Svenska - kunna skriva bra.


  • 13:40 23 Jan 2010

    Inactive member

    Hej! Jag vill bli journalist och vet ni om det finns någon bra kurs man kan gå? Ska nu välja Media i gymnasium - där lär man ju sig något mycket i alla fall. Men jag skulle vilja gå kurser med, för att bli extra bra.

  • 16:40 13 Mar 2010

    Inactive member

    Hampus, det tror jag nog. Dvs. om du får tillräckligt bra betyg eller poäng på Högskoleprovet. Om du har valt ett gymnasium med kursen Journalistik så kan du teoretiskt sätt få arbete inom Journalistik redan efter gymnasiet. Haken är att det oftast krävs en viss del Högskolepoäng dvs eftergymnasiala studier på universitet för de flesta journalistjobben. Vad jag föreslår är att du tittar in på su.se eller ett annat universitet du är intresserad av och titta på deras intagningsstatistik för att se vad det är som krävs av dig för att studera där, vilket kan ge dig en någorlunda bild över vad det är för betyg du behöver satsa på för den utbildningen. Lycka till!

  • 08:48 27 May 2013

    Inactive member

    Medieprogrammet och även Samhällsprogrammet med medieinriktning brukar ha en del kurser som vänder sig särskilt till dig som vill bli en bra skribent. T.ex. textkommunikation, Svenska C (i gamla gymnasieskolan, den borde heta Svenska 3 nu), litterär gestaltning.

  • 17:59 21 Feb 2010

    Inactive member

    Jag vill så småningom också bli journalist och har därför valt gymnasiumet jensen norra i stockholm som inritar sig på jonalistik istället för en enkel media kurs. Ett tips!

  • 19:36 08 Mar 2010

    Inactive member

    Men jag vill också bli journalist och har valt gymnasiumet Jensen fast med inriktining på ekonomi, tror ni att jag har en bra chans att bli jornalist endån?


Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.
Inlägget är rapporterat! ×
Du måste vara inloggad! ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen ×