Författarporträtt av August Strindberg

3 röster
2112 visningar
uppladdat: 2015-02-24
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete

(1.0 Inledning) Hur mycket vet jag och mina jämnåriga om just August Strindberg? Ska jag vara ärlig så hade jag hört talas om namnet och att han var född i Sverige, mer än så var det inte. Jag snappade snabbt upp lite små fakta om Strindberg T.ex. att han var född i Stockholm 22 januari 1849, att han såklart var en författare, han dog 1912 och att han var stor. Riktigt hur stor fattade jag rätt snabbt med tanke på att hans följdes till graven av 60 000 personer vilket skulle vi bli en av största vandring till graven en icke kunglighet haft i Sverige. Dessutom tog det inte många sidor av hans bok ”Giftas” för att inse att han var radikal och frispråkig utan dess like. Genom sina skrifter kunde han förmedla sina budskap som var hans ståndpunkt i olika frågor.

Genom denna uppsats hoppas jag att fler ska få upp ögonen för Strindberg och att du ska gilla det du läser. Jag tyckte det skulle bli intressant att få gräva lite djupare i vad Strindberg verkligen gjort. Jag kommer använda mig av böcker och olika stycken som jag läst av Strindberg men även en del hemsidor där jag har samlat fakta men gjort om den till mina egna ord i förhoppning om att du skall tycka att uppsatsen känns mer intressant.

(1.1 Uppväxt och liv) August växte upp i en relativt känd borgarfamilj där hans pappa var ångbåtskomissionär och hans mamma en tjänsteflicka. Familjen hade många kulturella intressen så man kan tänka sig att August kom snabbt kom in på den kulturella fronten. Strindbergfamiljen bestod av åtta syskon. Redan vid åldern 13 avled Strindbergs mamma, detta har självklart haft en enorm påverkan på Strindberg och hans skrivande. Strindberg hade självklart stora förutsättningarna med studierna med tanke på hans familjs status. Han prövade först på läkarstudier men han hade naturligt sina kontakter inom Stockholms konstnärliga elit och började då studera vid den Kungliga Dramatiska teatern. 1867 flyttar han till Uppsala för att studera vid Uppsala Universitet. Han fick sedan sitt första drama uppfört på den Kungliga Teatern och efter det fick han ett välförtjänt stipendium för att fortsätta sina estetiska studier på universitetet.

1872 började Strindberg jobba som fri journalist efter att ha hoppat av universitetet utan examen. Hans liv övergick till otryggt både socialt och ekonomiskt. Han började röra sig i de eländiga och fattiga kvarteren i Stockholm. Där umgicks han med unga, fattiga konstnärer. Samtidigt målade han och skrev sitt första betydande drama, Mäster Olof. Jag tror detta var en mycket viktig tid för August. Han fick se många av de skildringar av samhället han senare skulle komma att kritisera. 1874 fick han en fast anställning på det kungliga biblioteket. Strindberg började skriva mycket och snålade inte med att uttrycka sig. 1877 gifte sig Strindberg med finlandssvenskan Siri Von Essen. Han kritiserade många saker och blev till slut så omdiskuterad och kritiserad att han såg sig nödsakad att lämna Sverige. 1884 flyttade han till den skandinaviske konstnärskolonin, Grez, lite utanför Paris. Lite senare flyttade han in till Paris men några år senare lämnade han Frankrike för Schweiz. 1891 tog det slut mellan August och Siri. Strindberg var full av hat men flyttade till Berlin där han kom att umgås med många framgångsrika som Edvard Munch, Przybyszewski och Adolf Paul. Han ska ha blivit psykisk sjuk och insatt på dårhus men 1893 gifte han sig än en gång, denna gång med den Österrikiska journalisten Frida Uhl. 1898 flyttade Strindberg hem till Östermalm där han skulle leva resterande delen av sitt liv. Förhållandet med Uhl hade tagit slut ett år innan flytten hem till Stockholm.

(1.2 Strindbergs kritik och ståndpunkter) Strindberg var en kritiker av rang. I nästan alla sina böcker för han fram sin ståndpunkt och kan öppet kritisera en hel nation som Sverige och dess styre. I och med detta fick han själklart känna på kritikernas förtal och de rikas förtryck men Strindberg brydde sig inte om de utan skrev som han ville. Strindberg sa en gång, ”Jag har inte det skarpaste huvudet. Men elden, min eld. Är den största i hela Sverige”.

