätt (kort, internetbank) mer populärt. Däremot kan kontant ge en bättre överblick inom ekonomin, framförallt sin egen. Att se konkreta pengar framför sig kan ge ett annat intryck och göra dig mer uppmärksam om vad du använder dina pengar till samt hur du använder dem. Det är också räntefritt, det innebär att man kan spendera mindre för inköp än om man använder t.ex kreditkort. Även om det finns fördelar men kotant så finns det, som allting, nackdelar. Man har kanske inte råd just då man verkligen behöver köpa något och man kan inte handla på d...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

www.konsumentverket.se http://www.ungkonsument.se/Rattigheter/

Kommentera arbetet: HK, Privatekonomi

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2014-11-30]   HK, Privatekonomi
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=59503 [2024-04-27]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×