Fysisk hälsa & kost

14934 visningar
uppladdat: 2008-06-08
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Inledning
Torsdagen den 22 maj har tvåorna i Barn och fritid fått till uppgift att ordna en hälsodag för Barn och fritid årskurs ett. Under denna dag skall ettorna få prova på olika aktiviteter som är gjorda efter de hälsoaspekterna som finns - social, fysisk, psykisk, andligt, emotionell samt samhällelig. Tvåorna blev indelat i olika grupper därav samtliga skulle ordna en aktivitet inriktad gentemot sin hälsoaspekt. Jag tog ansvaret över en av dessa aspekter samt höll i en kostföreläsning. Jag, Frida Berg samt Josefin Karlsson hade hand om den fysiska delen, där vi valde att spela brännboll - Fysisk aktivitet till nytta & nöje: Fakta och inspiration till varför och hur skall vi skall röra på oss. Tillsammans med Linn Smedbakken ordnade vi en kostföreläsning - Bli mätt på rätt sätt: Fakta och inspiration till hur vi skall äta för att må bra.
Under kostföreläsningen är temat mat och vi ska introducera för eleverna vad det innebär att äta så bra som möjligt för att prestera så bra som möjlig och få dem att förstå hur viktigt det är att ha en bra livsstil. I läroplanen står det bland annat att eleverna ska ha grundläggande kunskaper om förutsättningarna för en god hälsa samt ha förståelse för den egna livsstilens betydelse för hälsan och miljön och det är just det vi ska försöka få eleverna att inse under denna föreläsning.
Anledningen till varför jag valde just dessa hälsoaspekter är för att jag känner att det är en stor del av människans vardag som man bör ha kunskap om och den kunskapen vill jag gärna förmedla på bästa möjliga sätt. Och detta gör jag genom att hålla i dessa hälsoaspekter där jag känner mig mest hemma samt för att det finns en sammanhållning mellan fysisk aktivitet och kost. Av denna anledning valde jag att skriva ihop aspekterna i en rapport.

Syfte och frågeställning
Det övergripande syftet med detta är att eleverna skall få ha en rolig dag & framför allt få en näringsrik fakta om hälsa.

Metod och material
Den första aktiviteten jag skulle hålla i under dagen var tillsammans med Linn, där vi skulle hålla i en kostföreläsning. Vi valde att vara i ett klassrum, som kom att bli vårat eget hemklassrum, sal 15. Just för att vi skulle använda oss av tavlan samt Power Point. Vi kollade och gjorde oss säkra med alla att det inte skulle vara någon där just då. Skönt nog blev det inga missförstånd. All fakta samt information vi använde oss av fick vi inspiration utav Magnus Ljungs föreläsning om ”Hälsa”, men även utav Internet samt egna, tidigare erfarenheter. Då vi sökte information om kost på Internet gick vi in på webbsidan ”google” och hade som sökord ”kost” och ”hälsa”. Där vi fick fram mycket nödvändigt, men även mycket som inte var väsentligt. Sedan kommer vi till den fysiska aktiviteten, brännbollen. Först och främst var vi tvungna att hitta en plats där vi skulle spela brännbollen. Vi valde Skogslundskolan och för att verkligen vara säkra på att vi fick vara där ringde jag till idrottsansvarige och anordnade grusplan för denna tid. För att få ihop de hjälpmedel, såsom slagträ, bollar samt koner lånade jag samt Frida Magnus Ljungs nyklar för att kunna få dessa saker. Under samtalet med idrottsansvarige på Skogslundskolan var detta okej. Vi lånade alltså samtliga hjälpmedlen av Skogslundsskolan. Efter aktiviteten lade vi givetvis tillbaka dem där dem låg.
Fysiska hälsoaspekten:
Jag tänkte börja med att skriva fakta om aspekterna som är centrala i min rapport. Dock är det inte bara en fysiska hälsoaspekten som har inverkan på utövandet, utan det innehåller även den psykiska hälsan; att känna välmående samt den sociala hälsan; att ha en bra relation med sina medmänniskor.

Fysisk hälsa; att ha en kropp som fungerar.
Jag anser att vara vältränad och ha en bra kondition är ingen nackdel. Det är särskilt viktigt att som ung röra sig. Dels för att man växer och dels för att underlätta träningen längre fram i livet. Börjar man träna i unga år växer hjärtmuskeln som drar samman hjärtat. Ett större hjärta kan förstås pumpa ut mer blod i varje slag och därmed förse musklerna med mer syre. Som vuxen förändras inte hjärtats storlek, men man kan i stor utsträckning träna upp förmågan att transportera och ta upp syre. När du börjar komma upp i åren orkar inte hjärtat pumpa lika många gånger per minut, vilket innebär att din maxpuls sjunker. Kvaliteten i slagen kan dock kompensera det. Kondition är en färskvara som måste underhållas regelbundet. Och man skall komma ihåg att det är långt bättre att röra sig ofta och mindre, än att ge kroppen en riktig genomkörare i veckan. En vältränad person har ett starkt hjärta och får ofta en större motståndskraft vid påfrestningar på kroppen, t. ex. sjukdom. Han eller hon kan på ett bättre sätt reglera förändringar inom sig. Hjärtinfarkter är 2-3 gånger vanligare hos otränade än hos tränade och statistiken visar att om en aktiv människa råkar ut för en hjärtinfarkt har han eller hon mer än dubbelt så stor chans att klara av den. Av detta valde vi i gruppen därför att ha brännboll på våran fysiska del. Just för att det är bra, en omväxlad träning som innehåller både kondition, lite styrka samt motivation för att lyckas.

Psykisk hälsa; att känna välmående.
Vi vet alla att mobbing, brist på vänner eller arbetslöshet är exempel som kan påverka den psykiska hälsa negativt. För att förebygga Psykisk ohälsa så är det viktigt att kunna slappna av emellanåt, vilket förebygger överansträngning som är vanligt i både i skolan och på arbetet. Det är viktigt att ha vänner som stöttar och hjälper till när man inte mår riktigt bra. Det är viktigt att ha en sysselsättning som man trivs med t.ex. en idrott. Råkar man ut för något hemskt så ska man söka hjälp att bearbeta händelsen. Håller man mobbing eller andra problem inom sig så påverkar det den psykiska hälsan negativt. Därför är brännboll en sport där man stöttar varandra. Laget i sig hjälps åt samt peppar och uppmuntrar varandra till att hela tiden förbättra och öka till det positiva mot vinst, att göra ett bra slag, göra en så kallad homerun, ta lyra och bränna motståndarna.

Socialhälsa; att ha en bra relation med sina medmänniskor.
Social hälsa och Psykisk hälsa går hand i hand. Att ha en familj som stöttar dig, vänner som tycker om dig värnar om dig. Att ha en bra relation och ett brett umgänge med andra människor är viktigt. Det är viktigt att kunna engagera sig i och för att få kontakt med andra. Att kunna leva ett liv som är tillfredställande och som man trivs med., det är social hälsa. Har man blivit mobbad eller nertryckt under en längre tid så kan den sociala hälsan skadas. Man vågar inte ta kontakt med andra människor eller lite på dem.
Här tänkte vi både på dem som vågar ta plats i en grupp samt dem som är lite mer blygsamma av sig. Att dem som vågar stötta och ge beröm åt andra, förhoppningsvis åt dem som inte är fullt så engagerade. Förmodligen ökar självförtroendet och dem uppmuntras på så sätt till att själva ta en position där dem känner att dem hör hemma och kan på så sätt i sin tur uppmuntra andra. Det blir en bra stämning i gruppen och den sociala aspekten är ju trots allt väldigt viktig när man skall utföra en sådan sak.
Utförandet
Jag samt Frida gick upp till Skogslundskolan för att göra oss beredda och klara cirka 30 minuter innan våran aktivitet skulle köra igång. Vi tog fram samtliga utav hjälpmedlen och la ut dem på sin plats i tid, så att vi varken skulle behöva känna oss stressade eller att dem utövande skulle få vänta, det vet jag av egen erfarenhet att det är jobbigt att göra. 12.15 var det dags att köra igång. Vi samlade gruppen och berättade sedan vad samt hur vi skulle genomföra aktiviteten. Där vi bland annat gick igenom reglerna, berättade hur poängsräkningen skulle ske samt delade in dem i två olika lag. Dem som ej deltog på detta häll poängställningen. Då vi började att planera denna aktivitet var det tänkt att endast ettorna skulle spela gentemot varandra. Sedan, vid själva dagen, fick vi aktivitets ledare höra att både deras samt våran klass hellre ville att vi skulle spela mot varandra. Vi tog upp detta på genomgången och frågade om det var sant. Samtliga var överens om detta och så fick det bli, ettorna mot tvåorna. Vi aktivitets ledare tyckte trots allt att det var en sak som vi alla skulle komma överens om, det skulle komma att bli en rolig grej. Dock när vi väl började spela blev det en aning negativ stämning från spelare av både lagen. Dels var det för att ettorna tyckte att vi tvåor tog det på allt för stort allvar samt att dem som häll poängställningen fuskade genom att ge oss tvåor mer poäng än vad som var väntat. Detta stämde dock inte och Frida, en av dem som räknade poängen och avgjorde om man var inne eller ute vid löpning av slag, sade att ettorna ledde med över 30 poäng. När ettorna blev nere och var som gått som ointresserade utav att spela, smittades detta av och det var till och med några från tvåorna som blev tjuriga och gnällde tillbaka på dem. Jag hörde både onödiga kommenterar från både lagen, kommentarer som inte ingår i det vardagliga språket så att säga. Detta hände ungefär vid tredje bytet i matchen, när innelaget går ut och vice versa. Jag tyckte det var väldigt tråkigt att detta hände, dels för att det börjat så bra och som jag såg det var det bara glada miner och alla spelade i glada vänners lag till en början. För att motverka denna negativa stämning var vi aktivitets ledare tvungna att se till att det blev en motverkan. Just för att detta var en rolig sak samt för att ingen utav lagen spelade just för att vinna, utan för att det är kul. Dock vart en aktivitets ledare väldigt arg och det kom både det ena och det andra från munnen av henne. Jag lät mig dock inte påverkas, jag försökte peppa samt uppmuntra både deras och mitt lag till att bli mer positiva mot spelet samt till sina mot - och medspelare. Vi hejade och gav positiva meningar som ”Kom igen nu”, ”Vi/ni klarar det” men även uppmuntrade dem när det gick bra, som när någon fick in ett bra slag eller om den sprang fort och kanske till och med gjorde en homerun. Vid sista bytet kan jag tycka att dem flesta vart glad igen, även om det var några stycken som med flit försökte få tillbaka denna tråkiga stämning, till exempel var det en i ettan som visade ful fingret för oss tvåor. Det var ingen som tog speciellt illa upp av detta eller gjorde det till en stor grej. Dels för att spelet snart var över och att vi skulle avsluta med en god stämning och sammanhållning. Vid slutet berättade Frida de slutgiltiga poängen, och överraskande nog var det ettorna som vann med cirka 40 poäng, men det var roligt för att dem att få vinna tyckte jag. Vi tackade för oss och berättade att dem sedan skulle in i Skogslundshallen för att fortsätta. Vi aktivitets ledare plockade ihop alla saker vi använt och la in dem i förrådet där dem tidigare låg. Vi tog alltså vårt ansvar.
Vi hade även tänkt att vi skulle be om så kallad feedback från eleverna som deltog efter aktivitet, vid samlingen av slutet. Vi tycker att det är väldigt viktigt att vi i vårt arbete får svar på om det som dem hade tänkt sig uppfylldes under spelet. Dock var det några som inte lyssnade och bara gick iväg. Så vi tänkte inte på det vid stunden. Däremot pratade vi med några elever vid ett senare tillfälle, och dem även som vi tyckte att det var roligt men tråkigt att det blev en dålig stämning ett tag. Vid slutet pratade vi i gruppen om hur alla hade känt och tyckte det gick. Alla var överens om att det var roligt att spela klass mot klass, och att det gick ganska hyfsat. Tråkigt nog var det att det blev en negativ stämning ett tag.
Kostföreläsning
Jag skall nu skriva om utförandet av kostföreläsningen som handlade om kropp och hälsa. För att förmedla denna information på bästa möjliga sätt tänkte vi genomföra en lektion i cirka 30 minuter som skulle innehålla fakta samt diskussionsfrågor inom detta område. Första biten är temat mat och vi introducerade för eleverna vad det innebär att äta så bra som möjligt för att prestera så bra som möjligt samt få dem att förstå hur viktigt det är att ha en bra livsstil. Vid den senare biten tänkte vi inte bara tala om maten i sig och dess funktion, utan även om dessa viktiga punkter runt om för att hälsan skall påverkas så positivt som möjligt, allt från vatten till hur samt vad dem äter vid en dag samt hur mycket dem förbrukar under en dag. Vi tänkte även gå in lite smått om faktorer som har en negativ påverkan av hälsa, såsom tobak samt alkohol. Alkohol och tobak är något som är lite förbjudet men samtidigt väldigt spännande för ungdomarna, vilket kan leda eleverna till olika svåra situationer till exempel kriminalitet och framför allt hälsoproblem. Vi tänkte informera våra elever med hjälp av olika metoder så att eleverna verkligen blir påverkade och tar till sig denna information. Vi använde oss bland annat av tavlan samt Power point.

