Religionsstrider i Sri Lanka
3879 visningar
uppladdat: 2007-03-04
uppladdat: 2007-03-04
Inactive member
Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare.
Kommentera arbete
Mellan 200 f. kr. och 1200 e.kr emigrerade stora folkmängder från Indien. Det Singalesiska folkslaget emigrerade från de Indo-Aryanska delarna av Indien, är främst buddhister och utgör idag en etnisk majoritet av landets befolkning med 70 %. Den Tamiliska befolkningen som emigrerade från de Tamiliska delarna av Indien, var hinduer, utgör idag 15 % av befolkningen och kommer därmed på en andra plats.
Mellan 1505 och 1948 var Sri Lanka ett koloniserat land under olika regimer och under denna epok var de två olika etniska folkgrupper enade med samma mål; att bli en självständig nation. 1956 fick Sri Lanka en Singalisk nationalistisk stats minister som införde singaliska som enda officiella språk. Buddhismen fick ett enormt stöd av staten medan Hinduerna förtrycktes.
Den tamiliska minoriteten började förakta buddhismen för det ekonomiska och politiska monopol som staten drev och de religiösa skillnaderna förvärrade läget. Det hela resulterade i blodigt krig, 1983, då tamiliska rebell grupper, varav de ”Liberala tamiliska tigrarna från Eelam” var starkast, började slåss för en egen nation. Rebellerna har länge använt sig av terrorism och vid 2000 hade flera politiker och mer än 64 000 civila har fallit offer för rörelsen.
I december 2001 fick landet en ny premiär minister som blev nyckeln för den första vapenvilan någonsin mellan de två etniska huvudgrupper som landet bestod av. Under förhandlingar gjordes för första gången på länge framsteg, och man kom fram till att Tamilerna skulle få regera själva över vissa områden.
Men vid slutet av år 2004 förvärrades läget ytterligare efter konsekvenserna som tsunamin bidrog med. Sri lanka påverkades kraftigt av naturkatastrofen och en tydlig prioritering och fördelning av bidrag kunde märkas av från statens sida. Detta har resulterat i en brytning av vapenvilan.
Allmänt anser buddhistiska munkar att krig är fel, då de anser att det är fel att ta livet av någon, men det finns vissa extrema buddhister som genom fysiska handlingar, vållar till död. Andra protesterar genom att svälta sig själva med döden som mål.
Denna konflikt verkar bero mer på att Tamilerna känner sig förtryckta än skillnaderna i deras tro. Få källor diskuterar faktiskt religionens betydelse för inbördes kriget, och de etniska skillnaderna verkar vara en större faktor till det klimax som byggts upp. Anledningen till att Tamilerna gör uppror beror mer på missnöjet som uppstått då en partisk stat och en starkt presidentpost ger olika folkgrupper särskilda fördelar, och anpassat landet efter sitt ideal utan att ta hänsyn till det som vore bäst för landet som helhet. Man kan diskutera hur pass demokratiskt ett presidentämbete egentligen är, då de etniska bakgrunderna är tydliga och hur de sociala skillnaderna kommer att påverka medborgarna som individer. Förvisso väljs presidenten demokratiskt men när det är svårt att tänka sig att en betydlig andel av befolkning röstar på en nominerad som inte tillhör samma folkgrupp som de, är det svårt att tänka sig att en Tamilisk individ kommer att ta över ämbetet inom en snar framtid. För att komma framåt i Sri Lankas utveckling tror jag att det vore bäst att ändra på statsskicket genom att avsätta presidenten och fördela makten över en mängd man...
...läs fortsättningen genom att logga in dig.
Medlemskap krävs
För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.Kontot skapar du endast via facebook.
Källor för arbetet
Saknas
Kommentarer på arbetet
Inga kommentarer än :(
Liknande arbeten
Källhänvisning
Inactive member [2007-03-04] Religionsstrider i Sri LankaMimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=7673 [2024-04-30]
Rapportera det här arbetet
Är det något du ogillar med arbetet?
Rapportera