Jag kan fatta varför folk i min ålder, men även äldre, inte fattar hur stor och viktig Strindberg var. Det mesta som han gjorde och skrev skulle komma att bli normalt i dagens samhälle. Han kunde kritisera samhället för flera andledningar som i dagens samhälle är normalt, det är just därför vi inte fattar Strindbergs storhet. Hans syn på vissa saker ses idag som normer.

Strindberg var som sagt en kritiker och här är några exempel på vad han kritiserade. Han kritiserade överklassen och dess missbrukande av underklassen, hur de styrde med järnhand över mellanklassen och detta gjorde inte högt uppsatta personer så glada och enligt folk skulle de ha kunnat göra vad som helst för att sätta ditt Strindberg men han brydde sig inte. Fast i själva verket brydde han sig extremt mycket, de var det som fick han att fortsätta. I sin bok röda rummet fortsatte han att kritisera överklassen men även kyrkan. Visst kan jag hålla med om att det finns brister i kyrkan och hos de religiösa, speciellt då i tiden. Det finns dock en gräns när det gäller kyrkan och tron men Strindberg gick hårt på och fick nu även prästerna emot sig. Det var på detta vis Strindberg tillslut kände sig tvingad att lämna Sverige. Dock slutade inte Strindberg med sin kritik mot samhället och dess normer. I sin bok, Giftas, skriver han om förhållandet mellan kvinnan och mannen. Detta fick folk från båda könen att koka av ilska. När han sedan bodde i Schweiz skickade han ett brev till sin broder om att ”det fortfarande luktar skit från Sverige hit ner”. Detta var ett typiskt Strindberg citat, han brydde sig inte om vad folk tyckte.

Strindberg plockade upp allt möjligt som fanns runt om kring honom och stoppade ihop det till något som då var helt nytt.

(1.3 Kännetecken i skrivandet) Strindberg skrev som en författare aldrig förut skrivit. Vi kan T.ex. ta den första meningen ur hans bok Röda Rummet: ”Och så började åter en våldsam viskning bakom Struves dörr, interfolierad med en snyftning, och så öppnades dörren och ut kom Struve ledande vid handen en fin¬tvätterska, svartklädd och med röda ögon.”

Meningen är lång och består av 32 ord, men meningen består av tre rätt korta huvudsatser. Det ligger nära talspråket och de två första huvudsatserna börjar med ”och så”, det berättardraget sägs Strindberg ha fått från en annan historisk författare, H.C. Andersen. Den tredje huvudsatsen börjar med ”och ut kom”, även det är ett berättardrag som inte är så ovanligt i sagor.

Han skrev som sagt på ett väldigt modernt sätt. Han var även en av de första som skrev med väldigt många kommatecken. Idag är det vanligt att vi överanvänder kommatecken och att meningarna blir väldigt långa. Detta gjorde självklart Strindberg också.

Strindberg använde inte några bindeord mellan sina korta satser men han kunde dock börja en mening med ”Och”.

Han var böjde även verb på ett nyare sätt. T.ex. så skrev han, vi sjunger istället för, vi sjunga.

En till sak man kan ta ur denna mening är att Strindberg inte skrev ”man hörde hur någon snyftade” utan han kompromerar och preciserar med det svåra ordet interfolierade och då även substantivet snyftning. Därför kan man inte säga att han skriver talspråkigt eller litterärt. Han blandar allt möjligt från olika håll. Det blir då något nytt, märkvärdigt, spännande och intressant.

(1.4 Strindbergs målningar + konstnärliga kretsar) Med tanke på hans familjs kulturintresse hamnade Strindberg snabbt i de konstnärliga kretsarna. De hjälpte honom in i industrin och annars hade han haft svårt att göra en karriär av sitt skrivande. Han har alltid omgivit sig med kulturellt intresserade människor både Grez, Schweiz och Berlin var alla kulturella centrum i Europa och där slöt Strindberg många kontakter. Han mötte självklart många stora konstnärer och författare i Berlin men när jag hörde att han var nära kompis med Edvard Munch, (norsk konstnär som målade Skriet) blev jag väldigt intresserade då jag tidigare har jobbat om Munch i skolan. I början kom det lite som en chock men när jag började tänka efter känns det som att deras personligheter skulle passa rätt bra tillsmammans. Strindberg blev självklart påverkad av saker i hans närmiljö. Han gick igenom svåra tider när han hade flytt Sverige men många av dessa personer hjälpte honom att fortsätta skriva och argumentera för det han stog för.

(1.5 Strindbergs bibliografi) Strindberg var en mycket produktiv författare. Han skrev romaner, pjäser, dikter, noveller, och skrev över 7000 brev. Strindberg var även en konstnär och målade ett par halvkända verk. En av Strindbergs målningar.

Han har som sagt skrivit en hel del men här är några av hans mest kända verk. Giftas, 1884 Tjänstekvinnans son, 1886 Mäster Olof, 1872 Röda Rummet, 1879 Hemsöborna, 1887

(1.6 Jämförelse med andra författare/konstnärer/böcker) Jag har precis haft ett skolarbete om William Shakespeare. Detta ser jag som ett prefekt läge att dra några jämförelser mellan två stora skribenter. Dock ska sägas att Shakespeare inte var en ren bokförfattare utan skrev pjäser. Båda två hade ett väldigt modernt och utvecklat språk för sin tid. Medan Shakespeare förde fram väldigt många nya ord så införde Strindberg ett nyare sätt att skriva och böja. Man kan se att Strindberg tagit mycket inspiration från Shakespeare och några av den sistnämndas metoder. Det sägs att efter Strindberg läst dramat ”med dess sextiotal tablåer” ska han ha svurit att sluta skriva versen och deklamationen och istället använda sig av Shakespeares metoder där han försöker skapa stämning sättande miljöscener som inte behöver ha någon direkt koppling till handlingen. De både blandade även tragiskt och komiskt, smått och stort.

Edvard Munch var som sagt en norsk konstnär men har trots det många likheter med Strindberg. Båda två hade kanske de två starkaste personligheter jag någonsin skådat och hade inga problem med att uttrycka sig. Strindberg genom skrift och Munch genom konsten. De hade båda haft en tuff uppväxt med en dominerande fader och en tidigt bortgången mor. Efter en uppväxt med många motgångar och bortfall så kom en framgångsrik karriär som sedan förstördes av psykiska sjukdomar för att sedan byggas upp igen hemma i respektive hemland. De har båda varit revolutionerande för litteraturen och konsten. Som sagt så kan du se att de hade väldigt mång likheter och jag tror att de är just dessa som gjort dessa herrar så pass framgångsrika.

Jag har haft väldigt svårt att jämföra Strindbergs böcker med någon annan film eller bok jag har läst eller sett. Jag har läst boken ”Giftas”, den var väldigt speciell och har inte riktigt någon handling utan består av små noveller. Själva skrivandet kan som sagt jämföras med några av Shakespeares pjäser.

(1.7 källor) Röda rummet – August Strindberg, 1879 Giftas – August Strindberg, 1884 http://www.strindbergsmuseet.se/livet8.html http://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/l%C3%A5ng/august-strindberg http://spraktidningen.se/artiklar/2012/02/strindberg-tog-verkligheten-i-spraket

(1.8 källkritik) Strindbergs muséet var en väldigt proffsig källa. Det är det officiella Strindberg museets hemsida och har därför mycket kontaktlänkar som t.ex. mailadress, telefonnummer, adress och namn på ansvariga personer t.ex. museichef: Erik Höök och hans personuppgifter. Jag hittar inte när sidan senast var uppdaterad men informationen stämde överens med andra nyligare uppdaterade sidor. Deras mål med sidan är att sprida information om Strindberg till allmänheten och jag ser därför ingen andledning att vinkla fakta.

Nationalencyklopedin är väldigt trovärdig och är känd av lärare för sin trovärdighet. Deras vision är att NE ska bli Sveriges största kunskapsföretag och bli bäst på att förmedla fakta, därför ser jag ingen andledning att förvränga fakta. Även här finns gott om kontaktinformation såväl ansvarig utgivare som mejladresser och telefonnummer. Nationalencyklopedins fakta skrivs av människor som är utbildad inom området och har därför goda kunskaper. Jag kunde få fram att sidan är uppdaterad i år så informationen är ny.

Språktidningen var även den en källa jag valda att ta fakta från. Jag var själv lite kritisk till dess fakta innan jag började granska den. Sidans vision är att förme...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt denna sida måste du vara medlem och inloggad.

Är du inte redan medlem?

Bli medlem nu och få tillgång till allt innehåll på hela Mimers Brunn.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Författarporträtt av August Strindberg

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2015-02-24]   Författarporträtt av August Strindberg
Mimers Brunn [Online]. http://mimersbrunn.se/article?id=59570 [2017-09-19]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×

Logga in