Autism

11 röster
18026 visningar
uppladdat: 2006-11-20
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Jag ska berätta om autism.
Autism är en utvecklingsstörd sjukdom som drabbar
främst pojkar och personer med autism kommunicera med andra. Min rapport handlar om vad autism är för sjukdom, om symptomen och om hur personer med autism lever i samhället. Syftet med min rapport är att förstå hur det är att ha autism och svårigheterna inom autism. Jag tycker att dessa frågor
är viktiga att ta reda på:

• Vad är autism?
• Vilka är symptomen?
• Vilka typer av autism finns det?
• Vilka är orsakerna till autism?
• Hur är det att leva med autism?
• Kan autism botas?








Vad är autism?
Autism är en medfödd sjukdom eller så drabbar det en i
tidig ålder. I Sverige föds cirka 100 barn med autism.
Det är ofta språket och intelligensen som inte är utvecklad,
vilket gör att barn med autism får svårt det när det gäller
kommunikation och sociala relationer.
Personer med autism har kognitiva störningar.
Kognitiv är funktioner i hjärnan som har med tänkandet
att göra, framför allt med att förstå hur andra människor
tänker.

Man har gjort en undersökning år 1985 som riktas just mot att barn med autism svårt att förstå andra, man testade 20 barn med autism, 27 normala barn och 14 barn med något utvecklingsstörd sjukdom. Undersökningen gick ut på att man hade två dockor Sally och Anne som gjorde upp en scen. Sally hade en boll som hon la bollen i en korg. När hon gick ut tog Anne ut bollen ur korgen och la den i en låda.
Sen kom Sally in igen. Barnen fick frågan: Var ska Sally leta
efter bollen? Det var 20 % av dem som hade autism dvs. 4 av 20 barn visste var Sally skulle börja leta medan de andra gissade fel. De hade svårt att förstå hur det är att se situationen ur Sallys sida. Jag tycker att denna undersökning visar att personer med autism har svårt att förstå hur andra människor tänker.

Autism kan förekomma i två former:

Schizofren autism: Man är isolerad från omvärlden. Personer
med Schizofren autism lever i sina egna världar. Symptomen
orsakas av en störning som ligger i det centrala nervsystemet.

Infantil autism: Förmågan till socialt samspel är nedsatt, vilket gör
att man isolerar sig och undviker att leka med jämnåriga.
Språkförståelsen är också nedsatt, därför förekommer oftast enformiga
rörelser t ex. handvinkningar.

Skillnaden mellan Schizofren autism och Infantil autism är att det går
att bota Schizofren autism helt. Medan Infantil autism går bara att behandlas.

Vilka är symptomen?
Man brukar dela symptomen i tre olika områden. Det är
det som kallas för ”symtomtriad”.




•Socialt samspel:
Personer med autism har nedsatt förmåga
att ta del av det sociala.
Språkförmågan är också nedsatt, vilket leder till att
personer med autism har svårt att förstå ögonkontakt,
mimik, gester, kroppshållning eller ansiktsutryck.

De har svårt att grunda eller behålla kamratrelationer.
Personer med autism är inte heller så öppna av sig,
för att de har det svår på med att dela med sig
glädje, känslor, intressen eller aktiviteter med andra.
De är väldigt inåtvända.

Kommunikation:
Hos personer med autism så är talutvecklingen
försenad eller så talar man inte alls. De kommunicerar
istället genom gester eller mimik.
Man upprepar ord och pratat enformigt.

Personer med autism har även svår att inleda eller hålla ett samtal.



Beteendet:
Man gör upprepade saker och ägnar sig bara åt en sak hela tiden.
De håller sig inom en aktivitet och delar inte med sig intresset.

Barn med autism använder inte leksaker på ett vanligt sätt.
Istället för att köra runt med en leksaksbil så snurrar de den.
Personer med autism reagerar stort på förändringar, för att
de är bundna till sina egna rutiner.

Många av dem som har autism har ett upprepat rörelsemönster
som att vifta eller klappa med händerna eller slå sitt huvud i väggen.

Man kan tro att barn med autism är döva,
för att de inte uppfattar alltid när man säger åt dem något.
Det kan bero på att de är känsliga för ljud.
Personer med autism är även känsliga för ljus och berörning.
De reagerar starkt om någon tar på dem.

Diagnos
Läkare ställer en autistisk diagnos efter ett internationellt diagnostiskt systems kriterier. Minst 6 av dem kriterierna
måste stämma och det ska visa sig flera gånger för att man
kan säga att en person har autism. För att autism är en medfödd sjukdom måste symptomen visa sig innan 3 års ålder för att läkare ställa en diagnos på autism.
Kriterierna är:
1. Brist på språkförmågan
2. Undviker ögonkontakt
3. Leker inte med andra barn, föredrar att vara ensam
4. visar ingen rädsla för faror
5. skrattar utan orsak
6. fixerad vid föremål
7. leker oavbrutet
8. använder gester vid behov
9. brist på att vilja dela med sig glädje eller intressen.
10. Svårt att acceptera förändringar
11. Snurrar på föremål
12. Verkar vara hörselskadad
13. Upprepar eller imiterar andra
Vilka typer av autism finns det?

Det finns andra sjukdomar som har liknade symptom som autism.
Därför räknar dessa funktionshinder till autismspektrum.
Autismspektrum är ett samlingsnamn på flera diagnoser med
liknade symptom inom autism.

Aspergers syndrom: Det är en lättare syndrom än den autistiska.
Namnet kommer från en barnläkare som hette Hans Aspergers
och bodde i Österrike. År 1944 beskrev han om barn
med denna typ av autism.

Diagnosen är vanligast hos pojkar men väldigt sällsynt hos flickor.
Symptomen liknar den autistiska och personer
med aspergers syndrom har hög eller låg intelligens.
Man har svårt att få kontakt med jämnåriga.
Personer med detta syndrom har motoriska störningar d.v.s.
har svårt att samordna rörelse.

Bedömningen av diagnostik skiljer sig mellan varje person.
Vissa läkare diagnoticerar en medan andra inte gör det.

Det sägs att Albert Einstein kan ha haft Aspergers syndrom.
För att han var väldigt osocial som barn och han hade äldre
vänner. Folk säger att han upprepade meningar och så hade han hög i
intelligens.


Disentegrativ störning:
Det är en sällsynt sjukdom som drabbar 1 till 5 barn på 10 000 födda. I Sverige föds 1-4 barn varje år som utvecklar senare ett symtom som man kan säga är Disentegrativ störning. Pojkar får det fyra gånger mer än flickor.

Det förekommer efter 3 års ålder. Innan ett barn med Disentegrativ
störning blir 3år så går utvecklingen för barnet bra.
Men vid 3 års ålder märker man att barnet ligger efter jämfört med
andra barn.
Då förlorar man språk och social förmågan samtidigt som
man får svåra störningar inom det emotionella och beteende områden.
Symptomen liknar den vid autism.

Rett syndrom:
Denna typ av Syndrom tycks drabba bara flickor.
Flickor med detta syndrom föds utan något tecken på sjukdom
sedan vid 1-3 år så visas symtomen av Rett syndrom.
Utvecklingen går också långsamt och man kan dela det i 4
stadier:
• Barnets utveckling går långsamt vid cirka 6- 8 månader
• Barnet slutar prata och använda händer, får istället
skrikperioder. Barnets beteende blir upprepande och kontakten
med andra försvagas.
• Barnet får det svårt att styra vad den säger eller sina händer.
Man blir ostadig i kroppen.
• gångförmågan minskas

Orsaken till Rett syndrom är oklart, men forskare tror att det kan
bero på gener. Men risken att det är ärftlig och kan upprepas i familjen
är liten.

Man har upptäckt att utvecklingen i hjärnan stannas
då nervceller ska dela sig och skapa förbindelse.

