Vietnamkriget!


  • 17:22 04 May 2010

    Inactive member

    Hej, jag undrar om det finns någon klok person som kan hjälpa mig angående vietnamkriget.. Jag undrar om någon kan svaret på Varför NordVietnam inte tyckte om Sydvietnam? Eller hur Nord såg på Sydvietnam?

  • 14:42 06 Jun 2011

    Inactive member

    Egentligen var det Sydvietnam, tillsammans med USA, som attackerade Nordvietnam. Syd ville aterforena Vietnam under en regering, vilket Nords kommunistiska styre forhindrade. Dessutom hade Nord ambitioner att forena Vietnam under sin kommunistiska regering, vilket ledde till en konflikt om land, som antagligen hade slutat med Nords vinst, om inte USA hade blandat sig i konflikten. USA i sin tur hjalpte Syd mot Nord enbart darfor att Nord var kommunistiskt. Detta var en foljd av Eisenhowers och Nixons Domino-Teori, som sa att om ett asiatiskt land foll till kommunism sa skulle andra folja efter. Darfor kunde inte Nordvietnams regering accepteras, och Syds vinst var ett maste. Tyvarr for dem, sa var Vietnam-kriget ett stort fiasko (fast fraga en amerikan, och de sager antagligen "It was a tie"), som i slutandan till storsta delen bara kostade valdigt manga liv, och inte hade nagon storre effekt. Syd och USA var definitivt forlorarna i det kriget. Och nu, efter att ha skrivit allt det har, sa sag jag att du stallde fragan for over ett ar sedan. Ojda.

  • 10:19 02 Jun 2011

    Inactive member

    Hej! Jag tror bara att nord ville ha mera makt och större rike och därför invaderade. Sen när de fick hjälp ville Sovjet hjälpa dem med vapen för att USA skulle få det svårare. Men är inte säker


Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.
Inlägget är rapporterat! ×
Du måste vara inloggad! ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen ×