Döda poeters sällskap (anqalys)

5 röster
9515 visningar
uppladdat: 2008-03-03
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Filmen inleds med att porträtt där man ser något liknande en klass, troligen en förgående klass på skolan. Alla på bilden ser väluppfostrade ut och det finns inga glada miner.
Fotot efterföljs av en förberedelse inför något som ser ut som en akt där en välklädd pojke blir tillsagd hur han ska sköta sig, bland annat genom att sträcka på sig och inte se så ihopsjunken ut.
Därefter blir några pojkar fotograferade och plötsligt hörs ett rop vilket betyder att de skulle vara redo för det som skulle hända. Detta leder till att pojkarna ställer upp sig på led och några av dem har fanor i händerna med olika budskap på. Plötsligt börjar säckpipor spelas och pojkarna rör på sig. Det går in i en sal som är fullsatt av annat folk, troligen bekanta till pojkarna.
När pojkarna väl är inne i salen tystnar musiken och en man ställer sig vid podiet och håller ett tal. Vem denne man är framgår inte riktigt men det verkar vara rektorn eller en högt uppsatt magister.
Pojkarna får läsa upp en ramsa om lydnad och mognad. Efter det blir en ny lärare, Mr Keating, presenterad och ”presentatören” säger även att Mr Keating har gått på denna skola. Ett scenbyte sker och man befinner sig ute på skolgården. Här kommer den första presentationen, men ändå en del av anslaget. De som presenteras heter Todd och Neil. Under tiden ser man pojkar som gråter och tar farväl och kramar sina föräldrar.
Anslaget skapar lite av framåtrörelse då det finns vissa frågor som cirkulerar: Vilka är det två pojkarna? Vem är Mr Keating? Hur medveten är Mr Keating om en privatskola? Hur kan han i så fall förbättra relationerna?

DEN DRIVANDE KARAKTÄREN
Som drivande karaktär tycker jag valet är väldigt enkelt. Mr Keating är den person som driver fram handlingen hela tiden. Han använder undervisningen på ett annat sätt än vad som är vanligt på en relativt strikt privatskola. Han låter pojkarna göra lite saker som de aldrig trodde att dom skulle få göra och från vissa pojkar var det ett märkbart motstånd. Tillexempel när han låter eleverna riva ut sidor ur boken i början eller bara låter som gå utanför klassrummet på lektionstid! Han låter även pojkarna följa ett budskap. carpe diem, som betyder fånga dagen. Men Mr Keating lyckas även med ett par drastiska förändringar, både på skolan och i pojkarnas privatliv. Han får bland annat Neil att förstå att hans liv är mer självständigt än vad han trott. Han har ju sitt eget liv och behöver inte följa sin pappas krav. Det är även Mr Keating som är den vinnande karaktären i slutändan då han lyckats med att förändra pojkarnas synsätt på livet. Även om han blir sparkad så blir han vinnaren över skolsystemet.

ANTAGONISTEN
Även antagonisten var relativt lätt att finna. Dock var det svårare att välja ut en person. Om antagonisten kan vara mer än en person så blir det hela skolan. Eftersom skolan inte accepterar Mr Keatings utlärningssätt riktigt så blir Mr Keating hela tiden motarbetad och får svårare längre fram i filmen. Skolan blir förloraren till slut på grund av att Mr Keating lyckats att vända elevernas sätt att se på skolan och livet. Jag tror inte de vinner särskilt mycket på att sparka Mr Keating i slutet utan denna årsklass av pojkar kan nog inte återgå till det synsätt som de hade innan Mr Keating kom in i bilden.

HUVUDKARAKTÄR
Huvudkaraktären, dvs. den som genomgår den stora förändringen under filmen, är utan tvekan Neil som med hjälp av Mr Keating lyckas med att sätta sig emot sin pappa och lyder inte längre alltid hans order. Det finns goda exempel på denna utveckling i filmen. Till exempel i början då han på sin pappas order tvingas att sluta jobba med årsboken men senare får han jobbet på en teaterpjäs utan att han har sin pappas samtycke.
Men hans liv får ju ett tragiskt slut då han tar livet av sig som ett tecken på att han vägrar att följa sin pappas tankar och ordrar.

KONTRASTROLL
Kontrastrollen var lite svårare jämfört med ovanstående karaktärer. Den som är mest lik huvudkaraktären skulle nog vara Todd. Han utvecklas precis som Neil men inte lika drastiskt och inte med samma utgång. I början när man träffade honom framstod han som en lugn och tillbakadragen person som var väldigt blyg. Han gillade inte heller att visa sig så mycket och avstod gärna från att prata inför publik. Men han lyckades, med hjälp av Mr Keating, ändra på detta och i slutet av filmen då han, när Mr Keating, kommer in i klassrummet, är den första som ställer sig uppe på bänken för att visa vad han tycker om att Mr Keating får sparken. Men den första vändningen kom nog då han helt oförberett lyckades läsa upp en dikt ur tomma intet inför hela klassen.

