BRA PÅ RELIGION? -HJÄÄLP!


  • 18:04 12 Nov 2007

    Inactive member

    Nu på fredag har jag en hemuppgift ist. för prov & förstår i stort sett ingenting. Någon som skulle kunna förklara det bättre för mig? frågan lyder såhär: Många av de tre religionernas anhängare anser att Israel är betydelsefullt för just deras religion. Rätten att bo och leva i dagens Israel är också omdiskuterad och orsak till den konflikt som ständigt pågår i landet. Försök att diskutera de tre religionernas rätt att leva och bo i Israel, ett historiskt perspektiv.

  • 15:20 06 Jun 2011

    Inactive member

    Jerusalem ar den mest omdiskuterade delen av Israel, eftersom det ar en helig stad for alla de tre storsta religionerna. Kristendomen havdar ratt till Israel och Jerusalem, eftersom det ar helig mark i deras religion, platsen dar Jesus foddes, levde och dog. I Jerusalem finns Via Dolorosa, och platsen dar Jesus enligt legenden dog, och ateruppstod. Judendomen har historisk havd over Israel, eftersom de, enligt legenden, var lovade denna heliga mark av gud. Klagomuren, ett heligt monument for dem, finns i Jerusalem. Dessutom var de dem som levde dar innan bade kristendom och islam ens existerade. Islam har Jerusalem som sin tredje heligaste stad, efter Mecca och Medina. Dar finns Tempelmosken, som var den forsta boneriktningen for muslimer, innan det andrades till Kaaba i Mecca. Enligt legenden sa hade Muhammed flera religiosa visioner om Jerusalen.

  • 13:34 03 Feb 2008

    Inactive member

    [citat]Nu på fredag har jag en hemuppgift ist. för prov & förstår i stort sett ingenting. Någon som skulle kunna förklara det bättre för mig? frågan lyder såhär: Många av de tre religionernas anhängare anser att Israel är betydelsefullt för just deras religion. Rätten att bo och leva i dagens Israel är också omdiskuterad och orsak till den konflikt som ständigt pågår i landet. Försök att diskutera de tre religionernas rätt att leva och bo i Israel, ett historiskt perspektiv.[/citat] Historiskt sett och bibliskt så lovade Gud att Hans heliga folk (Israelerna) skulle få ett land kallat Kaanan, det landet ligger ungefär där dagens Israel ligger. Men Israelerna kom efter Guds löfte och drev ut de andra folken som bodde där, som till exempel filisteérna. Araberna, som var och är ett kringvandrade folk stred mot Israel i s.k. Heliga krig om de israeliska bosättningarna. Israel har alltså ett löfte från Gud att det är deras mark. Araberna (muslimerna i detta fallet) strider om landet p.g.a löftet om det Heliga Kriget (Djihad kallas det heliga kriget) Detta är vad jag vet. Fast jag vet inte exakt vilka religioner du menar. Vilken är den trejde? MvH/ Andreas


Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.
Inlägget är rapporterat! ×
Du måste vara inloggad! ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen ×