Exempel på referat
uppladdat: 2015-09-29
Inactive member
Referat- ”Kunskapen trummas in när du sover”
I DN's artikel ”Kunskapen trummas in när du sover” så skriver Maria Gunther Axelsson om djupsömn och hur mycket det påverkar vår inlärning. (DN 130505)
Axelsson berättar om en studie som gjorts av Yuka Sasaki och Masako Tamaki vid Browns university I providence, Usa. Hon förklarar att ”försökspersonerna i studien fick lära sig trumma med fingrarna i en viss ordning”. För att göra övningen svårt så fick högerhänta lära sig trumma med vänster hand och vice versa.
Hon fortsätter sedan och förklarar att 9 av de 15 deltagarna gick och sov. Efter fyra timmar så gjordes övningen igen och det visade sig att de som klarat uppgiften bättre var de som sov innan andra prövningen. Tamaki fastslog att ”Hjärnan lagrar kunskaperna långsiktigt under djupsömnen”.
Axelsson fortsätter och berättar att Tamaki och hennes medarbetare ville ta reda på vad som hände i försökspersonernas hjärnor, därför så hade de fått sova tre nätter på deras laboratorium så att ”forskarna kunde kartlägga deras sömncykler”. Axelsson berättar också att försökspersonernas hjärnors aktivitet mättes med hjälp av EEG och MEG. Hon förklarar att MEG och EEG mäts på samma sätt med ”elektroder på huvudet” fast med MEG så ser man magnetfält och inte ström vilket också visar vart och när något händer i hjärnan.
Efter att Tamaki och Sasaki jämfört MEG mätningarna med hjärnbilderna så blev de överraskade av resultaten. De trodde att hjärnaktiviteten som styr våra rörelser kom från den primära motoriska barken, men så var det inte utan aktiviteten kom från supplementära motorarean som ”ligger alldeles intill”. Testet visade också att aktiviteten kom från höger hjärnhalva om försökspersonerna övat med vänster hand och från vänster hjärnhalva om de övat med höger hand.
Tamasaki konstaterar att ”minnet av rörelsen skapas i den primära motoriska barken, men den supplementära motorarean verkar ha till uppgift att befästa minnet medan vi sover”. Forskarnas resultat publicerades i tidskriften Journal of Neuroscience och Torbjörn Åkerstedt, professor inom neurovetenskap och stressforskning tycker att Tamasaki och Sasaki har hittat ”ett fyndigt sätt att studera detta på”.
Axelsson hävdar att sömnen är livsviktig för oss, för människors inlärning och kanske för stresshantering. Hon fortsätter och förklarar att artificiell ljus får oss människor at ha svårare att somna. Hon berättar att det finns bot för detta. I artikeln står det att forskare från Coloradouniversitetet har visat att ”några dygn i tält utan några andra ljuskällor än solen och lägereldar återställer kroppen inr...
...läs fortsättningen genom att logga in dig.
Medlemskap krävs
För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.Kontot skapar du endast via facebook.
Källor för arbetet
GP
Kommentarer på arbetet
Inga kommentarer än :(
Liknande arbeten
-
Inactive member
-
Inactive member
-
Inactive member
-
Inactive member
-
Inactive member
-
Inactive member
Källhänvisning
Inactive member [2015-09-29] Exempel på referatMimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=59635 [2024-03-28]