Lagarna på den Rosa drömön

1 röster
2604 visningar
uppladdat: 2006-08-14
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Kap 1. Medborgare och dess rättigheter.

1§ De individer som för avsikt vill bli medborgare måste ha bott i Rosaland minst 4 år och ha en utbildning som kan visa att man har en budget.
Andra regler för medborgarskap är dessa ;

- Visar solidaritet och hänsyn till alla i samhället.
- Värnar om miljön och försöker förbättra det som finns i samhället.
- Måste gå i skolan vare sig man vill det eller inte.
- Måste ha en kunskap som han/hon kan tillföra samhället.
- Måste kalla sig roseé.
- Utföra värnplikt och vara en stolt roseé soldat.
Beträffande dessa regler gäller att följa dem och godta dem. Dessa regler bygger på ett fungerande samhälle där alla har den kunskap som dem och samhället behöver för att utvecklas.

Sammanfattning av 1§; Du är en Roseé och föreblir en Roseé när du blir medborgare i samhället. Det kommer inte att förekomma någon etnisk diskriminering eller inbördeskrig mellan olika folkslag eftersom vi är ett folk och en verklighet. Visa gemenskap och respekt till alla som bor i ditt närområde och utanför, det gäller att ta och ge.
Samhället behöver en fungerande stridsmakt som kan skydda invånarna för inkräktare och erövrare.
I Rosaland blickar vi alltid framåt därför spelar skolan är mycket stor roll i samhället, den generation som kommer efter ska kunna styra ett land och ha den kunskap som behövs för att utveckla samhället vidare.
Alla som lyder dessa regler får den möjligheten att bli en medborgare (Roseé) oberoende vilken nationalitet man hade innan.

Kap 2. Statsskickets grunder

2§ All den offentliga makten utgår från folket som bevis på ett demokratiskt land där alla är lika värda. Statens ideologi bygger på individens frihet och rättvisa. All diplomatisk skydd är ogiltig. Det finns en riksdag som bestämmer genom folket om vad som händer och vad som måste göras i samhället. Riksdagen stiftar också lagar och utser poster till andra människor. Domstolen dömer brottslingar men utses av regeringen. Det skall finnas en offentlig sektor som hanterar service på olika sätt.

Kap 2. Grundläggande fri- och rättigheter

3§ Varje medborgare har sina rättigheter.

1. Yttrandefrihet; Alla har rätt att tala, måla för att förmedla en upplysning till andra individer utan att drabbas av hot av andra. Personen får vara anonym vare sig i tidningar eller annan slags media som finns.
2. Religionsfrihet; Alla har rätt till sin egen religion och utöva den i samhället.
3. Demonstrationsfrihet; Alla har rätt till att demonstrera om någonting i samhället inte fungerar som det ska eller om folket är missnöjda med politiker.
4. Föreningsfrihet; Alla medborgare får starta en förening, fackförbund eller en organisation som inte strider mot samhällets lagar.

Sammanfattning av 3§; Beträffande yttrandefrihet, man får inte kränka någon eller trycka ned någons religion eller ursprung, du ska vara vänlig på alla möjliga sätt och inte strida mot lagen.
Detta demokratiska samhälle bygger på individens frihet. Jag har valt en ideologi som kämpar för jämnstädighet och ungdomars rättigheter. Ungdomarna i dagens samhälle har det mycket svårt. De har brist på arbete och fritidsgårdar. Jag har skapat denna ideologi som strävar efter rättvisa. Skippa de liberala eller industriella, denna ideologi kämpar för rättvisa. Jämnstädighet mellan vuxna och unga och kvinnor och män. Männen i samhället ska inte spela den stora rollen utan de ska vara jämnställd med kvinnan. Denna ideologi kommer bara satsa framåt dvs. att ungdomarna ska få ha mer inflytande i samhället och vad som kretsar runt den. Detta parti som jag kallar ”Jämnställdighetsismen” ska styra landet (samhället) från dag ett till domedagen.
Alla människor är lika värda men ekonomiskt skiljer en individ från en annan därför kommer det med största sannolikhet att ske samhällsklasser mellan rika och mindre rika, men observera att det inte kommer att finnas några fattiga (Alla ska ju ha ett arbete och någonting som kan utnyttjas av samhället). Att ha samhällsklasser som de feodala samhällena i Österrike och Frankrike skulle bara orsaka problem därför försöker riksdagen så gott dem kan förbättra allas situation, för ingen vill att en revolution ska brytas ut som i Frankrike.
Som sagt råder det religionsfrihet men det ska inte på något sätt påverka samhällets kretslopp. Om två religioner börjar på något vis bråka mot varandra kommer staten att avskaffa dessa religioner. De religösa byggnaderna får inte ta mycket plats i samhället utan kyrkan, mosken och de andra heliga byggnader får bara äga en lite mark, lagom stor så att man kan bygga en religös byggnad.

Kap 3. Säkerhetsförordningen
4§ Rosaland är ett samhälle som värnar om stadens och invånarnas säkerhet.
En poliskår utses genom riksdagen som provar olika medborgare och tränar upp dem. För att kunna bli en polis eller söka måste du;



- Ha varit medborgare 3 år
- Kunna rosiska utan svårigheter + ett till språk
- Du ska ha förkunskaper om pedagogik och idrott & hälsa
- Du ska vara normal byggd med en längd på minst 160 cm
Polisen har befogheten att straffa, böta och ta medborgare till häktet när de begår brott. Men de får inte ta till våld om inte brottslingen gör något hotande mot polisen.
Militärmakten är en obligatorisk moment som alla unga män måste utföra vare sig de vill det eller inte. Militären blandar sig inte in i samhället utan de är undanskymda men arbetar för säkerheten.
Alla unga män som fyller 19 ska göra lumpen under 7 månader sedan får de avgå, men de som vill får vara kvar och arbeta, men när det gäller krig måste alla som har tagit värnplikten vara färdiga och klara under kriget. Militären är också den organ som framställer nya mediciner och kemikalier som kan vara användbara till krig och sammanstötningar med andra samhällen.

Kap 4.Arbetsförorningen
5§ Arbete delas ut till de individer som har meriter och kunskap om arbetet. Eftersom det inte finns några tekniska möjligheter i vårt samhälle ännu har riksdagen bestämt sig att koncentrera på jordbruk, sjukvård, militär/polis, forskare, lärare etc.
Dessa yrken måste väljas med största möjliga omsorg. De individer som vill utbilda sig till något av dessa måste älska jobbet och vara motiverade till 100%. Dessa yrken har en så hög position i samhället så riksdagen har tagit på sig ansvaret att granska alla individer som erhåller något av dessa yrken.

Sammanställning av 5§; Jordbruket spelar en stor roll i samhället eftersom alla medborgare behöver mat i magen och tak över huvudet. De som arbetar i jordbruket är en viktig faktor till att samhället ska fungera, därför är detta arbete en högavlönad yrke.
Sjukvården spelar en stor roll, den tar hand om medborgarnas skador, sjukdomar och smärtor på olika sätt. Därför ska de som arbetar inom vården kunna sammanställa olika slags läkemedel och mediciner som fungerar mot sjukdomar och lindrar olika smärtor. Detta yrke kräver enormt mycket. Därför är det bara de bästa som kan bli en vårdare. Dessa vårdare är de mest betalda inom arbetsbranchen. Vill man bli en vårdare ska man ha ett stort hjärta för natur och läkekonst.
Militär/Polis är ett ansvarsfullt arbete som kräver tålamod och pedagogik. Dessa män/kvinnor som arbetar inom detta yrke sköter all brott som händer och lugnar ned all tjafs, bråk och sammanstötningar. Detta yrke är inte lika högavlönad som de tidigare yrken men fortfarande ett ansvarsfullt och viktigt yrke i samhället.
Forskare är en av de viktigaste yrken som finns i samhället. De som arbetar som forskare är inte ”bofastta ” utan de hjälper till i vården och militären. De behövs oerhört mycket, utan dessa män/kvinnor kommer inte forskningen in i rätt riktning och om det händer krashar både halva militärbasen och hela vården.
Lärare de som har ansvaret för alla barn/ungdomar är inte högavlönade som de andra yrkena men det är dem som lär ut kunskap till alla elever, något som är ytterst viktigt. Samhället satsar ju på ungdomar för framtiden som ska styra landet efter de andra. De som vill bli lärare måste vara fullt kompetenta lärare och ambitiösa i deras arbete. De ska ha tålamod och vilja lära ut till andra.

Kap 4. Barn/ungdomars skyldigheter
6§ Alla barn/ungdomar måste träna, äta rätt och sova. Det få inte bli något överflöd av fetma i samhället pga. at...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Lagarna på den Rosa drömön

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2006-08-14]   Lagarna på den Rosa drömön
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=6684 [2024-04-29]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×