Praktikuppsats

5306 visningar
uppladdat: 2006-05-20
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Jag flög i himlen och landade i matsalen…

Val av praktikplats
När vi skulle välja praktikplatser fick vi en lista med olika arbetsplatser att välja mellan. Jag upptäckte direkt att där inte fanns någonting som jag skulle kunna tänka mig att arbeta med i framtiden, men och andra sidan fanns där ju inte så många olika yrken att välja mellan.
Jag tog saken i egna händer, jag gick hem, gjorde som vanligt satte mig framför datorn och gick istället in på en sida och letade efter flygbolag. Jag letade upp några som hade kontor på Sturup, letade upp en mailadress till personalavdelning/personalchef. Jag gjorde en kort beskrivning av mig själv och frågade om det fanns möjlighet att praktisera som pilot.
Inom kort fick jag ett svar tillbaka av chefspiloten Johan Westin på Malmö Aviation. Han tyckte att det var jätte trevligt att jag ville praktisera hos dom. Han fixade och donade och gjorde allt för att jag skulle få så roligt som möjligt och testa på olika saker. Jag fick ett schema med personer och telefonnummer och ungefär vad jag skulle göra, vilket var ganska mycket och det lät toppen. Det enda som var ett litet problem just nu var vad jag skulle göra den andra veckan eftersom det bara fanns möjlighet en vecka på Malmö Aviation.
Jag hade en liten reservplan som nu fick tas i bruk och det var Sjöbo Gästgifvaregård.

Till Sturup
Jag började min praktik på Malmö Aviation som pilot. Första dagen började jag klockan 12,00 och flög till 21,00. När jag kom till Sturup fick jag gå till Malmö Aviations biljettkassa och anmäla min ankomst. En stund senare kom styrman Annika Persson och hämtade mig.
- Hon är en kvinna som inte var längre än jag och det tyckte jag kändes ganska roligt, jag hade ju förväntat mig en lång och stor person.
Vi gick till deras crewroom där vi mötte kapten Olof som vi skulle flyga tillsammans med senare.
Annika packade ihop sina saker och vi begav oss mot flygplanet. Vi skulle åka första turen till Stockholm som passagerare.

I Luften
På flygplanet visade Annika mig hur man förberedde sin flygning genom att fylla i en typ av arbetsrapport. Den skulle då innehålla mellan vilka orter man flög, antal passagerare och vilket typ av flygplan, vilket var ett fyrmotorigt jetflygplan tillverkat i England som heter
Bae 146-200 som är 28,8 meter långt och har plats till 96 passagerare. Senare kompletterades denna med aktuell väderleksrapport. Annika berättade om hennes utbildning och tidigare jobb. Hon hade gått en vanlig gymnasieutbildning och därefter åkt till USA och studerat till pilot. Denna utbildning kostade 700 000 kr. Hade hon känt till dagens gymnasieutbildningar hade hon försökt komma in på t.ex. flyg gymnasiet i Västerås. Vi åt även en liten fika, - där jag vågade vara mig själv och pilla av kanterna på skinkan eftersom även Annika gjorde detta.

Bromma
När planet landat på Bromma uppe i Stockholm så begav vi oss in till deras crewroom som de har där. Här fick vi vänta i 2 timmar på vår flygning. Under tiden gick vi och kontrollerade bl.a. hur vädret var och satt vid datorn lite och mailade till kompisar.

- ”Jag” flyger
Nu skulle ”jag” äntligen få flyga flygplanet. Vi gick ut 45 minuter innan starten och började starta upp all utrustning som t.ex. lägga in starthöjden, bränsle kontroll, vikt, väder o.s.v. Där fanns en oändlig massa knappar och mätare i cockpiten. Nu var det tid för start. Motorerna hade värmts upp en stund innan och nu körde vi ut på startbanan.
Innan vi startade fick vi klartecken från flygtornet att det var tomt i luften och att det var vår tur. Planet var nu startberedd och vi la in ”gasen i botten” och var snart uppe i luften. När vi kommit upp en bit kontrollerade vi alla mätare och ställde in nya höjder o.s.v. och rapporterade till flygtornet att allt var okej. När vi var uppe på höjden ca 20 000 fot så satte Olof in autopiloten och kunde därefter ta de lugnt och endast behöva ha kontroll över mätarna.
- Varför är man då två personer inne i cockpiten? frågade jag Annika.
- Jo, det är för att det är jag som arbetar och Olof som bestämmer, har ansvaret och bara kollar så att allt går rätt till. Nej, allvarligt talat det är ifall någon av oss skulle bli sjuk så finns det en andra person som tar över. T.ex. så äter vi aldrig samma mat ifall någon av oss skulle bli magsjuk.
Nu var vi framme i Göteborg och skulle landa på Landvetter. Autopiloten kopplades ifrån och Olof tog styrspaken i egna händer. 
Flygtornet gav oss nu klartecken att få landa och vi tog ner planet.
Passagerarna steg av och planet städades snabbt av, mat fylldes på och även nytt bränsle. Detta tog bara några få minuter och inom en halvtimme var vi i luften igen på väg till Bromma. Efter denna tur gjorde vi en sista tur mellan Bromma och Sturup. Därefter var min första pilot dag slut och sängen väntade där hemma.

Dag 2 i luften
Dagen efter var det styrman Ulf Hansen jag mötte på Sturup. Denna dagen gjordes samma flygningar som dagen innan så därför fick jag på två turer vara med hos kabinpersonalen och se hur deras jobb går till. Deras huvudsakliga uppgift är att se till att samtliga passagerare har det bra och får mat och dryck. De börjar med att hälsa alla välkomna ombord på planet och när alla passagerare tagit plats i sätena så ser de till att alla luckor ovanför sätena stängs ordentligt. Därefter är det säkerhetsgenomgång under tiden planet kör ut på startbanan. När planet är en bit upp i luften och man får ta av bältet då börjar kabinpersonalen med maten. Den serveras tillsammans med någon dryck och därefter kaffe eller te. När allt är undanplockat igen är det tid för landning.

Crewoffice - Hangaren
De tre sista dagarna på Malmö Aviation befann jag mig i deras Hangar på Sturup.
Det var Mattias Stafflinger som ordnat detta åt mig. Jag började med att se vad Mattias hade för arbetsuppgifter. Han arbetade med att sätta ihop färdplaner-färdsträckor. Han uppdaterade flygplansmanualer och kontrollerade om det fanns möjligheter att landa på en viss flygplats, beroende på banbeläggning och bansträcka. Detta arbete var grund för att en flygning skulle kunna göras över huvudtaget. Jag fortsatte med att vara på OP. De som jobbar där har i mitt tycke en ganska tråkig uppgift. De sitter och tittar på radarskärmar hela dagarna var deras egna flygplan ligger i luften. De ser även till så att det finns full besättning på alla planen.

På flygplatsen
Nästa uppgift var att ”rampa” till planet, vilket innebär att köra fram ingången till planet så att passagerare kan ta sig av och på. I detta jobb finns även ett stressmoment när planet skall iväg. Då är det snabba ryck, från det att passagerarna checkat in och tills planet ska lyfta skall samtliga vikter på passagerare (genomsnittsvikter finns för män, kvinnor resp. barn), bagage och bränsle räknas ut. Dessa totalvikter är viktiga för att inte överbelasta planet, de skickas sedan vidare till den flygplatsen som ska ta emot planet.
Jag var även en liten stund vid incheckningsdisken, där man kontrollerade flygbiljetterna och stämde av mot datoruppgifterna att rätt person var med.

Sista dagen *snyft*
På Charteravdelningen tillbringade jag min sista dag. Där var jag med Lotta och Andreas. De tog emot bokningar per telefon. Det innebär att man bokar både hotell och flygresa i ett paket.
– Jag var med och gjorde en bokning åt Prinsessan Madeleine som skulle med ett sällskap på en konstmässa i Göteborg.
På fredagarna hade alla i Hangaren ”fredagsfrukost” tillsammans och det gillade jag!!!
Det var faktiskt jättetrevligt eftersom man träffade alla, även de som man kanske inte träffade vanligtvis.
Under dessa tre dagarna ”på marken” var jag även uppe i luften igen i flygledartornet och tittade runt lite ut över flygplatsen, det var 80m ovanför marken.
Nu var min praktik på Malmö Aviation över och nu skulle jag göra något helt annat.

Hopp mellan matsalarna
Jag hoppade från luften och hamnade i Sjöbo, på Sjöbo Gästgifvaregård där jag skulle vara min andra praktikvecka. Jag fick jobba i servisen tillsammans med Annika som jag träffade första dagen. Hon var jätte snäll och tog sig tid att visa saker och berättade gärna.
Alla dagar började med att man först och främst förberedde inför luncher och eventuella middagssällskap. Detta innebar att man började med att dammsuga samtliga matsalar och entrén. Därefter fortsatte man med att blanda dricka, duka fram buffébordet och skära upp bröd, - vilket jag fick göra väldigt många gånger.
Vid lunchen blev det rusning och det kom massvis med folk hela tiden. Man fick springa fram och tillbaka och kontrollera om det behövdes fyllas på något på buffébordet.
– Jag fick ta upp beställningar på dagens lunch och det var inte lika enkelt som man tror eftersom du helst ska kunna matsedeln utantill! Du ska dessutom när du serverar försöka komma ihåg vem som beställt vad.
Mellan varven skulle man duka av borden, torka dom, fylla på med bestick och servetter. Därefter sprang man ut i köket och satte in tallrikarna i diskrummet.
– Detta var inget kul moment eftersom det blev jag och Anna, som även praktiserade där samtidigt, som fick diska ganska mycket. Det gick bra ändå, vi sjöng och pratade skvaller så man glömde bort att man diskade.

Stora disken
Alla bara satte sina tallrikar i en hög stapel på diskbänken. Glasen sattes i korgar. Samma sak fick vi göra med tallrikarna efter det att vi sköljt dom och sedan stoppades de in i diskmaskinen. När man skulle diska glasen och silverbesticken var man tvungen att först tömma ut allt vatten ur diskmaskinen. Detta gjorde man för att inte få fläckar på dom.
Därför gjorde man det framåt eftermiddagen.

Gåsamiddag
Eftersom det var många gåsamiddagar skulle de lite finare borden dukas upp. Det skulle först dukas med en vit duk, sedan en mindre vit servett framför varje plats. Efter det kom besticken, det skulle finnas en gaffel och en kniv på varje sida, på vänster sida en liten tallrik med en mindre kniv, ett vinglas mitt framför, ett vattenglas till höger och en servett fint vikt mitt på platsen. När gästerna sen kom serverade man först svartsoppan/skaldjursoppan i tallrik, övrig mat serverades från uppläggning...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Praktikuppsats

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2006-05-20]   Praktikuppsats
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=6271 [2024-05-17]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×