Matematikbetyg


  • 16:40 29 May 2007

    Inactive member

    Hejsan Detta forumet heter ju bara "betyg" så jag antar att det går att diskutera ett enskilt fall också, inte bara allmän skolpolitik. Saken är den att jag är ett Matematikgeni. Och jag menar det. Jag går i nian men har redan räknat ut Matematik A,B,C,D,E och Matematik Diskret, dvs. alla kurser som finns på gymnasiet utom den sista (Matematik Breddning, och den är jag strax klar med, den är planerad att bli klar före skolans slut). Alltså, jag går i nian! Det logiska är väl att jag ska få solklart MVG i Matematik, men min lärare säger att det är långt ifrån solklart "vi får se, eventuellt, ska tänka på saken" säger han. Jag menar, jag är bättre än han i Matte. Han har inte kunnat hjälpa mig med mattetalen sedan jag läste Matte C. så vad är det att snacka om? vad sätter snubben för betyg på sig själv? Hans motivering till att jag bara ska ha VG är att jag när jag räknade nians bok, bara fick VG på diagnoser och prov. Samt att jag misslyckades på sista nationella provet i Matte (värt att nämna att jag hade MVG på dom tre andra), där jag högst fick VG minus eller nåt. Kanske jag bara gnäller - jag kommer ju in på gymnasiet ändå. Men jag fattar ärligt talat in hur han tänker. Jag kan ju för guds skull räkna differentialekvationer, tycker inte att det är något att snacka om att jag ska ha mvg i matematik. Hur många räknar ut Matematik Diskret när dom går i nian? Hur många klarar exponentialfunktioner, differentialekvationer, komplexa tal, variabelsubstitutioner och diskret matematik, när dom är 16? skulle chansa på 0,01% eller något sådant. Men nejdå, MVG-nivå är det såklart inte. Klart att det inte är säkert att jag ska få MVG i Matte E, men jag har inte fått göra tentan till Matte E ännu (eller till någon annan kurs). Det som är självklart är att jag ska ha MVG i Matematik, i mitt slutbetyg från grundskolan. sedan får vi se hur det går på gymnasiet, men det är inte min grundskolelärares problem. Han ska sätta MVG eftersom jag kan sju gånger så mycket som man ska kunna vid min ålder, sedan får gymnasielärarna betygsätta varje enskild kurs. Nå, ville bara ha era åsikter om det här. /John G

  • 10:08 22 Nov 2007

    Inactive member

    Om du tycker att du har fått ett orättvist betyg av din lärare börjar du med att prata med din rektor. Om inte han gör något kan du ju alltid skriva till skolverket. Men det brukar ta ganska lång tid innan man får något svar.

  • 17:44 29 Nov 2007

    Inactive member

    jättekul att du är så bra i matte, men du kanske skulle ligga lite lägre med att berätta hur bra du är. Prestera bra så får man betyg därefter. Det kvittar hur många kurser du gått om du inte gör dom bra. Det är svårt att få mvg på gymnasiet och det är dom du jämförs med.[8D]

  • 21:01 26 Nov 2007

    Inactive member

    Hej. Jag har precis samma problem som du, dvs min lärare har samma problem som din. Jag går i 8an och jag har gjort åttans bok, jag har dessutom gjort nians bok. Jag är klar med både två och har fått mvg på mina prov.. Men tyvärr säger min lärare att det inte räcker till ett mvg. Man blir ju självklart sur och så, men jag ska försöka prata med min lärare igen och se hur han tänker. Du kanske också borde ta och prata med din lärare, du har säkert gjort det, men gör det en gång till. Prata och säg vad du tycker och fråga vad det är du inte kan som du bör kunna för att nå ditt mål (mvg). Jag vet att det känns jobbigt att inte få betyget man hoppats på, men men.. Vi kan tyvärr inte göra så mycket åt det. Lycka till :)

  • 21:52 30 Nov 2007

    Inactive member

    Spelar ingen roll hur många kurser du läst eller inte läst. Det läraren ska betygsätta är en sammanfattning över högstadiematten, inte hurvida du orkar göra mer eller inte. Vidare så är det verkligen inte 1/10000 16-åringar som klarar av matte C och framåt på högstadiet. Faktum är att vi på femtiotalet hade matematik motsvarande MaC-D för de sextonåringar som gick i skolan då, och genetiskt har människan knappast gått bakåt, och iom en alltför seg fortplantningsprocess skulle det inte vara möjligt heller, svaret är att samhället har somnat.

  • 20:42 26 Nov 2007

    Inactive member

    Hej, nu i dagens läge går det inte att överklaga betyg, faktiskt. Och hur mycket geni du än är, om du har klarat av varenda kurs, så bedömer han utöver vad du har gjort och presterat på lektioner och prov. Har du visserligen fått mvg på de flesta proven engegerar dig på lektionerna och hittar lösningar etc etc. så är det ju ingen snack om saken. Men ifall du inte har det spelar det ingen roll hur många kurser du har gjort utöver det.

  • 20:50 25 Nov 2007

    Inactive member

    var upp till rektorn idag. lärarna nuförtiden vet inte hur man handskas med genier, det ingår inte i deras utbildning tydligen. Skriva till skolverket hjälper knappast, men nog ska jag vara "på" läraren om det här imorgon på vår sista mattelektion.

  • 19:08 30 Nov 2007

    Inactive member

    Hej igen Att ligga lågt med hur bra jag är är inte riktigt min grej - möjligen att jag inte skryter om det i tid och otid, men i en sån här tråd var det viktigt att förtydliga att det faktiskt inte finns någon matte på gymnasienivå kvar. Att detta inte innebär MVG på gymnasiekurserna är jag väl medveten om, jag hade gärna tentat av dom men fick inte (för dyrt för skolan). Vad jag får på gymnasiet är irrelevant, det märker vi - men dom kunskaper jag har, oavsett vad dom kommer resultera i för betyg på gymnasiet, är kunskaper som bara 1/10 000 16-åringar besitter. Solklart MVG. Trist att höra att du har samma problem, men ja, lärarna idag är byråkrater helt enkelt. Det står inte i åttans läroplan att ni ska kunna nians bok, så varför räkna med det? Herregud, kan dom inte bara börja tänka logiskt. Vi har inga fler prov i år, men i vilket fall så redde situationen ut sig och jag får MVG. Och man kan ju trösta sig med att det var värre förr, då (under 1980-talet och tidigare) fick man ju bara sitta och räkna åtta tal, när du var klar så var det bara stirra ner i bänken. och så kunde femmorna ta slut också. Därmed inte sagt att det här är bra. Sveriges skola anpassas ständigt och jämt efter losers, istället för att lägga ribban högt för dessa så lägger man ribban för lågt för genierna. Framtidens Mcdonaldsjobbare styr skolan, och i rädsla för att såra dessa patetiska glin så hindrar man genierna, bland dem jag själv, från att lära sig.

  • 20:50 29 Nov 2007

    Inactive member

    Hej Johan G! Jag uppskattar verkligendin talang, för jag är minst lika galen i mtematik som du. jag fick MVG i slutbetyg och på nationella provet i nian. Men det gäller inte bara att man har läst många överkurser, utan man måste också visa MVG-kvalitéer vid problemlösningar. Du kan många saker inom matematiken, men du kanske inte visar det på proberverna. fixa sjyssta lösningar på proverna och ge din lärare en fet käftsmäll!!! :)

  • 21:02 26 Nov 2007

    Inactive member

    men är det inte så att läraren ska betygsätta utifrån det man kan?

  • 13:56 02 Dec 2007

    Inactive member

    [citat]Spelar ingen roll hur många kurser du läst eller inte läst. Det läraren ska betygsätta är en sammanfattning över högstadiematten, inte hurvida du orkar göra mer eller inte. Vidare så är det verkligen inte 1/10000 16-åringar som klarar av matte C och framåt på högstadiet. Faktum är att vi på femtiotalet hade matematik motsvarande MaC-D för de sextonåringar som gick i skolan då, och genetiskt har människan knappast gått bakåt, och iom en alltför seg fortplantningsprocess skulle det inte vara möjligt heller, svaret är att samhället har somnat.[/citat] Vad dom gjorde på 50-talet är irrelevant - stämmer säkert att många skulle KLARA AV matten. men dom räknar den inte. punkt slut. Jag är väl medveten om att läraren bara ska betygsätta en bok - om man ska vara byråkratisk av sig. därmed inte sagt att det är rätt.

  • 16:25 02 Dec 2007

    Inactive member

    [citat]Hej igen Att ligga lågt med hur bra jag är är inte riktigt min grej - möjligen att jag inte skryter om det i tid och otid, men i en sån här tråd var det viktigt att förtydliga att det faktiskt inte finns någon matte på gymnasienivå kvar. Att detta inte innebär MVG på gymnasiekurserna är jag väl medveten om, jag hade gärna tentat av dom men fick inte (för dyrt för skolan). Vad jag får på gymnasiet är irrelevant, det märker vi - men dom kunskaper jag har, oavsett vad dom kommer resultera i för betyg på gymnasiet, är kunskaper som bara 1/10 000 16-åringar besitter. Solklart MVG. Trist att höra att du har samma problem, men ja, lärarna idag är byråkrater helt enkelt. Det står inte i åttans läroplan att ni ska kunna nians bok, så varför räkna med det? Herregud, kan dom inte bara börja tänka logiskt. Vi har inga fler prov i år, men i vilket fall så redde situationen ut sig och jag får MVG. Och man kan ju trösta sig med att det var värre förr, då (under 1980-talet och tidigare) fick man ju bara sitta och räkna åtta tal, när du var klar så var det bara stirra ner i bänken. och så kunde femmorna ta slut också. Därmed inte sagt att det här är bra. Sveriges skola anpassas ständigt och jämt efter losers, istället för att lägga ribban högt för dessa så lägger man ribban för lågt för genierna. Framtidens Mcdonaldsjobbare styr skolan, och i rädsla för att såra dessa patetiska glin så hindrar man genierna, bland dem jag själv, från att lära sig.[/citat] Hej, Dina teorier, åsikter är fullkomligen geniala. Jag anser dessutom att du är riktigt bra på matte, det gör oss två som faktist förstår att man inte kan derivera en statsvetare eftersom denne inte har någon funktione. Men.... Utgående från ditt språk gissar jag på att du verkligen är kvalificerad i andra ämmnen också, detta gör att du hamnar något i ett ultimatum. Alltså vad jag försöker säga är att Du har bredd, ingen snack, jag menar det komplexa talplanet kräver verkligen ett utbrett sinne, men jag hoppas innerligt att du även har djup. Japp du kan säkert alla kvadrerings, konjugat regler men det betyder inte att du använder de effektivt i praktiken. Låt mig ge dig ett exempel. tre tal varav alla dessa enskilt multiplicerat med sig själv och adderat med sig själv blir samma produkt/summa. Alltså 2 plus 2 är samma sak som 2 gånger 2= 4 Dessamma gäller för noll. Och sen om man känner till imaginära tal dock så är 2i också ett sådant tal, men poängen är att det var en gåta och man kan inte använda sådana avancerade svar. Så Mitt råd är, kom ner på jorden ett tag och börja lära andra i din klass, eftersom även detta är mvg kvalite.. hur jobbigt de än verkar

  • 18:30 17 Dec 2008

    Inactive member

    Men det är klart han ska få MVG i matematik om han räknar igenom upp till matte E i nian, och har rätt på diagnoser m.m. Typiskt trångsinta lärare.


Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.
Inlägget är rapporterat! ×
Du måste vara inloggad! ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen ×