Analys av IKEA och Facit AB

1 röster
8307 visningar
uppladdat: 2008-03-04
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Facit AB
Bakgrunden till det världsledande företaget Facit AB började 1922 när Åtvidabergs Förenade Industrier försattes i konkurs. Samma år drev sydsvenska banken igenom en rekonstruktion och AB Åtvidabergs Industrier bildades. Elof Ericsson utsågs till verkställande direktör, detta var början på en ny period i såväl företagets som samhällets historia. Elof kom snabbt att bygga upp en kraftfull position i Åtvidaberg.
I det rekonstruerade Åtvidabergsföretaget i kom ett mindre företag från Solna vid namn AB Facit att flyttas till Åtvidaberg. Facit tillverkade räknemaskiner och var frånbörjan tänkt bredda produktsortimentet, tillsammans med parkettillverkning, trästommar till lastbilskarosser, trädetaljer till kylskåp, radiolådor och butiksinredningar. Produkter till kontor dominerade dock tillverkningen.
Facitmaskinen manövrerades, som många samtida maskiner, med spakar man ställde in. Detta system utvecklade Karl Rudin i början 1930-talet till tangenter istället för spakar. Det visade sig bli en enorm succé även på exportmarknaden. En typisk annons från företaget löd ”Hela världen räknar svenskt”. 1938 köpte företaget upp Halda och AB Original-Odhner 1942 vilket ledde till att produktionen av kontorsmaskiner utvidgades till att omfatta så väl skivmaskiner som additionsmaskiner. 1943 köptes även Överrums bruk fräst i syfte att nyttja brukets stora skogtillgångar. Några år senare kom även Svenska Möbelfabrikerna i Bodafors att tillhöra Åtvidabergskoncernen.
Efterkrigstiden var en väldigt framgångsrik tid för AB Åtvidabergs Industrier. 1957 lämnade Elof över VD-posten till sonen Gunnar Ericsson. Han blev nu ledare för en världs koncern med agenter och dotterbolag i 130 länder. 1960 hade företaget 8000 anställda i koncernen varav 1800 bara i Åtvidaberg. Dotterbolaget AB Åtvidaberg-Facit var det helt dominerande bolaget i koncernen vilket gjorde att man 65 gick ifrån namnet AB Åtvidabergs Industrier till Facit AB.
1963 när Åtvidaberg firade 550-årsjubileum och tidningarna, inte bara från Sverige, utan från hela världen hyllade AB Åtvidabergs Industrier och industri orten Åtvidaberg. Bilden av Åtvidaberg som det goda industrimönstersamhället i välfärdsstaten Sverige hade varit ett genomgående tema i tidningsartiklar och radioreportage sedan 1940-talet och direktör Gunnar Ericson framställdes som ”en modern industrichef av internationellt snitt”.
Det var inte bara Facit AB som svarade för den expansiva utvecklingen inom näringslivet. ÅSSA järnvägs tillverkare och Forsaströms Kraft AB inom sågverksbranschen var två företags som bidrog tillbilden av ett välmående industrisamhälle. Utvecklingen speglades främst i befolkningstillväxten som ökade från 1940-talet. Ledningen för ett ledande företag i utövade stort inflytande på kommun plitiken ofta i samband med stark lokal socialdemokrati. Man var alla delar av ”en stor familj” där industrisamhället var ledstjärnan. Redan vid tiden för det demokratiska genombrottet åren kring 1920 inleddes ett mångårigt socialdemokratiskt innehav av den kommunalpolitiska makten i Åtvidaberg. Relationerna till ledningen för AB Åtvidabergs Industrier blev snabbt mycket goda. En kommunal tjänsteman utryckte i en intervju denna bild av förhållandet mellan köpingen och det stora företaget. ”I Åtvidaberg lades kommunens femårsbudget efter Facits femårs planer. Det var Facits flerårsbudget som styrde kommunens planering av bostäder, skolor och sånt”.
Vid mitten av 60-talet fanns det få hot mot Facits kontorsprodukter. Expansionen fortsatte och Facit höll i huvudsak fast vid sina analoga räknemaskiner. De visade också lite intresse för den nya elektroniska tekniken. Ett stort arbete hade även lagts ner för att få med Facit i den tidiga dataåldern. Koncernen höll på att etablera sig på en ny viktig marknad, bland annat i Östeuropa. 1966 köpte Facit upp den största konkurrenten i Sverige, Addo. I Åtvidaberg planeras också en ny toppmodern fabrik att byggas, med 1700 arbetsplatser. 1966 var det år då Facits positiva trend för företagets ekonomiska utveckling. Företagets VD medgav också för pressen att Facit kände av ”det kärvare klimatet”. Företaget vände i slutet på 60-talet den negativa trenden och 1970 beskrev den nya VD:n Lennart von Kantzow orderstocken som ”den största i koncernens historia”. Facit hade nu 14000 anställda varav 3500 av dessa i utlandet. 1972 gick det dock inte längre, krisen var ett faktum, och hela koncernen såldes oväntat till Elektrolux. Det blev en chockartad utveckling för många av Facits anställda.
IKEA
Företaget startades av Ingvar Kamprad 1943 när han endast var 17 år. Han fick då en gåva av sin far för att kunna fullfölja sina studier. Istället användes pengarna till att etablera sin affärsverksamhet. Det hela började med att IKEA sålde pennor, plånböcker, tavelramar, klockor, smycken och nylonstrumpor. Ingvar hann inte med alla säljbesök själv, så två år efter starten dök det upp annonser i lokaltidningen och en postorder service drog igång. Efter ytterligare två år introducerades möblerna i IKEA. Dem lät han tillverka av lokala snickare för att hålla så långa priser som möjligt. Det blev ett väldigt positivt gensvar och 1951 kommer den första IKEA-katalogen ut.
Ingvar inser att han nu har möjlighet att bli en möbelförsäljare i stor skala. Kort efter det togs beslutet att bara sälja lågprismöbler. 1953 är också ett viktigt år i IKEA:s historia då den första möbelutställningen öppnar i Älmhult. Det var nu första gången som kunderna kunde ta och känna på produkterna innan de köpte dem. IKEA befanns sig just nu i ett priskrig med konkurrenten där det hela tiden skedde prissänkning på prissänkning. Detta riskerade att sänka kvaliteten men eftersom Ingvar öppnade utställningen kunde han presentera sina produkter i tre dimensioner; funktion, kvalitet och lågt pris.
1955 skedde det bästa draget IKEA gjort. Det var då man tog beslut att designa sina egna produkter. Efter påtryckningar av konkurrenterna bojkottade till slut tillverkarna IKEA. Detta blev sedan grunden, när IKEA började designa sina egna produkter, för deras tillväxt. En tidig medarbetare kom på den smarta lösningen att montera bort benen på bordet när det skulle transporteras. Det var starskottet för IKEA:s platta paket tänk vilket resulterade i ännu lägre priser. Ett nytt mönster hade fötts, de började vända problemen till möjligheter.
Platta paketen innebar att de kunde bli större leveranser med en lastbil, förvaringsutrymmena kunde bli mindre. Arbetskostnaderna minskar och arbetskakor kan undvikas vilket innebär lägre priser för kunden. De började dock försiktigt med en produkt i taget. 1958 slår portarna upp för världens första IKEA-varuhus i Älmhult. 6400m2 med heminredning, vilket var det största i Skandinavien på den tiden. Ett år senare anställs Gillis Lundgren som förger stolen Tore, som troligen är den största säljsuccén någonsin hos IKEA. Samma år anställs också företagets hundrade person.
1963 öppnade det första varuhuset utanför Sveriges gränser strax utanför Oslo. Samma år designar Marian Grabinski den populära MTB bokhyllan. Då denna och andra träprodukter utvecklas knyter IKEA kontakter med polska tillverkare under 50-och 60-talen. Dessa affärsrelationer utgör fortfarande grunden till vår ambition att hålla låga priser som konsumenten har råd med. 65 slår portarna upp till det 48000m2 stora varuhuset i kungens kurva i Stockholm. I detta varuhus var det premiär för självbetjäning och nu hade ytterligare en del av IKEA:s koncept påbörjats. Inte nog med att det första varuhuset öppnar i Danmark 1969 även användandet av spånskivor tar fart. Det billiga och tillverkliga materialet passade perfekt in på IKEA.
Det första IKEA som öppnade utanför Skandinaviens gränser öppnades i Zurich i Schweiz 1973. Den succén banade väg för exploateringen i Tyskland där den största marknaden ligger idag. Stolen Skopa är den första produkten som är gjorde av plast. När leverantören av stolen skulle väljas blev svaret mycket enkelt men oväntat. Man frågade en plastskål och hinktillverkare som direkt antog utmaningen. Sedan öppnas det under några år fler varuhus världen över bl.a. i Canada och Australien. Samma år som Förenta Nationerna deklarerade ”Barnens år” lanserade IKEA ”Barnens vardagsrum” och soffan Klippan var därmed inne i sortimentet med ett avtagbart sofföverdrag som kan tvättas. 1982 lanserar Lack hyllplan. Serien Stockholm lanseras 1984 och hade allt man kunde förvänta sig av klassisk hög kvalitet bortsett från prislappen. Denna serie vann också pris för Utmärkt Svensk Form.
