Jämförelse: Prot o katolicm


  • 19:46 27 May 2009

    Inactive member

    Tjena, jag går i 8an o ska skriva en uppsats där jag ska jämföra ett katolskt land kontra ett protestantiskt land (eller sammhälle). Vilka skillnader finns det?? Några tips? :)

  • 18:41 01 Jun 2009

    Inactive member

    Du kan se över homosexualitet, abort och diverse andra aspekter. Om du kollar upp på t.ex. wikipedia lite grand om olika "ståndpunkter" kring båda falangerna av kristendomen så kan du kolla upp vilket som tillåts och vilket som inte tillåts. Magdalena tog upp ett par saker som kan anses relevant. Protestantiska länder är mycket mer sekulariserade än katolskt land (generellt)

  • 22:07 27 May 2009

    Inactive member

    Tja! :-) Jag läste om att du behövde lite tips om skillnader mellan ett katolskt och protestantiskt land eller samhälle. Jag går i 8:an jag också och jobbar mycket med den katolska kyrkan, och överväger att bli katolik. Har lite tips som kanske kan hjälpa: Katolska kyrkan har en hårdare syn på äktenskapet och familjelivet. Protestanter får till skillnad från katoliker skilja sig och gifta om sig hur som helst (omgifta katoliker får t.ex. inte ta nattvarden och blir uteslutna ur de sju sakramenten), använda preventivmedel och ha föräktenskapligt sex. Protestantiska präster får gifta sig, men katolska präster ska vara gifta med sin församling. I den katolska kyrkan ber man även till ikoner av helgon, framför allt Jungfru Maria. I den protestantiska kyrkan anser man dock att man ska be direkt till Jesus. Hoppas det hjälper lite i alla fall, fast säg såklart om det var något annat du var ute efter ;-)

  • 09:54 28 May 2009

    Inactive member

    Vi säger att jag ska jämföra Sverige och Spanien, hur märker man att just katolicmen är en majoritet i spanien och att protestantismen är en majoritet i sverige?


Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.
Inlägget är rapporterat! ×
Du måste vara inloggad! ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen ×