Tage Danielsson - den humanistiska humoristen (rapport)

4 röster
16413 visningar
uppladdat: 2008-03-20
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Inledning

”Folk talar om att landet flödar av mjölk och honung, men vem skulle vilja klafsa omkring i en sån smörja!”

- Tage Danielsson om Sverige

I skolan fick jag uppgiften att välja en författare från 1900-talet och presentera henne/honom. Det var självklart att föredra en svensk författare delvis för att komma språket närmare, delvis för att få lite allmän kunskap. Eftersom jag den här gången tänkte undvika tunga, allvarliga tankar, krigsbeskrivningar, våld, fattigdom och elände, vilka karakteriserade litteraturen under det första halvseklet, dessutom hade jag precis lyssnat på några väldigt roande ljudböcker av Tage Danielsson, bestämde jag mig för att skriva en rapport om honom. Om ordens mästare, som provocerade, kritiserade samhället och samtidigt lärde människorna mänsklighet på ett egenartat, underhållande sätt.



Biografi

”Om jag tänkte som fan,
kanske tänkte hela dan
på mitt liv och fann
en slags mening som var sann,
ja, då får jag inte glömma en förbannat
viktig grej,
att då gäller denna sanning bara mig."

- Tage Danielsson

Tage Ivar Roland Danielsson var född den 5 februari 1928 i Linköping, där han tillbringade sin barndom. Hans mamma jobbade i en kiosk i folkets park och han hjälpte till bl.a. med att sälja teaterbiljetter.
De tidiga åren spelade han teater med de andra barnen och i skolan blev han medlem i skolteatern. Med utmärkt betyg – utom i idrott – hade han avslutat sina studier i hemstaden och började studera vid Uppsala universitet 1949. Han engagerade sig mångfaldigt: han var vice ordförande i studentkåren, skrev lustspel I Östgöta nation och blev medlem i Juvenalorden, som utvecklade en säregen humor med karikatyr, skämt och vishet.
1955 blev Danielsson filosofie magister och satte igång sin karriär på Sveriges Radio underhållningsavdelning, där han blev chef efter fyra år. Han startade programmet Sommar, som fortfarande sänds på sommaren. Hans samarbete med komikern Hasse Alfredson resulterade i att den berömda duon Hasseåtage dominerade den svenska underhållningen under tjugo år. De spelade i revyer och filmer, gav ut skivor samt instiftade nöjesföretaget AB Svenska Ord tillsammans.
Själv skrev Danielsson böcker, som t.ex. Sagor för barn över 18 år, Tage Danielssons Postilla, –Typer, –Bokbok, –Tanke från roten, –Rotbok, –Mytologi, –Paket, –Samlade tankar från roten, Gallimatik, och gav ut sina dikter också. Dessutom arbetade han som manusförfattare, regissör och skådespelare, och gjorde filmer som t. ex. I huvet på en gammal gubbe, Mannen som slutade röka, Äppelkriget, Picassos äventyr, Ronja Rövardotter, Sopor och musikalen Animalen. Berättelsen Sagan om Karl-Bertil Johnssons julafton animerades av Per Åhlin, skapare av TV-serien Alfons Åberg, och blev en stor succé.
Under 1970-talet blev författaren mer och mer engagerad för samhället. Efter Informationsbyråns avslöjande vände han sig mot socialdemokratin och kritiserade den framför allt i sina dagsverser. Med sin kända ironiska text Monologen om sannolikheten var han bland de mest livliga debattörerna, liksom t.ex. Astrid Lindgren, inför folkomröstningen om kärnkraften 1980.
Hans sista framträdande skedde vid Humanistdagarna i Linköping den 3 september 1985 och hans anförande hette ”Den akterseglade Humanisten”. Tio dagar därefter avled han i malignt melanom, den dödligaste formen av hudcancer. Hans grav finns på Lidingö.
Till den humoristiske humanistens och humanistiska humoristens minne har Linköpings kommun instiftat ett pris, som delas ut vartannat år till värdiga humanister. Man har också ställt upp en staty av Tage Danielsson.



Sagan om den rättvisa Gudrun

”Det var en gång en flicka som aldrig mött den riktiga kärleken, och därför ville hon gärna skiljas.”

– så börjar novellen

Liksom sagor lär barnen någonting om livet har också denna novell ur Sagor för barn över 18 år ett lärande budskap − men i detta fall till vuxna, som redan i titeln får en lekfull och lätt kritik från författaren: de måste fortfarande behandlas som barn. Formen, ordbruket och inledningen är typiska för sagor dock tyder detaljerna och miljön på det aktuella vardagliga livet; berättarstilen är lätt, lugn och tålmodig, rak och enkel, vilket förstärker den komiska effekten i de allvarliga situationerna. Berättelsen handlar om en än viktig fråga, nämligen jämlikhet mellan könen, som har varit grund till de häftigaste diskussionerna från 60-talet då Tage Danielsson skrev boken och den frågan är aktuell än idag. Författaren var ytterst humanist och engagerade sig för mänskliga rättigheter och kritiserade ständigt samhällets orättvisa.
Huvudkaraktern är Gudrun, en överdrivet feministisk kvinna, som skiljer sig på grund av orättvisa i äktenskapet och bestämmer sig för att se till att allt ska gå rättvisst till nästa gång om hon gifter sig igen. En dag dyker upp en man i hennes liv och känslorna vaknar sagolikt i båda hjärtan. Efter att de har träffats på kvällarna tycker de komiskt nog att det vore bra att gifta sig. På det rättvisa bröllopet säger de samtidigt ja och håller båda en likadan bukett i handen. Överdriftattacken mot förnuft och manlig stolthet fortsätter med den långa, långa lista, som Gudrun har skrivit om vilka små arbeten, som utföras i hemmet, motsvarar vilka; sedan med beskrivningen av deras gemensamma liv och når höjdpunkten när Gudrun ska ha barn och Albin svarar: ”Då ska väl jag det också.” De får ett rättvist barn och allt arbete delas på rättvist sätt. Till slut når novellen sitt syfte med sin satiriska humor och ambivalenta känslor, samt allvarliga tankar väcks i läsaren. Man blir plötsligt trött på att skratta; det som var roligt blir tråkigt när Gudrun säger till Albin att det är hans tur att föda barn. Det är sorgligt att någon, som kämpade för den rätta föreställningen, blir fanatiker och omedvetet gör hela kampen löjlig. Albin lämnar Gudrun, som tror att hon har rätt och antagligen aldrig kommer att inse att hon faktiskt är på fel väg: hon själv har blivit orättvis i kampen för rättvisan.
Meningen med novellen var inte att provocera kvinnorna och löjliggöra deras rörelse för jämlikhet. Med den underhållande historien var Tage Danielssons syfte att lära oss och påminna om den välkända dock lätt glömda gyllene medelvägen. Så att det inte blir för mycket av det goda.



Kommentar

”När man vill beskriva något för någon gör man alltid ett urval av fakta. Folk som inte kan prata strunt beskriver saker och ting genom att välja ut karakteristika som kan ge en vettig helhetsbild av det beskrivna. Gör aldrig det!”

– Regel 6 i struntpratets betydelselära, ur Grallimmatik

Tage Danielsson var en mångfaldigt begåvad människa som skrev många böcker, dikter, artiklar och manus, regisserat filmer och var skådespelare också, gjorde barnprogram, revyer och skivor. Han gjorde så mycket under sitt korta liv. Han engagerade sig i samhällsfrågor och kämpade för mänsklighet.
Det känns av hans texter att han var en snäll, just, naturlig och rolig man med ett gott hjärta, och hade en uppenbar känsla för att hantera människor. Han slog in sanningen i underhållningens komiska, ironiskt glittrande, karikatyrglada papper, presenterade den, och det svenska folket tog emot gåvan och honom i hjärtat.
Han lyckades hitta den gyllene medelvägen mellan konst och underhållning, vilket gjorde hans verk så populära. Jag har läst några av hans verk, flera artiklar om honom och hans tid, och antar att man ville lyssna på honom, man ville följa honom. Förmodligen var det äktheten som gjorde honom pålitlig, och den låg i att han talade till människorna som en bra förälder, som ger uppbyggande kritik och försäkrar en ständigt om sitt accepterande och sin kärlek. Han verkar ha varit en bra rådgivare, som ville leda en till rätta vägen, med oändlig humanism, optimism och livsglädje. Han verkade aldrig medveten om sin vishet och sina kunskaper utan roade en med självironi och lät en skratta över hans fel. Sådan var han både i yrkes- och i privatlivet.
Varken världen eller vi har förändrats särskilt mycket sedan Tage Danielsson bragt fram sina intellektuella gåvor, som är aktuella än idag. Ma...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Tage Danielsson - den humanistiska humoristen (rapport)

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

  • Inactive member 2010-01-21

    så här ser inte ett rapport ut.... En uppsats kanske.

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2008-03-20]   Tage Danielsson - den humanistiska humoristen (rapport)
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=9501 [2024-04-28]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×