Vad tycker ni om läxor?


  • 19:34 29 Apr 2008

    Inactive member

    Som trådnamnet säger, vad tycker ni egentligen om läxor? De flesta vuxna tar ju inte med jobbet med sig hem och tränar på det, en som jobbar i kassan på ica tar ju t.ex. inte med sig hem en kassaapparat och tränar på att bli snabbare på den. Jag har haft lärare som inte ger läxor alls, p.g.a. just den anledningen. Jag har även haft lärare som ger en läxa på en tisdag och som ska vara klar en eller två dagar senare. http://www.student.ilu.uu.se/student/uploads/LHP0601121.doc Länken går till ett examensarbeta min mamma och två av hennes pluggarkompisar gjorde om just läxor. Efter att ha läst det kom jag på nya fördelar och nackdelar med läxor. En lärare ger oftast samma läxa till hela klassen. Som alla vet ligger vissa på ungefär samma nivå medan andra ligger på helt olika nivåer. En läxa bör, enligt mig, ges med syfte för att eleven ska utvecklas. Dock kan inte alla göra det med samma läxa, för en del kommer läxan vara för svår och det de lärt sig kommer gå ur huvudet på en gång, för vissa kommer den vara lagom svårt och för vissa kommer den vara rena rama barnleken. En fördel med läxor är att föräldrarna blir infomerade om vad barnet gör i skolan och ser dess utveckling i skolan. Men föräldrar är olika mycket insatta i barnets skolgång, vissa är väldigt engagerade medan andra inte bryr sig alls. Barn som har det sistnämnda, föräldrar som inte bryr sig, kanske inte får den hjälp de behöver med läxan. Hur mycket man som elev kan satsa på sina läxor läxor är mycket olika. Tänk dig att du har fritidsaktiviteter som någon sport eller annat flera gånger i veckan, dessa elever har mindre tid att satsa på skolarbetet i hemmet om man jämför med någon som inte alls har någon fritidsaktivitet. Mycket beror också på familjen. Har man en familj som förväntar sig att man ska vara social med dem, hjälpa till med städning, matlagning och andra hushållssysslor så blir det mindre tid över till läxorna. En lärare som min mamma och hennes pluggkompisar interjuvade var helt emot läxor och sa något om att man inte ska behöva vara i skolan till klockan fem på eftermiddagen sen när man kommer hem göra om det man gjort i skolan hela dagen hemma igen. Där håller jag med honom, när vi nu går i skolan varför ska vi ha läxor? Jag tycker personligen att man ska ta ansvar för sin egna skolgång. Om man har behov att ta hem något eller några ämnen för att plugga på fritid så ska man göra det, men man ska inte mer eller mindre bli tvingad till att ta med skolarbete med sig hem.

  • 16:41 31 May 2008

    Inactive member

    Bra resonemmang. vissa elever har inte karaktärsstyrka att ta med saker hem och inse konsekvenserna av att inte göra skolarbete. det kanske är nödvändigt me läxor för att de själva inte kan göra det. att det går ut på en sådan självdiciplinerad person som dig, är bara tråkigt. men kom ihåg man är fortfarande barnslig och impulsiv vid sextonårs ålder, så det behövs nog ngn som säger åt en att skärpa sig :/


Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.
Inlägget är rapporterat! ×
Du måste vara inloggad! ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen ×