Hjalmar Söderberg - Doktor Glas
26294 visningar
uppladdat: 2007-04-29
uppladdat: 2007-04-29
Inactive member
Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare.
Kommentera arbete
Söderbergs variant är placerad i Stockholm vid sekelskiftet 1900, och romanens protagonist är en ensam själ vid namn Doktor Glas. Jagformen kommer tämligen naturligt, eftersom boken ska föreställa huvudpersonens dagboksanteckningar. Med tanke på att dagboksförande i princip är ett evighetsprojekt börjar man kanske fråga sig vad som föranleder att boken faktiskt har ett slut. Är det dagbokspappret som inte räcker längre, drabbas upphovsmannen av något allvarligt, eller representerar romanen helt enkelt ett urval av en längre, pågående dagbok? Det är i alla fall frågor som dyker upp när jag läser en bok som denna.
Romanen målar ett ganska rikt porträtt över doktorn, men låter oss i gengäld endast ana djupet hos andra personer, som är relativt ytligt beskrivna - vilket har sin logiska förklaring i att det är en dagbok vi läser. Inte minst doktorns "antagonist", pastor Gregorius, är synnerligen endimensionellt skissad, vilket för övrigt gav Bengt Ohlsson möjlighet att fläska ut karaktären i den parafraserande romanen "Gregorius".
Handlingen är enkel. Doktor, som aldrig hittat någon riktig kärlek, fattar tycke för pastorns unga, vackra hustru, som har en romantisk affär med en jämnårig man. Hustrun kommer till Glas för att be honom om hjälp att slippa ifrån vissa, i sovkammaren förekommande, äktenskapliga förpliktelser. Doktorns försök att med falsk medicinsk rådgivning tvinga pastor Gregorius att utöva avhållsamhet misslyckas, och doktorn börjar umgås med planer på mord - dels på grund av en romantisk sentimentalitet över en kärlek, som för honom själv ter sig omöjlig, och dels för att ge sitt liv en mening och en tyngd, som dittills saknats i hans meningslösa tillvaro. Söderberg diagnostiserar här Europas nya, avkristnade medborgare, och den alltmer utbredda nihilism, som följer i gudlöshetens spår.
Det hela påminner vagt om Dostojevskijs "Brott och straff", vilket Söderberg inte verkar sticka under stol med, eftersom han låter Doktor Glas nämna Raskolnikov vid ett tillfälle. Glas och Raskolnikov är släkt i det att båda tycks vara två rationellt tänkande män, som lever med sina planer om mord, och vars existens nästan slukas av dessa tankar. Motiven skiljer sig förstås åt, men med hjälp av avgrundsdjupt förakt rättfärdigar båda figurerna sina drömmar. Raskolnikovs offer är en ockerkärring som ingen tycker om; Doktor Glas'''' hatobjekt är en ful gammal pastor, som tvingar sig på sin fru sexuellt.
Romanen är ett barn av hela tidsandan, och avancerad name-dropping förekommer - Strindberg, Nietzsche, Spencer är några - och boken behandlar en stor del av de frågor, som sysselsatte den kontinentala filosofin: tillvaron och jaget, religionen, moral kontra etik i ett sekulariserat samhälle, värden i livet. Den förebådar också den form av existentialism som skulle komma att populariseras av Sartre och Camus, vilka i sin tur byggde på psykologiska iakttagelser och filosofiska teorier hos t.ex. Nietzsche och Heidegger.
Söderberg bygger av enkla beståndsdelar en medryckande roman, sparsam i sentimentalitet, vilket ger läsaren möjlighet att hitta känslor hos sig själv - det är alltså inte författaren som dikterar (åtminstone inte så att det märks...
...läs fortsättningen genom att logga in dig.
Medlemskap krävs
För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.Kontot skapar du endast via facebook.
Källor för arbetet
Saknas
Kommentarer på arbetet
-
Inactive member 2009-06-02
Bra uppsats. :)
Liknande arbeten
-
Inactive member
-
Inactive member
-
Inactive member
-
Inactive member
-
Inactive member
-
Inactive member
Källhänvisning
Inactive member [2007-04-29] Hjalmar Söderberg - Doktor GlasMimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=8041 [2024-03-28]
Rapportera det här arbetet
Är det något du ogillar med arbetet?
Rapportera