Rett syndrom har man hela livet, men det går att behandlas.
Behandlingen går ut på att sjukgymnaster, logopeder och pedagoger
riktar sig in på symptomen för att utveckla deras förmågor.



Vilka är orsakerna till autism?

Ända till 1980- talet trodde man att Autism berodde på dålig relation
mellan förälder och barn. I dag tror man att störningarna är biologiska.
Autism kan vara ärftlig. Men autism är inte kopplad till bara en gen utom till flera gener.
Ca 5 % av alla barn som har autism har en kromsomrubbning
som kallas för Fagril X syndrom. Fagril X orsakar en psykisk störning.
Syskon till barn med autism har en stor risk att själv ha någon autistisk sjukdom.

Autism kan man få Prenatalt. Det menas med att man får autism före födseln. Det kan bero på gener, kromosomer, medfödda ämnessjukdomar
eller infektioner under graviditeten.

Eller så får man autism Perinatalt. Det uppstår vid födseln eller första levnadsvecka. Då har barnet föds för tidigt och hjärnans blodcirkulation
är mycket omogen.

När man får autism Postnatalt menas det att man får det under sin första levnads år och det kan bero på att svåra infektioner har drabbat hjärnan
t.ex. hjärninflammation.

Personer med Autism har svag Central Koherens.
Central Koherens är hur vi människor uppfattar detaljer till en
sammanhängande helhet. Ordet Koherent betyder sammanhängande.
T.ex. Ser vi någon med tårar och röda ögon uppfattar vi dessa
detaljer som att personen är ledsen.
Det personer med autism har svårt med är att förstå uttryck och situationer. Det beror främst på att de har svag Central Koherens.

Det finns flera områden i hjärnan som hör ihop till symptomen på
autism.
Personer med autism har mindre volym av Amygdala och Hippocampus.
Amygdala är en del av människans förmåga att tolka ansiktsuttryck.
Hos vissa barn med autism har man hittat störningar i lillhjärnan.

En annan teori till autism är att tillbakabildning av nervceller
som bidrar till hjärnans normala utveckling har aldrig ägt rum.

Hjärnans storlek är större för 20-40 % av dem som har autism.
Vad det kan bero på vet forskare inte.

Forskare jobbar på att hitta fler anledningar till autism och samband.

Det finns flera teorier till varför det är fler pojkar än flickor som har autism. Men de vanligaste är:
1.Det krävs större genetisk belastning för flickor för att få autism
2.Pojkar utvecklas långsammare och deras hjärna specialiseras bara för
vissa område


Hur är det att leva med autism?

Eftersom personer med autism har svårt med att skaffa kontakter
blir de utanför och isolerad från omgivningen, förskolan, skolan
och det kan fortsätta t.o.m. på jobbet.

De flesta barn med autism får gå i en särskola för att kunna utvecklas i egen takt. Andra får gå i en vanlig skola om dem får hjälp.

Om barnet ska börja i en vanlig skola så får föräldrarna prata
med skolledningen om vad som är bäst för barnet och så har
barnet med sig en assistent på vissa lektioner som ska hjälpa en.
Barn med autism är oftast mobbade på grund av deras märkliga
beteende.

Tonåren kan vara jobbigast för personer med autism för att då
sker det många förändringar. Då förändras både kroppen
och själen. Hormoner utsöndras i kroppen och ger psykiska
och fysiska biverkningar. Höga krav ställs från skolan
och man kanske inte har kvar sina gamla vänner från barndomen.

Vissa får flera beteende störningar och andra får sömnsvårigheter för att
man mår dåligt.
Men det finns även personer med autism som går igenom tonåren utan
några problem.

Föräldrar till autistiska barn märker att något är fel med barnet för

att barnet undviker ögonkontakt och leker inte som andra barn.
Barnet kan prata inte heller bra, vilket föräldrar hoppas att
barnet lär sig senare. Men de har inga svar på vad felet på barnet är.
Därför reagerar föräldrar med lättnad när det har ställts en diagnos på barnet. För att nu vet man vad felet är med barnet och vad man kan göra.

