Med sikte på mediebranschen

2207 visningar
uppladdat: 2008-02-23
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Idag är det ett stort tryck på mediebranschen. Fler och fler ungdomar vill utbilda sig inom media. Platserna är ytterst begränsade och fler och fler unga hamnar utanför. Många unga vill utbilda sig som skådespelare, journalister, regissörer osv. Det är hård konkurrens för att få en plats på utbildningarna. En stor faktor kan vara att kändis livet är populärt bland ungdomar. Många unga gillar att få uppmärksamhet och genom media kan de få det snabbare och kanske enklare. En annan faktor kan vara att de ofta tror att det är bra betalt inom dessa yrken. Men att komma in i utbildningarna utesluter inte att de kommer att lyckas i framtiden.

Line Postmyr skriver i Göteborgs - Posten den tjugotredje mars 1999 att för att lyckas måste man ha bra kontakter, plugga adekvata ämnen, ha praktiserat innan man utbildar sig och att försöka bli bättre och bättre.

En kompis till mig sökte till mediegymnasiet förra året. Han fick besked i skolstarten att han inte hade kommit in. Han blev placerad på sitt andrahandsval. Självklart blev han sur och bestämde sig för att ”strejka” från skolan. Han gick inte till skolan ett helt år. Men när det återigen var dags för en ny skolstart sökte han in igen och denna gång lyckades han. Detta bevisar hur populärt medieprogrammet är just nu och att platserna är oerhört eftertraktade.

För att ha större chans att komma in på utbildningarna krävs det mycket höga betyg tror jag. Men om man verkligen är någon som vill utbilda sig inom media så tycker jag att man måste lära sig att ha tålamod, funkar det inte första gången man söker in så ska man inte ge upp utan fortsätta att söka tills man kommer in. Tålamod är något som krävs inte bara när det gäller media utan även i allt annat men just inom media är Tålamod något extra ordinärt att ha med tanke på konkurrensen. Självklart är tålamod och bra betyg ingen förutsättning att man kommer att lyckas i karriären. När det gäller media måste man även ha en bra mentalitet, som krävs för att kunna klara av de höga förväntningarna som ställs när man är t.ex en skådespelare. Även talangen avgör om man lyckas eller inte. Alla har inte den talang som krävs för mediebranschen.

Många unga som vill arbeta inom media ser bara de positiva effekterna/konsekvenserna av att bli känd och få uppmärksamhet. Det de inte vet är att det kan hända att just ”kändis livet” ibland kan kännas så jobbig att man bara vill dö. Den stora nackdelen, om inte den största, med uppmärksamheten som man får genom att bli känd kan vara att man alltid kommer att bli offer för skvaller tidningar, paparazzis, internetsajter som publicerar smygtagna bilder av allmänheten och inte minst för egna beundrare, som bara inväntar för att smygfotografera de.

En annan stor nackdel är att man aldrig kan leva ett fritt liv utan att bli smygfotad var än man går, bli uppringd på sin mobiltelefon varje minut av egna fans och att bli huvudämnet i allmänhetens vardag. Till slut så tröttnar de så mycket på detta att de bli psykiskt sjuka och börjar begår grova brott, skämmer ut sig eller helt enkelt begår självmord. Ett bra exempel på detta är sångerskan Britney Spears. Som har under sitt s.k. ”kändis liv” tagit droger, sålt sex och haft självmordstankar. Mycket tyder på att uppmärksamheten hon fått genom media haft stor betydelse i dessa handlingar .

Enligt en undersökning publicerad i Aftonbladet den 6:e november 2006 som genomförts av Aftonbladet Nya Medier visar det sig att 3 av 10 tjejer är beredda att klä av sig för att bli berömda. En av dem är 23:e årige Pernilla från Jönköping som lever på att vika ut sig. Hon klär av sig på sin hemsida på och jobbar också med en herrtidning. Dessutom gör hon ett reklamjobb.


Jag tjänar pengar, får bra kontakter och får resa mycket. Men det är inte alla som lyckas. Det är hårt jobb, säger hon i Aftonbladets Nät upplaga. Aftonbladet beskriver henne som ”Unga tjejers nya förebild”. Pernilla kallar sig själv för glamourmodell. Hon har jobbet allt fler unga tjejer drömmer om. Så här säger Pernilla om varför kändislivet är så populärt:
– Man vill vara n...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Med sikte på mediebranschen

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2008-02-23]   Med sikte på mediebranschen
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=9293 [2024-05-02]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×