Hur det är att vara och hur man blir en Grundskolelärare?
3816 visningar
uppladdat: 2007-10-03
uppladdat: 2007-10-03
Inactive member
Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare.
Kommentera arbete
Man kan tillhöra Lärarnas riksförbund eller Sveriges lärarförbund.
Vad är ingångslönen för en grundskolelärare?
Ingångslönen för en grundskolelärare är 19 000 kr, sedan får man mera beroende på hur mycket och hur bra man jobbar.
När man är grundskolelärare jobbar man enskilt eller i arbetslag?
Man jobbar oftast i arbetslag eftersom man hjälper ALLA barn i skolan.
Behöver man särskilda arbetskläder?
Nej det behöver man inte, bara att man är klädd efter väder om man ska ut.
Hur långa arbetstimmar har man?
Under en arbetsvecka jobbar man 45 timmar, 35 av de timmarna ska vara i skolan. Resten hemma, då kan man t.ex. rätta läxor. Lärare har 5 timmar längre arbetstid per vecka, därför att de ska kunna vara lediga på sommarlovet.
Hur ser arbetsmarknaden ut just nu?
Just nu finns det nio lediga jobb i Gävleborgs län, i hela Sverige finns det 307 jobb. I utlandet finns det inte mera än två jobb, detta enligt arbetsförmedlingens hemsida.
Hur ser framtiden ut inom detta yrke?
Just nu är det överskott av lärare på grundskolenivå.
Hur mycket lärare man behöver beror mest på antalet elever i grundskoleålder. Det har minskat med barn de senaste åren och då behövs det inte så många lärare. Minskningen fortsätter några år till. Från och med 2012 ökar antalet elever igen.
Medelåldern bland grundskolelärarna är ganska hög, det leder till att många lärare kommer pensionera sig. Det och ökandet av elever leder till fler jobb. Men det är många som väljer att utbilda sig till grundskolelärare, så det kan ändå bli svårt att få jobb.
Hur utbildar man sig nuförtiden till grundskolelärare med inriktning matematik och naturvetenskapliga ämnen?
Höstterminen 2001 startade en ny lärarutbildning den går till så att först går alla från förskolelärare till gymnasielärare en genensam kurs. Där lär man sig det mesta om läraryrkets centrala kunskapsområden och även lite om alla skolans ämnen. Man får även hjälp med vilken inriktning och åldersgrupp man bör välja. Sedan ska man välja inriktning om man väljer att studera mattematik och naturvetenskapliga ämnen (ma/no), först studerar alla lika ämnen. Men sedan måste de som ska bli grundskolelärare studera hur man lär in, så att barnen lär sig att räkna från början.
Hur var utbildningen innan höstterminen 2001?
Innan höstterminen 2001 var utbildningen sådan att man utbildade sig för olika åldrar på barnen. Om man valde klasserna 1-4 fick man läsa om alla ämnen för de klasserna.
Hur jag hade det under dagen!!!
Den lektion jag var på, hade inget speciellt ämne. Barnen fick jobba med det de ville och behövde göra klart. De flest jobbade med mattematik, de skulle mäta olika kroppsdelar på varandra t.ex. armen. Läraren som jag var med visade dem hur och var de skulle mäta. De fick även räkna och spela matte spel, andra barn fick lära sig att leta i en ordbok med bilder i. Det som läaren gjorde mest var att hjälpa och lära barnen hur de skulle...
...läs fortsättningen genom att logga in dig.
Medlemskap krävs
För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.Kontot skapar du endast via facebook.
Källor för arbetet
Saknas
Kommentarer på arbetet
Inga kommentarer än :(
Liknande arbeten
-
Inactive member
-
Inactive member
-
Inactive member
-
Inactive member
-
Inactive member
-
Inactive member
Källhänvisning
Inactive member [2007-10-03] Hur det är att vara och hur man blir en Grundskolelärare?Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=8596 [2024-05-16]
Rapportera det här arbetet
Är det något du ogillar med arbetet?
Rapportera