Reklamanalys - Burberry London - Parfym

10965 visningar
uppladdat: 2007-03-14
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
BURBERRY
LONDON
a new fragrance for women

Reklambilden ska föreställa en massa fotografier som ser ut att vara tagna från en semester i London. De flesta fotografierna är tagna på ett par som vandrar omkring på Londons gator och de verkar vara väldigt förälskade. Personerna i fråga är två väldigt kända skådespelare. Kvinnan heter Rachel Weis och spelar en utav huvudrollerna i filmen The Mummy. Mannen heter Ioan Gruffudd och spelar bla. en utav huvudrollerna i den inte allt för gamla filmen Fantastic Four. De ser ut att vara riktigt lyckliga och de verkar komma bra överrens. Kläderna de bär känns typiskt London, flotta och de ser dyra ut. Mannen bär kavaj och slips och kvinnan bär bla. kjol och skjorta. Det är väldigt mycket fokus på paret och på de känslor som de uttrycker. På de fotografier där paret inte befinner sig är det antingen kända motiv från London som t.ex. Big Ben, eller så är kvinnan ensam. Alla bilder är svart/vita och ett utav fotografierna verkar vara ljusskadat och ger faktiskt en gammaldags känsla. Trots det känns det som att paret och kläderna kommer från nutiden och att det bara är själva albumet och dess innehåll som är gammalt. Det ser ut att vara ett fotoalbum om man tittar längst ut i kanterna på hela reklambilden. Albumet är i samma färg som parfymen och ger faktiskt en känsla av London/England. Vid vissa bilder finns det en text, t.ex. ”Love from London” och ”English days”. På en utav bilderna är parfymen framlyft, i fokus. Där är bakgrunden svart/vit medan parfymen är i färg.

Rubriken lyder: BURBERRY LONDON samt en eftertext där det står a new fragrance for women. Det är alltså namnet på parfymen och eftertexten vill väl visa vem produkten är riktad till. Texten BURBERRY LONDON står på något som ser ut att föreställa en tygbit i passande färg (beige) till parfymen. Det andra ser ut att vara handskrivet och en del av texten i fotoalbumet. Texten Burbarry London står även på fotografiet av parfymen i handskriven stil. All text är svart. Det finns inte så mycket text med i reklambilden, utan bilderna är det dominerande och viktiga budskapet. Hela albumet ger en gammaldags känsla samtidigt som den framhäver en modern men klassisk värld. Det är som att de antingen vill visa att det gamla modet är tillbaka, eller så vill de ge oss en mysisk känsla av att vi sitter och kollar i vårt eget fotoalbum 30 år framåt i tiden, för att få oss att inse att vår värld också kommer att bli gammal. Parfymen är väldigt tydlig i reklambilden och kanske vill de säga att parfymen aldrig kommer att bli gammal, även om vi blir det, och den kommer inte tillbaka i perioder som modet, utan den har alltid funnits och kommer alltid att finnas.

På reklambilden finns inte så mycket text utan bara få meningar. Det är bla. meningar som ”Love from London” och ”English days”. Lite lyckobringande om man samtidigt tittar på bilderna intill. Det står även namnen på de kända skådespelarna vilket visar att reklamen vill lyfta fram att de är kändisar. Det lär vara för att det kan locka människor att titta på reklambilden. Eftersom att det står texten ”a fragrance for women” så förstår man att produkten är till för kvinnor. Sen så om man kollar på bilderna så ser man att kvinnan faktiskt är framlyft.

Reklamens sändare är märket Burberry. Denna reklambild representerar deras nya doft Burberry London som i sin tur ska representera London och lycka och kärlek. Därför försöker de nog visa lyckan och kärleken från just London. Reklamannonsen var publicerad i en tidning som heter Cosmopolitan och det var nog ett smart drag beroende på att det är en kvinnotidning.

Annonsen är riktad till kvinnor och det finns ingen som inte kan använda parfymen. Så den är inte riktad till några speciella kvinnor. Man vill ju klart koppla parfymen med kärlek och lycka. Det märker man både på paret och på de små texterna omkring. När man tittar på reklambilden så känner man sig ganska lugn eftersom att bilderna är så harmoniska. Det är dock svårt att veta hur doften luktar eftersom att det bara finns en bild på parfymen.

Stereotypen är inte så speciell. Parfymen är till för kvinnor och vilken kvinna som helst kan använda den. Därför har man också satt en kvinna i centrum. Eftersom att parfymen vill framhäva London så befinner hon s...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Reklamanalys - Burberry London - Parfym

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2007-03-14]   Reklamanalys - Burberry London - Parfym
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=7766 [2024-04-30]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×