Utförandet
Kostföreläsningen skulle hålla rum i sal 15, klockan 10.00. Jag och Linn tog oss till skolan i god tid för att förbereda oss inför föreläsningen. Vi begav oss till klassrummet för att ställa i ordning allt samt för att gå igenom hela föreläsningen i en hög takt, just för att komma igång och se var den ena skulle gå in och ta över och så vidare. När klockan började närma sig tio gick vi till klassrummet för att vänta in resten av eleverna. När alla kommit satt vi igång. Jag började berätta vad jag och Linn hette samt vad vi skulle prata om, även vad målet var med denna kostföreläsning. Sedan gick vi in på själva informationen vi skaffat fram. Vi hade delat upp redovisningen som så; jag hade en bild av Power pointern sedan var det Linns tur. Under föreläsningen var det väldigt tyst, nästan för tyst för att man skall förstå att dem själva har förstått vad man vill få fram med detta. Dem lyssnade men verkade samtidigt inte vara väldigt med om vad vi där framme pratade om. Både jag och Linn hade förväntat oss mer frågor under själva tiden vi stod där framme, men det blev inte av. Kanske för att dem inte vågade eller för att dem faktiskt förstod allt vi sade. När vi väl var klara med allt vi hade att säga började vi med att fråga ett par frågor, frågor som hade medverkan av tidigare information samt var dessa frågor diskussions frågor. Däremot vart det inge vidare diskussion utan alla satt mest tysta och inte sade någonting. Vilket var både tråkigt och svårt, meningen med dem var just att dem skulle själva börja föra en diskussion som andra sedan skulle fortsätta på och i den meningen skulle samtliga i klassen ha något att säga om just deras kost och träning. För att gjort detta bättre av mig och Linn kunde vi ha bestämt tidigare att dem skulle dela in sig i små grupper, där dem gemensamt skulle svara och diskutera dessa frågor och sedan berätta för övriga klassen vad dem kommit fram till. Just för att alla skulle prata samt få igång dem till att prata. Meningen med dessa frågor var också att jag och Linn skulle kolla om dem lärt sig något av det vi tidigare nämnt. Men detta är nu en lärning, att jag i framtiden skall tänka på detta och ta reda på i början om gruppen jag skall hålla i är en pratglad grupp eller om man måste ha liknande av sådana metoder för att gruppen skall börja prata. För övrigt tyckte jag det gick bra och det var inte svårt eller läskigt att stå och prata inför dem.



Sammanfattning
Att må både fysiskt och psykiskt bra, och det hänger ihop med varandra. Om man inte mår bra psykiskt påverkas den fysiska hälsan och tvärtom. Det känns lättare att påverka den fysiska hälsan genom att motionera och äta bra mat. Medan den psykiska hälsan i viss mån påverkas av andra omständigheter, exempel privat och i skolan. Sömn är också en form av hälsa, sover man för lite stör det dygnsrytmen och hälsan kan försämras. Med andra ord, allt som finns runt omkring oss påverkar hälsan eller ohälsan. Alkohol och drogvanor är också viktiga faktorer för hälsan. Något som många av mina jämnåriga vänner verkar glömma gång på gång. Skillnaden mellan fysik hälsa och psykisk hälsa är att fysisk hälsa är när kroppens funktioner fungerar bra. Psykisk hälsa är när man mår mentalt bra. Rätt kost, regelbunden motion och vila är en förutsättning för bra psykisk hälsa. Det är viktigt att ha människor omkring sig som man trivs med och som tycker om en. Det är v...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Fysisk hälsa & kost

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2008-06-08]   Fysisk hälsa & kost
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=10086 [2024-04-20]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×