Ferdinand von Zeppelin

4 röster
6776 visningar
uppladdat: 2007-02-24
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Ferdinand von Zeppelin

Ferdinand von Zeppelin föddes i Konstanz år 1838 den 8 juli. Hans far hette Friedrich graf von Zeppelin och hans mor hette Amelie . Hans födelsestad Konstanz ligger i delstaten Baden-Württemberg i södra Tyskland med 81 220 invånare och staden ligger vid den stora insjön Bodensjön och vid gränsen mot Schweiz. Han studerade på Polyteknikum i Stuttgart och tog examen på krigsskolan i Ludwigsburg och år 1858 blev officer därtill deltog 1863 i amerikanska inbördeskriget, och senare så utforskade han källan av Mississippi-floden , varvidlag han för första gången utförde en ballonguppstigning, med ballon captif, och i Tysklands krig 1866 samt 1870-71. Zeppelin blev 1883 württembergsk militärfullmäktig i Berlin, var 1887-90 Württembergs sändebud där också.

Zeppelin hade nått rangen som brigadgeneral när han drog sig ur från den tyska krigsmakten år 1891. I de kommande åren så var han fäst vid att studera om aeronautik. Men år 1891 så avslog den tyska regeringen hans förslag om en lättare-än-luft flygskepp . Fastän att Zeppelin nu var sextio år så bestämde han sig för att lägga ner all sin tid och alla pengar i att producera flygskepp i en fabrik i staden Friedrichafen .

Vid år 1898 så hade, med ett arbetslag på 30 arbetare, färdigtställt sitt första flygskepp.
Huvudprincipen var att även om luftskeppet såg väldigt gigantiskt så kunde den tränga undan luften och det beror på att man använde vätgas som förvarades i i celler tillverkade av blindtarmarna av tusentals kor . Eftersom vätgas väger endast 84 gram /kubikmeter medan en kubikmeter med vanlig luft väger cirka 1 200 gram så innebär det att en kubikmeter vätgas kan lyfta ungefär 1 100 gram. Men 1.100g är trots allt inte så mycket, så det behövs många kubikmeter vätgas för att det ska bli någon effekt. Det är därför luftskeppen gjordes så enormt stora. För att hindra luftskeppet att stiga när man förtöjt det , så hade man vatten som barlast.

Det första luftskeppet som Zeppelin byggde hade ett stort aluminiumskelett med en duk runt som var gjord av bomullstyg . Tyget var bestruket med aluminiumpartiklar som reflekterade solstrålarna och förhindrade att vätgasen värmdes upp . För vätgas är extremt explosivt om det kommer i kontakt med luft eller värme. Zeppelinaren vägde 12 ton och innehöll 4000 kubikmeter med vätgas, den var driven av propellrar sammanfogade av två 15 hk Daimler motorer. Efter att luftskeppet gjort sin första flygtur den andra juli 1900 vid sin hemstad Konstanz , så beslutade den tyska regeringen att finansiera projektet , sedan det har luftskeppen kallats Zeppelinare.

Trots upprepade olyckshändelser, lyckades dock von Zeppelin genom okuvlig energi samla medel för experimentens fortsättning och nå det mål han satt upp. Ferdinand von Zeppelin hade många motgångar att bekämpa, innan han lyckades besegra det motstånd, som mötte av honom förfäktade teorier. Och blev till och med kallad ”den tokiga uppfinnaren från Konstanz”.

Greve Zeppelin dog den 8 mars år 1917 i charlottenburg, men han dog g inte utan att lämna världen utan avtryck för Han blev bl.a. hedersdoktor-ingenjör vid Polyteknikum (1906), hedersdoktor vid universitetet i Tübingen, hedersborgare i Konstanz, Stuttgart, Ulm, München, Friedrichshafen och Baden-Baden, förste hedersledarmot av Deutsches Museum i München (1917), och Verein deutscher Ingenieure tilldelade honom 1908 Grashofguldmedaljen.

I första världs kriget så användes zeppelinarna för att göra bomb attacker på brittiska och franska städer.
Vid utbrottet av första världs kriget år 1914 så ägde den tyska armén sju Zeppelinare, men som mest hade dem ungefär hundra st. . De här lite mer förnyade zeppelinarna kunde nå en max hastighet på 110 km/h och komma så högt upp i luften som 4.250 meter.
Dem hade 5 maskingevär och kunde bära 2000 kilogram med bomber.
rittiska och franska städer, men zeppelinarna var en lätt måltavla för zeppelinarna var så stora och på sommaren år 1917 så bestämde sig den tyska krigsmakten att använda dem för att transportera tillgångar till fronterna.
Men zeppelinarna användes även för rekognosering av fiendens land.

. Efter kriget utvecklades stora luftskepp för passagerartrafik. Graf Zeppelin medförde åren 1928 - 1937 nära 14 000 passagerare och 53 ton post över Atlanten och kunde nå en fart av 110 kilometer i timmen. graf Zeppelins mest berömda färd blev zeppelinarens världsomsegling .den ägde rum år 1929 , året efter jungfruresan . Turen varade mellan 7 augusti till den 4 september och gjorde ett djupt intryck på samtiden .världsomseglingen blev en enorm succé och nästan ingen brydde sig om de 50 meter stora hakkorsen på stjärtfenan .miljoner människor såg zeppelinaren glida fram över himmelen och luftens giganter framstod som något av det förnämsta som människa någonsin åstadkommit .D-zeppelinarna blev en symbol för högteknologi och utveckling och ansågs vara framtidens transportmedel. dåtidens flygplan som konkurrerade med zeppelinarna om folkets popularitet var fortfarande mycket små och visst hade Charles Lindberg år 1927 gjort sin ensamflygning från New York till Paris, men på de långa distanserna räknade man med att flygplanen inte hade någon chans.
En annan zeppelinaren var Hindenburg som tog fem år att färdigställa , den hade en längd på 245 meter och en diameter på 41.2 meter. Den stora zeppelinaren kunde lyfta eftersom den hade en vätgasvolym på 200 000 kubikmeter, Anledningen till att de använde vätgas istället för helium var för att USA vägrade sälja helium till Nazityskland. Hela zeppelinarens totalvikt var 220 ton och av det var 11 ton med post, 40 ton med barlast (vatten användes) och 88 ton med diesel. Det tog tre dagar att färdas över atlanten och då blev de upp till 72 passagerarna bortskämda med lyx.

År 1936 genomförde Hindenburg 56 turer och enligt planerna så skulle det 245 meter långa zeppelinaren göra 18 resor mellan Europa och usa året därpå. Den första resan ägde rum den 3 maj och turen från tyskland till usa gick precis enligt planerna . Det fanns 36 passagerare ombord men å andra sidan så fanns det hela 61 besättningsmän ombord på zeppelinaren. Det berodde på att de skulle läras upp så att de kunde tjänstgöra på Hindenburgs blivande systerskepp som höll på att byggas. På kvällen den 6 maj seglade Hindenburg in mot New York. Som alltid tog den en sväng kring frihetsgudinnan och Empire State Building innan man satte kurs mot Lakehurst , den vanliga landningsplatsen utanför New York. Zeppelinaren passerade ett åskväder och inte heller i Lakehurst var förhållanden de bästa , så landning försenades en timme . Men klockan 19.25 så sänkte Hindenburg sina landningsrep. Den sedvanliga härskaran av landningspatrull började förtöja vid den stora masten , som alltid brukade göra. Men plötsligt syntes små blå lågor på toppen av luftskeppet , precis intill stjärtfenan .På bara en halv minut var Zeppelinaren omgärdat av lågor . Det befann sig då 60 meter över marken , men tippade bakåt så att nosen pekade uppåt. Bakändan slog i marken och då fick elden på allvar fart eftersom hela zeppelinaren fungerade som en skorsten. Under de tre följande timmarna så fortsatte Hindenburg att brinna - det bränsle som fanns kvar gav elden ordentligt med näring. Trots störtningen och elden så lyckades 62 personer undkomma , även om många av dem var skadade eller brända.35 omkom vid olyckan som väckte en enorm uppståndelse , bland annat efter som en radioreporter var på plats och i ett direktrefererat kunder beskriva det drama som utspelade sig mitt framför ögonen på honom .Orsaken intill branden har aldrig blivit klargjord, men troligtvis spelade statisk elektricitet en viktig roll eftersom Hindenburg strax innan landning passerat genom ett åskväder. Inträffade Hindenburg-katastrofen inträffade befann graf Zeppelin över Kanarieöarna på väg hem till tyskland. Kaptenen fick information över radion men valde att inte berätta något för passagerarna .Först när de hade kommit till Frankfurt fick de veta att många omkommit. Som en följd av katastrofen togs graf Zeppelin ur drift . Hindenburgs systerskepp byggdes färdigt och hann provflyga 30 gånger, men det t...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Ferdinand von Zeppelin

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

  • Inactive member 2007-02-24

    väldigt bra!!!!!!!

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2007-02-24]   Ferdinand von Zeppelin
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=7630 [2024-04-28]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×