Ett år senare öppnar det första varuhuset i USA. Man var mycket skeptiska till om det verkligen skulle fungera i ett land som redan har allting men det visade sig att det skulle fungera väldigt bra. Behovet av heminredningsprodukter till ett lågt pris fanns även i USA. När soffan Moment skulle tillverkas 1985 vände man sig till ett företag som tillverkade kundvagnar för att få information om hållfasthet och stabilitet. Två år senare skulle också ett matchande bord tillverkas som vann priset Utmärkt Svensk Form. 93 uppgår antalet varuhus till 144st och finns i hela 25 länder världen över. Kubist förvaring lanseras ett år senare och är den första IKEA produkten som ändvänder Board-på-ram tekniken. Nu hämtade vände man sig till dörrtillverkare för att skapa en stabil, billig och lätt förvaringsmöbel. IKEA har försett gamla fabriker i Polen med nya maskiner för att de ska kunna tillverka Board-på-ram produkter. När Richard Clack skulle designa barnstolen Dagis iakttog han barn under långtid och designade sedan efter vad han sett.
1997 lanserar de Barnens IKEA, eftersom barnen är det viktigaste personerna i världen tog man hjälp av barnpsykologer och professorer för att tillverka de rätta produkterna för barnen. Nu är IKEA ett ställe som även barnen älskar att besöka. Detta år kom även den första versionen av IKEA:s hemsida. Inför millenniumskiftet beräknar IKEA att man har 53 000 anställda i 115 varuhus på alla fyra kontinenter i ett 30-tal länder. Ingvar tar då initiativet till Medarbetarens dag och buslutar att hela företagets försäljning skulle skänkas till medarbetarna. Målet hade satts högt men försäljningen översteg det, när dagen var slut hade man sålt varor till ett pris av 187 miljoner. Alla i anställda i företaget, från tjänstemän vid lagren till VD, fick samma bonus. Det blev för många en bonus som översteg en månadslön. Detta blev ett storslaget sätt att tacka alla hårt arbetande IKEA medarbetare.
99 tilldelas IKEA också ett internationellt designpris före Värde kök. Det var ett helt nytt sätt att tänka kök på. Du skulle kunna bygga ett helt nytt kök eller komplettera med en del här och en där. Det och den attraktiva designen bidrog till att man fick utmärkelsen Red Dot for Highest Design Quality. 2000 startar IKEA ett samarbete med Unicef i Indien där målet är att förebygga barnarbete. Det pågick också ett projekt där man hjälpte kvinnor att förbättra sin ekonomi genom att öka möjligheten till kredit- och inkomstmöjligheter.
Idag har IKEA 231 varuhus i 24 länder, inom koncernen IKEA finns det 118 000 anställda i 40 länder. Försäljningen uppgick från 1 september 2006 – 31 augusti 2007 till hela 19,8 miljarder euro, vilket motsvarar 182 miljarder SEK.
Analys
Facit AB
Det är ingen som gjort en riktig utredning på vad det egentligen var som gjorde så att Facit till slut fick säljas. Vissa menar på att de höll fast för mycket vid sina gamla analoga produkter och gjorde misslyckade försök att komma med elektroniska produkter. Många valde att satsa pengarna på lågavlönade företag i japan istället. Andra menar på att det var köpet av Addo som försatte företaget i kris. Även om de var inom samma koncern fortsatte man att jobba som konkurrenter. Vissa tycker att det var motsättningarna inom koncernens ledning och mellan styrelsen och företagsledning som försatte företaget i den stora krisen. Facits ledning har även ansetts förblindad av de exceptionella och kontinuerliga framgångarna åren innan att de hade svårt att bemöta den uppkommande krisen.
Själv tror jag att det berodde på en blandning av allting men främst att man inte hängde med i den elektroniska utvecklingen. Hur kunde ledningen tro att deras analoga produkt skulle klara sig mot snabbare och smidigare elektroniska räknemaskiner. De gjorde visserligen några försök med elektroniska produkter men inte tillräckligt stora ansträngningar. Man försökte också med billiga leverantörer från Japan men leveranserna kom aldrig i tid så frötroendet för Facit tappades. Gunnar Ericsson gjorde några tappra försök att få folket han hade under sig att inse att ska vi fortsätta vara världsledande måste omorganisationer ske. Det tog dock för lång tid att övertyga dem och företaget tvingades säljas till Electrolux.
IKEA
Ingvar har verkligen gjort precis allting rätt vid precis rätt tidpunkt. Han har också tagit fasta på samma linje i stort sett hela tiden. Möbler till låga priser i platta paket. Ingvar har varit smart och har egentligen inte gjort ett enda misstag. Bara den geniala idén från en medarbetare att ta bort bena från ett bord när det ska förpackas. Det är just de och låga priser man förknippar med IKEA över hela världen. Ingvar valde att satsa på låga priser istället för designade möbler med ett högt pris. Det skulle dock vara en hög kvalitet, så inte förtroendet gick förlorat och att man skulle tänka på IKEA som butiken med låga priser men möblerna håller inte. Nu för tiden har också IKEA designade varor men priserna är fortfarande lika låga.
På populära varor har priserna de senaste 10 åren sjunkit med hela 50 %. I Sverige är det inte så märkvärdigt men i utlandet är det också märkligt att butikerna serverar svensk mat som köttbullar, potatis och ...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Analys av IKEA och Facit AB

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2008-03-04]   Analys av IKEA och Facit AB
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=9397 [2024-05-06]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×