Avfall och Miljöpåverkan gummi

12 röster
32984 visningar
uppladdat: 2007-03-10
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Avfall och miljöpåverkan – gummi

I Sverige förbrukas ca 60-65000 ton däck varje år, sedan 1994 har Sverige en lag om produkt ansvar för däck, denna lag innebär att producenten måste ansvara för att däcket inte deponeras utan att det i stället återanvänds. I Sverige är det Svensk Däckåtervinning AB som har ansvaret för insamling och återvinning av däck.

Gummit i däck är svårt att återvinna på grund av dess tillverkningsprocess, i processen tillsätts svavel genom vulkning för att skapa starka tvärbildningar i gummimassan.
Dessa starka bildningar är omöjliga med dagens teknik att bryta ner gummit till en ny formbar massa. Vid tillverkningen tillsätts även hög aromatiska oljor (HA-oljor) som gör däcken miljö farliga och svåra att hantera vid återvinning.

Under åren 2003 och 2004 såg fördelningen av däckåtervinningen ut enligt detta:

• Cirka 4 % av Sveriges kasserade däck regummeras, detta innebär att däckets slitbana förses med ett nytt lager utav gummi.
• Dessutom exporteras kasserade däck mestadels vinterdäck till utlandet. Där dessa används vidare.
• De två huvudsakliga material återvinnings sätt är att man maler ner till pulver eller granulat som används till utfyllnad vid nytillverkning exempelvis isoleringsmaterial.
• Ett annat användningsområde är att använda sönderklippta däck som blandas med asfalten vilket gör att gummit bidrar till att vägbanan blir mer elastisk. I exempelvis USA har man använt denna teknik dem senaste 30 åren. Andra goda egenskaper är låg densitet, dränerande och värmeisolerande. Under hösten 2002 byggde man en provsträcka i Boden med denna teknik, utvärderingen är inte klar ännu.
• 1/6 av den totala mängden förbrukade däck används inom cementindustrin. Dagens miljötänkande har inneburit att cementindustrin har gått från att använda kol och andra restprodukter från oljeraffinering till att använda förbrukade däck till energikälla. Vidare har man investerat stora pengar i förbättrad reningsteknik. Man kan säga att genom att använda bildäck som energi källa så ger man upphov till växthuseffekten (då däcken redan är tillverkade) vid förbränning avger dom lika mycket koldioxid som om dom skulle göra om dom.


Slutsats:
Genom att återvinna däck så bidrar inte det till någon större miljöpåfrestning om man jämför med att bara kasta ut dem i naturen.
Miljötänkandet har också bidraget till att industrier har börjat fokusera mera på förbrukade däck som energikälla.
Hur framtiden kommer att se ut och om gummi kommer att finnas kvar återstår att se.
Man har ju redan exempelvis börjat prova på att blanda gummi med asfalt.
Ett problem som definitivt måste förbättras inom gummiindustrin är tillverkningsprocessen. Alldeles för miljöfarlig då man tillsätter såkallade HA oljor som är cancerframkallande samt svavel som är dåligt för naturen.
Jag tror att g...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Avfall och Miljöpåverkan gummi

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

  • Max Elman 2016-12-05

    Nice! Tack!

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2007-03-10]   Avfall och Miljöpåverkan gummi
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=7734 [2024-04-29]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×