Barnlitteraturen

1 röster
7094 visningar
uppladdat: 2008-02-28
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Instuderingsfrågor till barnlitteraturen

1. Vad är det för skilland att läsa en bok och att se på en film ?

När du läser, övar du samtidigt ditt språk. Man lär sig nya ord och fraser. Man lär sig hur man skriver för att det ska engagera och hur man aktiverar sin fantasi på annat sätt än när man ser en film. När man läser är det man själv som skapar en egen fantasi coh ger gestalterna ett liv, ett utseende och en miljö att leva i. Man får inte allt serverat i en färdig bild, utan det är man själv som skapar bilderna. Genom en film så får man hela historien serverad.

2. Varför är barnboken bara ca 200 år gammal?

Före 1700-talet och den så kallade upplysningen fanns det nämligen inga barn, ett påstående som kanske tre sig något märkligt. Naturligtvis så föddes det barn även före år 1700. Men det betraktades som små vuxna, som så fort som möjligt skulle bli stora vuxna.

3. Vilken berömd författare tillät barn vara barn? Vad heter hans berömda bok?

Författaren som tillät barn vara barn heter Jean-Jacques Rousseau och hans berömda bok heter Emile som han skrev år 1762.

4. Vad fick barnen läsa och varför just denna litteratur?

Tidigare var den enda anledningen till att barn skulle lära sig läsa att de skulle kunna bibeln och katekesen. Målet för barnens läsning var att de skulle fostras till religösa människor som visste hur de skulle uppföra sig.

5. Berätta vad du känner till om fabler.

De gamla djurfablerna. I fablerna uppträder djur som talande och tänkande människor och historien innehåller alltid en sensmoral. Ta t.ex. fabeln om hunden och köttstycket. Hunden, som har ett köttstycke i munnen, får se sin egen spegelbild i vattnet. Han förstår inte att det är sig själv han ser utan försöker ta det andra köttstycket också. Följden blir att han tappar sitt eget köttstycke i vattnet. Sensmoralen är denna: Den som gapar över mycket mister ofta hela stycket. Förmodlingen har fablerna uppstått i Orienten. De flesta fabler som nått Europa tillskrivs Aisopos. Om Aisopos över huvud taget har funnits eller om han bara är en myt, är vi inte säkra på idag. Enligt legenden var han en liten, ful, puckelryggig slav som levde på den grekiska än Samos på 500-talet f Kr. På grund av sin enastående kvickhet blev han frigiven och avnn konungens gunst. Aisopos fabler översattes från grekiskan och var en av de första böckerna som trycktes sedan boktryckarkonsten uppfunnits av Johann Gutenberg på 1400-talet. I Sverige gavs Aisopos fabler ut år 1603.

6. Två engelska författare utkom under 1700-talet med varsin roman. Vad heter de och vad heter deras romaner ?

Daniel Defoes och hans roman heter Robinson Crusoe Och den kom ut år 1719. Den andra heter Jonathan Swifts roman heter Gullivers resor och kom ut år 1726.

7. Vilken uppgift hade de första barnböckerna som utkom i mitten av 1700-talet ?

I mitten av 1700-talet utkom de första, rent underhållande barnböckerna. De skulle först och främst vara undervisande, nyttiga och pedagogiska, helt i upplysningens anda, men de var faktiskt skrivna med detgoda uppsåtet att vara underhållande.

8. Vad var typiskt för den litteratur som utkom under romantiken?

Under romantiken vill man slå vakt om det nationella, det som var typiskt och ursprunligt. Fosterlandets ärorika historia plockades fram ur glömskan. Den historiska romanen upplevde en glansperiod.

9. Under realismen var det viktigt att skildra verkligheten. Flera författare från olika länder skriver litterartur som blivit mycket betydelsefullt. Ange några samt namnet på deras romaner.

Walter Scott , Ivanhoe
Alexandre Dumas, Greven av Monte Christo och De tre musketörerna.
James F Cooper, Den siste Mohikanen Och Hjortdödaren.
Heinrich Hoffmann, Pelle Snusk.

10. Vad fick barnbiblioteket Saga för betydelse i vårt land ?

I Sverige fick barnlitteraturen en stadig grund att stå på i slutet av 1800-talet tack vare Barnbiblioteket Saga, vars första nummer utkom 1899. Dessa böcker innehöll folksagor, bearbetade klassiker, barnpjäser, äventyrsberättelser m m. Barnbiblioteket Sagas främsta syfte var att föra ut barnlitteraturen till alla samhällslager. Det kom att lägga grunden till barnläsningens genombrott i vårat land.

11. Läs antologin sida 102-108 om Robinson Crusoe och gör en sammanfattning av texten.

När Robinson träffade Fredag första gången så visade Fredag tydligt med sitt kroppsspråk vad han ville ha sagt. Han tog med sig Fredag till sin borg och när dom väl var där så gav han Fredag kläder, först så fick han ett par byxor. Han byggde ett lite fint hem åt Fredag. Robinson lärde Fredag många nya saker. Han lärde honom att börja prata engelska så dom kunde förstå varandra. Han lärde honom även att laga mat och baka bröd. En dag så tog Robinson med sig Fredag på jakt för att han skulle vänja av honom från människo kött. Så Robinson sköt en liten killing. Fredag blir Robinsons lojala tjänare. Och det var något som Fredag tyckt...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Barnlitteraturen

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2008-02-28]   Barnlitteraturen
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=9333 [2024-04-29]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×