Syskon till barn med autism kan känna sig utanför för att föräldrarna fokuserar mest på barnet med autism.
Syskon till barn med autism har också berättat att man får många erfarenheter av att ha autistiska syskon. Det gör så att man förstår att
alla människor är inte lika och man får acceptera andra som de är.

Pojkar med autism är mer aggressiva och har mindre förmåga på det
sociala än flickor med autism. Detta kan dölja autism hos flickor.
Därför diagnoticeras flickor senare än pojkar.

Lekarna skiljer också sig åt mellan flickor och pojkar.
För att pojkar leker oftast i grupper och flickor med en eller
två andra flickor.
Därför kan man se tydligare att pojkar med autism är utanför och inte leker
medan flickor står bara bredvid, fast det ser ut som att hon leker.

Personer med autism träffar ofta logopeder och specialpedagoger.

Kan autism botas?
Autism kan inte botas men det går att behandlas.
Målet med behandlingen är att barn med autism ska utvecklas så
mycket som möjligt.
Habiliteringen utgår både ifrån personens ålder och var han/hon
befinner sig i utvecklingen.
När specialpedagoger lägger upp en utvecklingsplan är det viktig
att veta personens symptom, styrkor och svagheter.
Det är också viktigt att man lägger upp det stegvis.
Habiliteringen berör områden som språk, tal, sociala färdigheter,
kommunikation och beteendet.

Det behandlingen främst går ut på är att göra det möjligt för barn med autism att leva i samhället och kunna få ett självständigt liv som vuxen.


Det är viktigt att barnet får stöd från familjen under behandlingen för
att behandlingen kan bidra till förändringar för barnet.

För att personer med autism ska få ett bra liv och inte glömma vad man
har lärt sig är det viktigt att barnet får använda sina nya kunskaper så mycket så möjligt.



Sammanfattning
•Det är språket och utvecklingen som inte är utvecklad hos barn med autism.
Personer med autism har kognitiva störningar som har med tänkande att göra och att förstå andra människor.
Skillnaden mellan Schizofren autism och Infantil är att Schizofren autism går att botas medan Infantil måste behandlas.

•Symptomen delas in i tre områden:
socialtsamspel
kommunikation
beteende
Diagnosen ställs efter internationella kriterier.

Autismspektrum är ett samlingsnamn på flera diagnoser med
liknade symptom inom autism.

Aspergers syndrom: Diagnosen är vanligast hos pojkar men väldigt sällsynt hos flickor.
Man har svårt att få jämnåriga kontakter.

Disentergrativ störning:
Det är en väldigt sällsynt syndrom.
Det är en sjukdom som utvecklas i senare ålder.
Symptomen liknar den vid autism.

Rett syndrom:
Tycks bara drabba flickor. Man har upptäckt att utvecklingen i hjärnan stannas då nervceller ska dela sig och skapa förbindelse.

•Autism kan vara ärftlig.
Prenatalt= Uppstår före födseln. Beror på gener, kromosomer,
medfödda sjukdomar eller infektioner under graviditeten.

Perinatal= barnet föds för tidigt och hjärnans blodcirkulation är
omogen

Postnatalt= Uppstår under första levnadsåren. Beror på infektioner i hjärnan.

Personer med autism har svag central koherens.Central koherens är hur vi uppfattar detaljer till en sammanhängande helhet.

Amygdala= människans förmåga att tolka ansiktsuttryck. Personer med autism har mindre volym på Amygdala.

Anledningar till att fler pojkar än flickor har autism:
1. Det krävs större genetisk belastning för flickor för att få autism
2. Pojkar utvecklas långsammare och deras hjärna specialiseras bara för vissa områden


Personer med autism kan...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Autism

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2006-11-20]   Autism
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=7155 [2024-04-29]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×