LIKAREN
Likaren var nog den svåraste karaktären att hitta. Jag tror att det är i allmänhet bland de svåraste att hitta. Men jag hade nog gjort som Todd, om man hade vågat vara så modig, det vet man inte. Det är lätt att säga att man hade vågat i en skrivuppgift, det är betydligt svårare i verkligheten. Men jag tror att jag hade vågar, för jag har sagt emot en lärare som behandlade pojkar och flickor olika. Jag klagade och det slutade med att hon fick sparken.

NÄRMASTE RELATION
Om man följer instruktionerna så ska det vara en karaktär som fungerar bra i förhållande till en annan roll som den är starkt tillkopplad till. Jag skulle vilja säga att Neils pappa har en sådan relation till sin son även om det inte fungerar så jättebra. Men genom pappan får man reda på mer om Neil. Man får ju även reda på hur pappan behandlar sin son och på så sätt varför Neil är som han är.
Men pappan är även en person som de flesta hyser respekt för.

KONFLIKTPRESENTATION
Konflikten framstår hur tydligt som helst stå mellan Mr Keating (med en eventuell uppbackning av vissa pojkar) och skolan. Mr Keating vill att pojkarna ska leva i nuet och inte riktigt följa skolans principer. Man får uppfattningen om att Mr Keating verkligen vill ha en liten revolution mot skolan, troligen på grund av att han själv varit elev där en gång och vet vilket helvete de går igenom under deras vistelse där.
Men alla av Mr Keatings pojkar genomgår en förändring, mer eller mindre, och allt tack vara Mr Keatings sätt att se på livet som de övriga lärarna i filmen saknar.
Konflikten kan sammanfattas med: ”Pojkarnas kamp mot skolans principer, och Mr Keatings är deras ”ledare”.

KONFLIKTUPPTRAPPNING
Konflikten i filmen börjar i ett tidigt skede då Mr Keating ber sina elever att riva ut några sidor ur deras poesibok. Redan här bryter ju Mr Keating mot skolans regler och konflikten står ju mellan han och skolan. Och även i början säger Mr Keating att de bör ta vara på livet.
Det hela trappas upp ytterligare då pojkarna hittar Mr Keating i en gammal årsbok och ser inslaget om ”Döda poeters sällskap”. När Mr Keating sedan berättar om denna ”organisation” blir pojkarna mer livliga och återupptar sällskapet, genom att läsa dikter och sådant ute i grottan.
Efter det att Charlie skrivit en artikel i skoltidningen, med underteckning av ”Döda poeters sällskap”, samlar rektorn alla elever i aulan och frågar vem som återupptagit denna grupp. Charlie reser sig upp men i stället för att erkänna utbrister han att hälsningen kommer från Gud och att han vill ha fler flickor på skolan. Detta leder sedan till att rektorn kräver att Mr Keating måste ändra på sitt undervisningssätt.
Alla pojkar genomgår även en personlig konfliktupptrappning i och med deras förändringar i sina privatliv.

KONFLIKTFÖRLÖSNING
Konfliktförlösningen är ganska lång och komplicerad att sammanfatta. Men det börjar med att Mr Keating förstår att sanningen om ”Döda poeters sällskap” håller på att komma ut till skolans kännedom och han ber eleverna att vara lite mer tysta om detta.
Neil som spelade i pjäsen blir tvingad av sin pappa, genom att han fått reda på detta och inser att Neil gått bakom ryggen på honom, att sluta och detta gör Neil oerhört besviken. Men genom att han pratat med Mr Keating pratar Neil med sin pappa om han vägrar låta sonen vara med i pjäsen, så Neil förfalskar ett brev med sin pappas underskrift om att sonen får vara med i pjäsen.
För Knox del får filmen ett lyckligt slut då han lyckas få med Chris på teaterföreställningen.
Men efter pjäsen kommer Neils pappa fram till Neil och drar hem honom. Väl hemma tvingar pappan Neil honom att börja på en militärskola, där han sedan skulle utbildas till läkare bland annat genom Harvard-universitetet. Men detta gör Neil totalt förkrossad och han går upp och tar på sig kransen som han haft på pjäsen. Sedan går han in i sin pappas rum och tar hans pistol och skjuter sig i huvudet.
När självmordet kommit till Todds vetskap blir han förkrossad. Han springer ut och spyr i en snödriva samtidigt som han skriker ut att det hela var Neils pappas fel att det hade inträffat.
”Döda poeters sällskap” får sin upplösning då rektorn, på Neils pappas begäran, bestämmer att Neils självmord ska utredas. Cameron berättar då hur det hela ligger till och berättar även om hur Mr Keating hade betett sig under tiden som deras lärare.
Todd blir förbannad och slår till Cameron vilket leder till att Todd blir avstängd från skolan. Men för att inte bli ...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Döda poeters sällskap (anqalys)

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2008-03-03]   Döda poeters sällskap (anqalys)
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=9388 [2024-05-02]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×