E-lärande kan komma ur spelindustrin

1885 visningar
uppladdat: 2021-03-13
Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete

 

Inlärning har länge varit en ganska statisk verksamhet. Inlärning har genom historien oftast bestått av en kombination av att lyssna till en lärare som ger en föreläsning eller en instruktion kombinerat med egen läsning, lyssning eller tittande följt av övningar. Kunskapsnivåer har sedan testats med olika former av prov. Inte sällan har dessa prov mätt nivån på kunskaperna exakt vid det tillfälle då provet utförs och inte över tiden. Detta har medfört att studenter och elever kunnat klara sina prov genom en intensiv inläsning precis inför proven istället för att hänge sig åt ett mer långsiktigt lärande. En annan väg att nå höga nivåer av inlärning är att leka. Det finns många koncept som hanterar strukturerat lekande på ett sätt som gör att personer snabbt kan lära sig nya saker. Flera exempel kan hittas inom spelbranschen, spelplattformen https://campobet.se/sv är ett bra exempel på en plattform för olika spel som medför att personen som spelar där lär sig helt nya saker, och det mycket snabbt.

 

E-lärande har länge varit en idé som inte slagit igenom

 

Det som är lite konstigt är att den form av lärande som är så vanligt på spelplattformar, så kallat e-lärande, ännu inte slagit igenom inom skol- och universitetsväsendet. Varför detta är fallet är svårt att sia om. Kanske är det en konservativ inställning bland de som styr inom skolan, kanske är det så att företag inte sett någon kommersiell bas för att utveckla de spel och spelkonsoler som skulle kunna utgöra basen för framgångsrikt e-lärande. Men med ett helhetsgrepp på lärande, där en successiv infasning av e-lärande i olika delar av utbildning så skulle kanske de erfarenheter, både positiva och negativa, som behövs för att gå vidare med e-lärande inom undervisningen och utveckla framgångsrik pedagogik och struktur för att kunna implementera e-lärande på allvar.

 

Någon måste våga kopiera dataspelens drivkrafter

 

En av de saker som e-lärning inom undervisning skulle kunna dra nytta av är den kunskap om drivkrafter som spelbolagen har. En viktig del i all undervisning är att skapa de psykologiska incitament som behövs för att eleven ska ha lust och ork att gå vidare och hela tiden tänja gränserna för sina kunskaper. Spelbolagen har mycket framgångsrikt skapat denna typ av drivkrafter i sina spel. Ett exempel är den tilltalande grafiken men de kanske mest kända drivkrafterna är kombinationen av bestraffning respektive belöning som spelaren får under det att han eller hon spelar. Denna stimulans är central för önskan att fortsätta spela samt lusten att återkomma till spelet efter en paus.

 

E-lärande behöver inte nödvändigtvis vara stillasittande

 

En kritik som ofta riktas mot alla former av datorbaserat lärande, vilket e-lärande är, är att det leder till att barn blir stillasittande, vilket förstås inte alls är bra. Nu är det dock så att moderna spelkonsoler många gånger erbjuder möjligheten till rörlighet under spelandet. D...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: E-lärande kan komma ur spelindustrin

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Johan Henriksson [2021-03-13]   E-lärande kan komma ur spelindustrin
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=60815 [2024-04-29]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×